Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2022-08-07, 22:39
  #85
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Massor av inlägg i tråden säger annorlunda. Detta gäller dock givetvis bara just YouTube som uppenbart har avtal även med proggbandets skivbolag. Det står givetvis fritt för alla artister att säga nej till YouTube-postningar. Vilket Euskefeurat uppenbarligen inte gjort. Pengar smakar gott, även för gamla proggare.
Jag själv har aldrig hört bandet och känner mig inte så sugen på att provlyssna heller, helt ärligt. Däremot insisterar jag på att de som påstår att det är fritt fram att använda musik utan tillåtelse så länge man skriver upphovsman har fel. Youtube's Content ID identifierar musik och upphovsman automatiskt utan att man behöver ange upphovsman. Det är självklart i allra högsta grad möjligt att folk listat detta ändå där upphovsmannen tillåter användandet. Vilket sannolikt lett till den populära missuppfattningen "Titta, den där videon får ligga kvar. Och där har de skrivit upphovsman. Jag drar slutsatsen att det är anledningen. Alltså kan jag också använda vilken musik som helst om jag bara skriver upphovsman!". Vilket jag bestämt hävdar inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Missförstå mig inte, jag har en stor samling av progg-vinyler & älskar den genren. Dock festligt att det som en gång var en motkultur nu bara består av systemhoror som tycker exakt likadant som tech-miljardärer, storbanker, globalister & kosmopoliter. Men det är kanske en annan debatt.
Det här är väl samma teodicéproblem som punken tampades med. Nämligen att det var fult att tjäna pengar, men alla ville ha skivkontrakt.
Citera
2022-08-10, 00:00
  #86
Medlem
Durochmolls avatar
Lite sorgligt ändå att högern har så urusel politiskmusik att de måste söka sig till vänsterns guldgruva av texter. Undra om Mattias Karlsson även lyssnar på låten ”Flyktingarna”, kanske blir bakgrundsmusik till nästa video 🙄

Citera
2022-08-10, 13:45
  #87
Medlem
brianmolkos avatar
Kan de inte ta någon förortsrappares musik ? Eftersom de verkar tycka det är så viktigt med skjutningar osv, och inte bryr sig ett dugg om "svenska" problem.
Citera
2022-08-11, 07:56
  #88
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Sverigebesöket med Owe Thörnqvist, hade inte det varit en passande låt för SD?
Citera
2022-08-17, 16:09
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På YouTube tror jag det är fritt fram att lägga på musik, om man bara anger upphovsmannen & då får kompositören en del av eventuella reklamintäkter på videon.


kan någon konfirmera att detta är sant?
Citera
2022-08-17, 16:11
  #90
Medlem
Kulturspraches avatar
så jävla larvigt
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback