2022-08-07, 07:57
Medlem
Är skriven i Sverige .

Blivit erbjuden att jobba för en norsk arbetsgivare .där jag kommer vara halva tiden i Norge . Den andra halvan i Danmark och ibland Tyskland .

Löne mässigt är det okej . 40.000nok/mån

Men det jag tyckte var väldigt konstigt är att .jag inte kommer få någon traktamente när jag jobbar utanför Norge .
Och det är viss administrativa jobb jag förväntas göra samtidigt efter vanlig jobb dag. . Fast gratis ?.
Dom menade på att det är förtroende tid . Har ej heller betald resväg .

Arbetsgivaren försöker övertala mig att det går till såhär när man har en norsk arbetsgivare .

Såhär kan det väll ändå inte vara ?
Citera
2022-08-07, 08:04
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
Men det jag tyckte var väldigt konstigt är att .jag inte kommer få någon traktamente när jag jobbar utanför Norge .

Ersättning för restid ska du som tjänsteman inte förvänta dig, däremot borde traktamente alt. påslag för ökade levnadskostnader vara självklart. Det är dyrare att resa regelbundet än att vara hemma, och det är betydligt dyrare att leva i Norge än i Sverige (en pizza 200 kr etc).

Dygnstraktamente för Norge tror jag ligger på 8-900 kr. så ska det förhandlas bort bör du få ett rejält påslag på lönen.
Citera
2022-08-07, 08:08
Medlem
Låter ju inte rätt någonstans, fuskar de med något mer ? (arbetstidsregler eller liknande)

Vad menar du med att "Har ej heller betald resväg ." ?

Ska du sätta dig i bilen och på DIN bekostnad köra till Danmark och Tyskland från Norge !?

"Förtroendetid" ? - Allvarligt !!!

Seriöst, det ringer så många varningsklockor och lyser så många varningslampor att du får skylla dig själv om du tar jobbet !
Senast redigerad av Revolutions 2022-08-07 kl. 08:13.
Citera
2022-08-07, 09:09
Medlem
macknus avatar
Citat:
Är skriven i Sverige .

Blivit erbjuden att jobba för en norsk arbetsgivare .där jag kommer vara halva tiden i Norge . Den andra halvan i Danmark och ibland Tyskland .

Och det är viss administrativa jobb jag förväntas göra samtidigt efter vanlig jobb dag. . Fast gratis ?.

Arbetsgivaren försöker övertala mig att det går till såhär när man har en norsk arbetsgivare .

Låter som de provar luras, traktamente ska du ha så fort du är borta från ditt kontor (tror 5km är gränsen).
Administrativa ska självklart göras på arbetstid och såklart ska du ha betalt för arbetsväg. Låter mer som arbetsgivare gör för att prova lure ickenorska in på kontrakt ingen annan skulle gå med på.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Ersättning för restid ska du som tjänsteman inte förvänta dig, däremot borde traktamente alt. påslag för ökade levnadskostnader vara självklart. Det är dyrare att resa regelbundet än att vara hemma, och det är betydligt dyrare att leva i Norge än i Sverige (en pizza 200 kr etc).

Dygnstraktamente för Norge tror jag ligger på 8-900 kr. så ska det förhandlas bort bör du få ett rejält påslag på lönen.

Men det borde isåfall vara medräknat i lönen och 40000 är då en skamlön.
En pizza kostar närmare 200 med, får jämföra restaurang med restaurang. På pizzeria kan du få pizza för lite över 100 i Norge.

Fast blir han anställd i Norge får han inget för Norge, däremot ligger det på 1100-1200 i Danmark.
Senast redigerad av macknu 2022-08-07 kl. 09:13.
Citera
2022-08-07, 09:13
Medlem
Jo jag tycker själv att det låter väldigt konstigt .

Första tiden kommer jag spendera i England . Arbetsgivaren är i Norge och blir anställd av det norska bolaget .

Dom sa rakt ut att traktamente har vi inte . Vilket gör det hela betydligt mindre attraktivt . Dom står för +reskostnad

Funkar det verkligen såhär för norrmän som jobbar i andra länder ?

Känns ju direkt som mb blir lurad bara där .

Det lutar mer att jag kommer tacka nej till tjänsten .

Det som lockar är ju själva befattningen som väger tungt och kan öppna upp större dörrar i Sverige senare
Citera
2022-08-07, 09:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Är skriven i Sverige .

Du skall ha ersättning för resa, boende och mat när du inte jobbar på "hemmabanan".
Hur det är med lön för restid vet jag inte, men jag får betalt för restiden. Skall jag t.ex. åka till Tyskland och åker hemifrån kl 5 så tar jag betalt från klockan 5. Slutar kundmötet i Tyskland kl 16 så blir det alltså 3,5 timmar övertid. Skall jag skriva rapport på kvällen på hotellet efter mötet tar jag betalt för detn tiden också.

Förtroendetid? Låter som rena bluffen. Det finns tyvärr en del oseriösa aktörer i Norge. Jag har aldrig hört om någon som jobbar gratis med adiminstrativa uppgifter (om man t.ex. jobbar med mer praktiska saker annars). På korta sträckor får man inte restiden betald men då skall det vara att restiden till kund är ungefär samma som restiden skulle ha varit till kontoret.
Låter som att den potentiella arbetsgivaren inte är så seriös, tycker jag. Jag har bott och jobbat i Norge i över 15 år och själv haft det begränsade nöjet att ha med en måttligt seriös arbetsgivare att göra.
Citera
2022-08-07, 10:18
Medlem
Vart är du skattemässigt skriven ? Norge? Danmark eller Sverige? Det kan bli besvärligt. Att du starta i England, har du arbetstillstånd i England? I Norge? Det måste en jurist svara på. Om du jobbar online? Var ska pengarna skattas? Säg nej. Men det finns kanske någon som förstår reglerna bättre. Men för att utföra ett arbete i Danmark, så ska du ha danska regler.
Citera
2023-01-15, 22:31
Medlem
Lånar tråden lite.

Jobbar idag i Entreprenad branschen, ligger ute på veckorna så får vanliga lön+ traktamente.

Blivit erbjuden jobb i Norge i samma yrke.
Men borde jag inte få traktamente? Har ej tackat ja eller diskuterat lön än (jag funderar)

Dels har jag en jävla bit till Norge, snackar 12 timmar med bil. Men även jobben dem har ligger oftast långt från deras kontor.

Här i Sverige är det ju 7 mil som gäller sen är man berättigad traktamente.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in