Citat:

Ursprungligen postat av 
cantstopwontstop

Är skriven i Sverige . 
Blivit erbjuden att jobba för en norsk arbetsgivare .där jag kommer vara halva tiden i Norge . Den andra halvan i Danmark och ibland Tyskland .
Löne mässigt är det okej . 40.000nok/mån 
Men det jag tyckte var väldigt konstigt är att .jag inte kommer få någon traktamente när jag jobbar utanför Norge .
Och det är viss administrativa jobb jag förväntas göra samtidigt efter vanlig jobb dag. . Fast gratis ?. 
Dom menade på att det är förtroende tid . Har ej heller betald resväg .
Arbetsgivaren försöker övertala mig att det går till såhär när man har en norsk arbetsgivare . 
Såhär kan det väll ändå inte vara ?

Du skall ha ersättning för resa, boende och mat när du inte jobbar på "hemmabanan". 
Hur det är med lön för restid vet jag inte, men jag får betalt för restiden. Skall jag t.ex. åka till Tyskland och åker hemifrån kl 5 så tar jag betalt från klockan 5. Slutar kundmötet i Tyskland kl 16 så blir det alltså 3,5 timmar övertid. Skall jag skriva rapport på kvällen på hotellet efter mötet tar jag betalt för detn tiden också. 
Förtroendetid? Låter som rena bluffen. Det finns tyvärr en del oseriösa aktörer i Norge. Jag har aldrig hört om någon som jobbar gratis med adiminstrativa uppgifter (om man t.ex. jobbar med mer praktiska saker annars). På korta sträckor får man inte restiden betald men då skall det vara att restiden till kund är ungefär samma som restiden skulle ha varit till kontoret. 
Låter som att den potentiella arbetsgivaren inte är så seriös, tycker jag. Jag har bott och jobbat i Norge i över 15 år och själv haft det begränsade nöjet att ha med en måttligt seriös arbetsgivare att göra.