Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-13, 12:02
  #289
Avstängd
wwrs avatar
Man måste se till hur olyckorna har uppstått. Precis som med bilkörning så beror risken delvis på individens säkerhetsmedvetande. Men vissa olyckor kan givetvis drabba vem som helst.

Vi vet inte vad som skett i det aktuella fallet. En synnerligen erfaren hoppare har dragit skärmen på ovanligt hög höjd och hamnat i problem, skriver tidningarna. Vi får se vad utredningen visar.

Min uppfattning är att det är förenat med låg risk (acceptabel för sportutövning) att hoppa ut ur ett flygplan och utlösa en fallskärm. Däremot verkar piloterna som nu flyger behöva bättre utbildning. De moderna skärmarna är också känsligare för den som testar gränserna.

Jag menar att det sker trollning i tråden. De som inte har erfarenhet använder trubbiga statistiska instrument och verkar vilja smutskasta hoppning. Man måste dela upp riskerna. Till att börja med i flygning, fritt fall och utlösande av skärmen och till sist hur den flygs efter det den utvecklats.

Men det är vad jag hinner skriva nu. Ha en trevlig dag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-13 kl. 12:06.
Citera
2022-08-13, 14:35
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Vi vet att det har att göra med en fallskärm som i samband med drag inte utvecklats korrekt och att hopparen av någon anledning inte fått ut reserven i tid. Det har alltså ingenting att göra med hur en fullt fungerande fallskärm flögs.

https://sverigesradio.se/artikel/sve...nara-7000-hopp

Även Tv 4 har en intervju med RI, som är mycket klargörande om förloppet. Ovanligt tydlig skulle jag säga.
Det som återstår att utreda är väl varför det blev felfunktion. Du kanske har nån teori ?
Sedan utreda varför reseavdraget misslyckades.
__________________
Senast redigerad av Lacus 2022-08-13 kl. 14:38.
Citera
2022-08-13, 14:58
  #291
Avstängd
wwrs avatar
Det som är svårt att få ihop är att enligt SVT skall han ha dragit skärmen på 1000 meter men enligt SFF hemsida inte hunnit få bärande reserv. Det låter som trassel med huvudskärmen men då borde de skrivit det. Det är ingen fråga om att "hinna" få ut reserven. Man kan också fråga sig varför han drog så högt som 1000 meter. Med 7000 hopp kan man också utesluta alla nybörjarfel.

Från 4000 lär de ha syrgas i planet.
Citat:
Han hoppade med 14 andra fallskärmshoppare från 4 000 meters höjd
https://www.expressen.se/nyheter/man...lskarmsolycka/

Citat:
Det vi vet i nuläget är att hopparen fick en felfunktion på sin huvudfallskärm. Reservfallskärmen aktiverades men hann inte få tillräcklig bäring innan hopparen slog i marken.
https://www.sff.se/index.php/nyheter...at-i-vaesteras

Reglementet. Man slipper syrgas om flygtiden från 3000 understiger 30 min
Citat:
Vid hoppning från höjder över 3000 m gäller att syrgas skall användas i flygplanet under
varje tidsperiod över 30 minuter på flyghöjder mellan 3000 och 4000 m, samt för hela
tiden på flyghöjd över 4000 m. Hoppning från högre höjd än 4000 m skall bedrivas enligt
402:14 (instruktion 404:08).
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-13 kl. 15:56.
Citera
2022-08-13, 17:05
  #292
Medlem
buzzkillingtons avatar
Tror inte du ska fästa så stor vikt vid den exakta draghöjden utan mer ta det som att han drog på planerad höjd och att det alltså inte var ett lågt drag det handlade om
Citera
2022-08-13, 19:24
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man måste se till hur olyckorna har uppstått. Precis som med bilkörning så beror risken delvis på individens säkerhetsmedvetande. Men vissa olyckor kan givetvis drabba vem som helst.

Vi vet inte vad som skett i det aktuella fallet. En synnerligen erfaren hoppare har dragit skärmen på ovanligt hög höjd och hamnat i problem, skriver tidningarna. Vi får se vad utredningen visar.

Min uppfattning är att det är förenat med låg risk (acceptabel för sportutövning) att hoppa ut ur ett flygplan och utlösa en fallskärm. Däremot verkar piloterna som nu flyger behöva bättre utbildning. De moderna skärmarna är också känsligare för den som testar gränserna.

Jag menar att det sker trollning i tråden. De som inte har erfarenhet använder trubbiga statistiska instrument och verkar vilja smutskasta hoppning. Man måste dela upp riskerna. Till att börja med i flygning, fritt fall och utlösande av skärmen och till sist hur den flygs efter det den utvecklats.

Men det är vad jag hinner skriva nu. Ha en trevlig dag.
Smutskastning ovh trollning? Det är Svenska Fallskärmsförbundet själva som uppgett att det sker 1 dödsfall på 300 000 hopp. Du kan själv kolla in mer detaljerad statistik på internationella sidor, men då är det 1 dödsfall på 100 000 hopp, då förstår jag inte vad du ska med den statistiken till? Och hur ska den statistiken vara intressant för någon som har tänkt börja med fallskärmshoppning? Ska de på fullaste allvar studera tidigare fallskärmsolyckor och hur det har flygits efter utlösningen? Hur ska den personen ens få reda på den informationen? Är detta något du önskar att SFF ska skriva om på sin hemsida?

Har du ens tänkt på hur många bilkörningar cykelturer och promenader som sker per dag? Skulle 1 person dö per 300 000 då skulle människor dö som flugor här. Förstår faktiskt inte varför du ser det som smutskastning om faktisk statistik presenteras. Vissa sporter är farligare än andra, lev med det.
Citera
2022-08-13, 20:01
  #294
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Även Tv 4 har en intervju med RI, som är mycket klargörande om förloppet. Ovanligt tydlig skulle jag säga.
Det som återstår att utreda är väl varför det blev felfunktion. Du kanske har nån teori ?
Sedan utreda varför reseavdraget misslyckades.
Har inte hört just den intervjun, men jag skulle nog säga att det är mycket viktigare att reda ut varför hopparen inte bytte till reserven förrän det var för sent.
Citera
2022-08-13, 20:06
  #295
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Har inte hört just den intervjun, men jag skulle nog säga att det är mycket viktigare att reda ut varför hopparen inte bytte till reserven förrän det var för sent.
Där är vi överens. Speciellt en kille med 7000 hopp. Var inte det en av Sveriges mest erfarna? Mycket tråkigt.

Bestämde han sig för att använda en defekt huvudskärm men något tillkom på lägre höjd? Med delad kalott har det visst sagts att kalotten kan skadas av friktionen om en lina glider av och man skall alltid utlösa reserven direkt. Men jag är inte säker på orsakerna där. Det var länge sedan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-13 kl. 20:12.
Citera
2022-08-14, 00:02
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Har inte hört just den intervjun, men jag skulle nog säga att det är mycket viktigare att reda ut varför hopparen inte bytte till reserven förrän det var för sent.

Intervjuerna var typ samma.
Ok. Nån teori ?
Citera
2022-08-15, 21:03
  #297
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Intervjuerna var typ samma.
Ok. Nån teori ?
Teori vet jag inte, men det mest troliga är att han fick en felfunktion och trodde att han kunde lösa problemet (vilket man ofta kan i teorin, men det är inte säkert att man kan göra det med tillgänglig höjd). Sen var det plötsligt för sent. Det har hänt förr och det kommer att hända igen trots att alla vet att byta till reserven om huvudfallskärmen inte är landningsbar i princip alltid är det bästa alternativet.

Ett krystat och IMO mindre sannolikt alternativ är att han av någon anledning inte kunnat utföra reservdragsproceduren förrän han gjorde det.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-08-15 kl. 21:06.
Citera
2022-08-15, 21:28
  #298
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
En störning på en normalprestandaskärm är tillika felfunktion på en högsprestandaskärm som den förolyckade hopparen använde. Det kan vara så illa att han hamnade i ett läge där G-krafterna var så höga att han inte kunde komma åt handtagen för att genomföra reservdragsprocedur men det får olycksrapporten reda ut, om det ens går.
Jag utbildades på runda skärmar och gjorde något enstaka hopp med fyrkantig. Bara att släppa upp styrlinorna lite för snabbt och se kalotten rusa ifatt och dyka kommer jag fortfarande ihåg. Då kan man bara tänka sig vad en modern högprestandaskärm kan åstadkomma, i händerna på en erfaren hoppare som kanske vill testa gränserna. Går det inte att falla in i kalotten när man försöker reda ut någon felfunktion eller att man flyger "på gränsen", vilket försvårar reservdraget?

Downplane vet jag inte ens vad det heter på svenska, det går inte att få med runda skärmar. Reserverna är tydligen fyrkantiga nu också, av någon orsak (mindre och smidigare?).
https://www.youtube.com/watch?v=cN0Rco_u_2Q
(blev det bara värre när han drog i högra styrlinan? skulle han ha fällt huvudskärmen direkt? han försöker kanske stalla huvudskärmen, utan framgång?)

Avancerade fallsärmar ökar risken. De skall räknas i en separat statistik.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-15 kl. 22:13.
Citera
2022-08-16, 10:22
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody23
Det är bara att läsa den preliminära rapporten så ser du vad trimrodret var ställt på. Det svåra är väl för "experterna" här att tolka vad det betyder, men om man flyger Beaver någorlunda ofta så vet man rätt väl hur det skall vara.

Jag har läst den nu, höjdrodertrim är inte en utlösande faktor, endast bidragande. Höjdrodertrim är något en van pilot jobbar konstant med under flygning, särskilt start. Låter väldigt märkligt för mig att någon skulle "glömma" att trimma vilket är (eller borde vara) lika naturligt att göra som att manövrera Yoken.

Felaktig tyngdpunkt är sannolikt den utlösande faktorn. Stresspåslaget för piloten gjorde att han glömde grunderna och planet stallade strax efter start. Bokomliggande orsak verkar många låsa sig vid felaktig lastinstruktion men jag undrar det.
Min erfarenhet kring hopp-piloter är att de brukar ha stenkoll på tyngdpunktsläget och maskinens lastbegränsningar men jag har bara gammal erfarenhet från de större klubbarna i Sverige, inte småortsklubbarna i nuläget.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Downplane vet jag inte ens vad det heter på svenska, det går inte att få med runda skärmar. Reserverna är tydligen fyrkantiga nu också, av någon orsak (mindre och smidigare?).
https://www.youtube.com/watch?v=cN0Rco_u_2Q
(blev det bara värre när han drog i högra styrlinan? skulle han ha fällt huvudskärmen direkt? han försöker kanske stalla huvudskärmen, utan framgång?)

Mjo att dra i högerstyrlina förvärrade läget, vilket fördjupade svängen och ökade lastkrafterna. En ypperlig video som visar varför man inte skall ha 'soft housing' (mjuka kanaler till losskopplingsvajern). Vid 2.04 ser man att han drar med båda händerna för kung och fosterland för at kopplas loss huvudskärmen men det går inte.

Han höll på och försökte lösa problemet i ~24 sekunder innan han bestämde sig för att byta skärm, det är på tok för lång tid. Man ser redan vid 0:08 i videon att den där skärmen har en felfunkis och vid 0:15 senast bör man fattat beslut om att byta.
__________________
Senast redigerad av ZAIZAI 2022-08-16 kl. 10:38.
Citera
2022-08-16, 13:41
  #300
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Mjo att dra i högerstyrlina förvärrade läget, vilket fördjupade svängen och ökade lastkrafterna. En ypperlig video som visar varför man inte skall ha 'soft housing' (mjuka kanaler till losskopplingsvajern). Vid 2.04 ser man att han drar med båda händerna för kung och fosterland för at kopplas loss huvudskärmen men det går inte.
Så det finns numera en slang till kalottfrigörarna som kan kärva under belastning? De gamla kalottfrigörarna var ju "ofelbara" på axeln av selen.

Har han fått trassel på cellerna till höger och försöker rycka så det skall lossna. Men det går inte och till slut måste han utlösa reserven för att avlasta kalottfrigörarna?

Sådana där problem fanns inte förr. De runda skärmarna var säkrare är mitt intryck. Sporten kan ha blivit farligare om man väljer avancerade skärmar.

Men lite märkligt är det aktuella fallet. RI sade drag på 1000m. Det har diskuterats om han egentligen menade "normal höjd". En av Sveriges förmodligen mest rutinerade hoppare (gissar jag) får inte ut reserven i tid. Det måste finnas mer infomation vad som hände mellan 1000m och 200m eller var gränsen för reservdrag ligger. Men pressen ger inte detta och hopparna som sett det hela vill kanske inte skriva här när ingen annan gör det.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback