Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-09, 00:52
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Tanken var ingen exakt jämförelse av statistik, det var för att ge en bild av "farligheten" i proportion till andra företeelser.

Jag är ganska övertygad om att alla förbudsivrare och kommunister här inne som gnäller om hur farligt det är inte inser att chansen för ett misslyckat hopp är som att dra ett kort ur en kortlek, eller rättare sagt en trave kort som är 64meter hög
Förstår inte riktigt hur du tänker, ena stunden för du fram statistik - felaktig sådan till och med - nu är risken för ett misslyckat hopp i en 64 meter hög kortlek? Så mannen som dog i Västerås drog bara fel kort? Ska man ge sig ut i trafiken får man dra ett felaktigt kort i en 768 meter hög kortlek för att få dödskortet. Det är 12 gånger mindre risk än att flyga fallskärm. För det var ju proportionerna du ville ta upp?
Citera
2022-08-09, 01:13
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Att det skulle finnas 1.300 AKTIVA hoppare i sverige är rent nonsens.
Det beror på hur man definierar aktiva.
De flesta av oss tänker aktiva som sådana som regelbundet hoppar fallskärm, på samma sätt som man spelar golf nån gång i veckan.
Om man skulle använda den definitionen på aktiva så är fallskärmshopparna nere i ett par hundra.
Det är en mycket liten krets som hoppar mycket. Jag tror även tandempassagerare räknas in.
Resten är sådana som är medlemmar i klubbar men inte hoppar i nämnvärd omfattning.
Detta vet SFF om, men det är coolare att skriva 1.300

Det finns 17 klubbar i Sverige. Några av klubbarna är inte aktiva längre.
För att få ihop 1.300 aktiva så skulle det vara i snitt 100 pers på hoppfälten varje helg. Det är snarare Max 15. Dessa gör otroligt mycket hopp. Här finns merparten av de 80.000 hopp som görs om året.

För att få en relevant statistik så måste man peta in rätt siffror.
Det omkommer alltså 1 vartannat år av dessa 200.

Detta är Fallskärmsförbundet mycket medvetna om och de lägger ner ett stort arbete på säkerhet. Det räcker att läsa deras tidning för att förstå detta.

Detta var den andra dödliga fallskärmsolyckan denna sommar. Så i år stämmer inte statistiken.

Utredningen av den här olyckan blir nog tämligen enkel. Chefsinstruktören uttalar sig redan samma dag i TV4 och förklarar det mesta.

Det är två samverkande fel

1. Huvudskärmen utvecklas felaktigt och hopparen får en kraftig rotation.
(Trolig orsak felaktig hantering vid packning av skärm eller materialfel som borde kontrollerats )

2. Detta bör åtgärdas genom att koppla loss huvudskärmen i god tid, och därefter utlösa reserv. Detta skedde inte tillräcklig snabbt, och därmed på för låg höjd för att hinnas med.
( Trolig orsak felaktig åtgärd vid problem.)

Allt tyder på mänskliga faktorn.
Ja, jag vet inte, SFF definierar 1300 av cirka 2600 medlemmar (om jag minns rätt) som aktiva. Aktiva borde ju vara de som hoppar något hopp per år upp till hur många som helst. Det är ju så statistik fungerar. Man kan göra statistik i detalj, hur många som hoppar från skyhöga höjder till de som hoppar lägre, antal hopp per år, hur många år man har hoppat osv. Det görs alltså 80 000 hopp per år enligt SFF, det är ju de hoppare som är med i dessa hopp som räknas, annars vore det tokigt.
Citera
2022-08-09, 01:36
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Men skit i statistiken.

Det är en onödig risk att hoppa fallskärm och jag är less på högre försäkringspremier mm pga bergsklättrare, dykare och fallskärmshoppare.

Har störtat två flygplan med fallskärmshoppare senaste tiden.
Täcks skador vid utövande av extremsporter in i en vanlig olycksfallsförsäkring?
Citera
2022-08-09, 06:57
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Ja, jag vet inte, SFF definierar 1300 av cirka 2600 medlemmar (om jag minns rätt) som aktiva. Aktiva borde ju vara de som hoppar något hopp per år upp till hur många som helst. Det är ju så statistik fungerar. Man kan göra statistik i detalj, hur många som hoppar från skyhöga höjder till de som hoppar lägre, antal hopp per år, hur många år man har hoppat osv. Det görs alltså 80 000 hopp per år enligt SFF, det är ju de hoppare som är med i dessa hopp som räknas, annars vore det tokigt.

Vi kan nog utgå från att 80/20 regeln fungerar ganska bra. Dvs 20 % av de ”aktiva” gör 80%av hoppen.

Det är absolut inte 1.300 som hoppar regelbundet, men de kanske ser till att hålla sin licens levande.
Citera
2022-08-09, 07:38
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Täcks skador vid utövande av extremsporter in i en vanlig olycksfallsförsäkring?

Svar nej. Det är i princip alltid undantaget.
Däremot har Fallskärmsförbundet en olycksfallsförsäkring för sina medlemmar. Den täcker, med vissa undantag, skador. Dvs benbrott, invaliditet och liknande. Vid dödsfall får man ut 25.000.

Övriga livförsäkringar har oftast extremsporter undantagna.
Citera
2022-08-09, 08:03
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Det är ju Svenska Fallskärmsförbundet själva som menar att det är 1 dödsfall på 300 000 hopp. Dö av blixt, 1 på 10 mijoner. Statistik går absolut. Flygning måste man även räkna med, även 4 i Östersund år 2004. Då kan man ju bortse från allt vid alla olyckor, någonting gick ju fel även vid denna olycka i Västerås. Det är ju även något som Transportstyrelsen ser över detta med säkerheten vid flygning med fallskärmshoppare.

Näää! fallskärmsförbundet skulle då jag inte fästa någon större tilltro till!
Lika lite som till Transportstyrelsen! Om hoppare misslyckas nån gång ibland? Eller om okvalificerade piloter får motorn att braka ihop, eller får planet in i spinn (via stall på full Power)? Sånt bryr sig dessa pappenheimare rätt så lite över faktiskt!
Citera
2022-08-09, 08:23
  #163
Medlem
Han som omkom hade över 6000 hopp vilket gör honom extremt erfaren. Tydligen trasslade linor ihop sig och han drog reservskärmen för sent, sistnämnda måste ses som lite märkligt men han kanske trodde han skulle reda ut härvan
Citera
2022-08-09, 08:30
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoffeJ
Alltid den här diskussionen när det gäller den här typen av olyckor.
Visst, man kan sitta inlåst i sin lägenhet och kolla på telefonen hela dagarna.
Eller så kan man leva

Undra vad som hänt? Kan det ha blivit ett ordentligt trassel på linorna till huvudskärmen? Borde vän ändå gå att lossa den och dra reserven.

Lite ironiskt.

Nåja, farlig sport som skördar ännu ett liv. Vila i frid.
Citera
2022-08-09, 08:37
  #165
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Han som omkom hade över 6000 hopp vilket gör honom extremt erfaren. Tydligen trasslade linor ihop sig och han drog reservskärmen för sent, sistnämnda måste ses som lite märkligt men han kanske trodde han skulle reda ut härvan

Det är väl här erfarenheten kan vara en nackdel, han kanske har råkat utför detta flera gånger tidigare och lyckats reda ut lintrasslet istället för att göra som en mindre erfaren hoppare och dra reserven direkt felet uppstod.

Är det någon nackdel kopplad till att utlösa reservskärmen?
Jag tänker tex jobb med att packa den igen, måste man koppla loss huvudskärmen, blir något förstört etc etc?
Citera
2022-08-09, 08:39
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det är väl här erfarenheten kan vara en nackdel, han kanske har råkat utför detta flera gånger tidigare och lyckats reda ut lintrasslet istället för att göra som en mindre erfaren hoppare och dra reserven direkt felet uppstod.

Är det någon nackdel kopplad till att utlösa reservskärmen?
Jag tänker tex jobb med att packa den igen, måste man koppla loss huvudskärmen, blir något förstört etc etc?

Inget jag känner till, jag hade dragit den direkt
Citera
2022-08-09, 08:46
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Näää! fallskärmsförbundet skulle då jag inte fästa någon större tilltro till!
Lika lite som till Transportstyrelsen! Om hoppare misslyckas nån gång ibland? Eller om okvalificerade piloter får motorn att braka ihop, eller får planet in i spinn (via stall på full Power)? Sånt bryr sig dessa pappenheimare rätt så lite över faktiskt!
Detta förstår jag faktiskt inte, hur menar du? Varför skulle de ljuga om att det är 1 persom på 300 000 hopp som dör? De registrerar ju hoppen och vet hur många personer som har hoppat samt on några dödsolyckor har skett.

Det här skrev Transportstyrelsen efter senaste olyckan med fallskärmshoppare::
"33Säkerhet vid fallskärmshoppning
Transportstyrelsen har fortsatt att prioritera säkerhetsarbetet vid flygning med fallskärmshoppare efter de två tragiska dödsolyckorna 2019 och 2021, där totalt 18 personer omkom. Arbetet har bland annat bestått i utbildning för hoppare kring massa, balans, lastning och förflyttning i flygplan liksom säkerhetsutbildning för piloter som flyger fallskärmshoppare."
Citera
2022-08-09, 08:50
  #168
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Tragisk olycka. Trots alla statistiker och proffshoppare i tråden är det hög tid att förbjuda nöjeshoppning och avgränsa det till t.ex. militära/polisiära ändamål. Förutom hoppare som dimper i backen på olika platser har det varit för mycket olyckor med havererande plan. Knappt har ett plan störtat pga undermåligt underhåll eller för att juniora piloter tagit sig vatten över huvudet förrän klubben köper in ett utrangerat plan igen, sliter ut sätena och bättrar med lite färg. Representanter för klubbar och förbund talar varmt om sitt säkerhetsarbete och det speciella band som uppstår med människor som dödsföraktande faller fritt. Det är otroligt märkligt att en verksamhet som predikar säkerhet drabbas av så mycket flygrelaterade olyckor. Sanningen är att man inte vill betala det verkliga priset för säkerhet. I så fall hade man naturligtvis bara kört nya flygplan flugna och underhållna av seriösa proffs. Då hade ingen haft råd att hoppa. Då fortsätter man hellre köpa in gamla rostburkar till plan som körs av amatörer och låtsas som att säkerhet är prio ett.

Varför ska man förbjuda något bara för att det är farligt för enskilda individen?
Låt dom hoppa. Dör dom så dör dom.
Jag åker gamla bilar, blir jag påkörd så dör jag. Dör jag så dör jag.
Ska man leva hela livet där regeringen slår in en i bubbelplast eller helt enkelt bara leva livet som man vill?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback