• 1
  • 2
2022-08-06, 10:30
Medlem
Tja! Någon som vet en privatperson som kan byta batteri på min Macbook Pro 2012 lite billigare än reparationsställena?
Citera
2022-08-06, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LABDO
Tja! Någon som vet en privatperson som kan byta batteri på min Macbook Pro 2012 lite billigare än reparationsställena?

På den modellen är lätt att byta, köp ett batteri t.ex. Amazon, så får du med en skruvmejsel , skruva upp plåten och låtsa plåten. Och byt batteri.
Citera
2022-08-06, 10:58
Medlem
Bra info. Dock måste jag resa iväg på måndag, med datorn, och hinner inte få batteriet innan dess… Enda lösningen måste bli att gå till en butik. Om jag inte hittar nån datasnubbe som råkar ha batterier hemma att sälja.
Citera
2022-08-06, 11:06
Medlem
sommarlovs avatar
Vissa modeller är jättelätt, bara några skruvar.
På andra som din tror jag, är batteriet klistrat i chassit, det kan vara nästintill omöjligt att göra ett byte själv.
Tror Apple själva byter hela den delen, batteriet-chassit-tangentbortet!
Citera
2022-08-06, 11:15
Medlem
Wooot! Det låter som en idiokratisk design.
Citera
2022-08-06, 11:47
Medlem
Bytt själv

På MacBook Pro 2011 och 2012 är det jätteenkelt att byta batteri, precis som Niggers säger.

iFixIt har bra instruktioner:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...lacement/10365

T. ex. svenska företaget eQuipIT säljer batterier med nödvändiga skruvmejslar.

Men de behöver naturligtvis några dagar på sig för att leverera batteriet, så det hjälper dig kanske inte.

Jag bytte faktiskt själv batteri på en MacBook Pro early 2011 för bara ett par dagar sedan. Gick precis så lätt som det såg ut.
Senast redigerad av Hetlund 2022-08-06 kl. 11:49. Anledning: tillägg
Citera
2022-08-06, 11:58
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Bra info. Dock måste jag resa iväg på måndag, med datorn, och hinner inte få batteriet innan dess… Enda lösningen måste bli att gå till en butik. Om jag inte hittar nån datasnubbe som råkar ha batterier hemma att sälja.

https://www.macpatric.com/products/d...tt-batteribyte
Citera
2022-08-06, 12:06
Medlem
Jag pratade just med en expert, som menade att min modell, Pro 2012 Retina A1398 INTE är enkel att byta batteri på själv, utan det är just en sån modell där det är klistrat.
Citera
2022-08-06, 14:04
Medlem
Ja, det verkar vara så. Din MacBook Pro har också beteckningen "late 2012" och med retina-skärm.

Batteriet ser ut att vara limmat - ingenting som man ger sig på att byta själv om man inte har erfarenhet av datorreparationer.
Citera
2022-08-06, 21:18
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Ja, det verkar vara så. Din MacBook Pro har också beteckningen "late 2012" och med retina-skärm.

Batteriet ser ut att vara limmat - ingenting som man ger sig på att byta själv om man inte har erfarenhet av datorreparationer.

Tar ett par timmar om man aldrig prövat tidigare, förutsatt att man har har verktygen och den helt növändiga lösningsvätskan... Att "bända" loss batterierna utan att först löst upp klistret är näst intill omöjligt.

Annars är min erfarenhet av dessa Macbooks att man lätt skadar flexkablarna, så det är bra om man har några extra, särskilt om man är nybörjare... Själv gitter jag inte längre böka med så gamla maskiner, tidsåtgången och böket är sammantaget för kostsamt, men det är en högst personlig värdering.
Citera
2022-08-09, 16:46
Medlem
Köp ett på batteriexperten, du får med små verktyg och det är lätt att byta själv.
Citera
2022-08-09, 16:52
Medlem
Citat:
Jag pratade just med en expert, som menade att min modell, Pro 2012 Retina A1398 INTE är enkel att byta batteri på själv, utan det är just en sån modell där det är klistrat.

Inga problem byta i alla fall, skär genom limmet/tätmedlet med en tunn vaxad tråd, tandtråd eller liknande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in