Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-08-08, 11:45
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippokrates
Hej!

Har blivit erbjuden en trevlig tjänst som konsult, där målet är att man ska bli överrekryterad av kunden efter en viss tid. Har ingen tidigare erfarenhet av konsultbranschen, och funderar därför på vad som är kutym vid denna typ av upplägg.

Jag förstår givetvis att konsultfirmans tjänster kostar mer än vad min månadslön kommer att vara, och undrar därför om man kan komma med ett nytt löneanspråk när det sedan blir dags att skriva kontrakt med kunden? Bör det i såna fall kommuniceras i förväg (typ ”jag tar för givet att vi tar en ny diskussion om det skulle bli aktuellt med en överrekrytering”), och vad är i såna fall ett rimligt anspråk?

Tack på förhand!

Det finns tre olika typer av konsulter generellt;

- Expertis. Dessa tar kortare uppdrag med hög debiteringsgrad, detta var den ursprungliga definitionen av en konsult för 30-40 år sedan.
- Resurs. Mer eller mindre en anställd där konsultfirman tar risken personalmässigt. Är till för att kunden skall kunna göra snabba omställningar personalmässigt. Ofta inte jättehög lön men är du erfaren får du naturligtvis bättre uppdrag men luras inte av att konsultlön är högre än anställd, jag vet själv av erfarenhet.
- ”Transformation”. Hittade själv på benämningen då detta är ett ganska nytt fenomen. Konsulten jobbar hos kund under en period med redan initierad övergång till att bli anställd. Här fungerar konsultfirman mer eller mindre som en rekryterare men tar även här all risk avtalsmässigt. Ofta nyutexade personer som kan landa där. Låter som att detta är det du har landat i?

Lönemässigt så är det inte alls så att konsultfirmans kostnad är högre, du får tänka på alla kringkostnader ett företag har för en anställd.

Lön är aldrig det avgörande vid anställning, är du en viktig resurs för företaget kommer du bli nöjd med din lön.
Citera
2022-08-15, 02:17
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippokrates
Hej!

Har blivit erbjuden en trevlig tjänst som konsult, där målet är att man ska bli överrekryterad av kunden efter en viss tid. Har ingen tidigare erfarenhet av konsultbranschen, och funderar därför på vad som är kutym vid denna typ av upplägg.

Jag förstår givetvis att konsultfirmans tjänster kostar mer än vad min månadslön kommer att vara, och undrar därför om man kan komma med ett nytt löneanspråk när det sedan blir dags att skriva kontrakt med kunden? Bör det i såna fall kommuniceras i förväg (typ ”jag tar för givet att vi tar en ny diskussion om det skulle bli aktuellt med en överrekrytering”), och vad är i såna fall ett rimligt anspråk?

Tack på förhand!

Detta låter som en provanställning, där slutkunden betalar konsultfirman för risken din anställning via högre timpris och förmodligen en förmedlingskostnad på ca 50-100k.

Beroende på vilken typ av konsult du är så har du idag antingen mycket högre eller marginellt sämre lön än fast anställda i motsvarande position hos slutkund.

Jag hade pratat med närmsta chef hos kunden (utan personalansvar) om ni har en bra relation, för att få en marknadsmässig värdering. Om du trivs där du är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in