Citat:
Ursprungligen postat av
Hippokrates
Det är det uttryck som konsultbolaget använder sig av. Situationen är så att bolaget har haft svårt att hitta rätt kandidat själv, och därför tagit in ett konsultbolag. Tanken är då att man ska vara uthyrd i ett par månader, och att det sedan ska ske en så kallad "överrekrytering" och att man då byter uppdragsgivare och istället blir anställd direkt hos kunden.
Har under dagen fått svar av kontakten på konsultbolaget och fått mer info, och allt känns bra!
Tack för tipset om att starta eget, det är helt klart värt att ha i åtanke

Ja, men om tanken är att du skall vara uthyrd ett par månader och sedan bli anställd direkt av kunden så är eget kanske inte rätt lösning.
Vad gäller lön så anser jag att den alltid är en fråga öppen för diskussion, särskilt när man tar anställning som fallet är när du sen skall gå över som anställd hos kunden. Notera här att kunden ju har haft svårt att hitta rätt kandidat och om du är rätt kandidat så har jag svårt att se att de skulle vara så knussliga ifall du kräver lön därefter. Framförallt så låter det konstigt ifall de först betalar arvvode på x tkr per månad för dig som "provanställd" för att sedan inte vilja betala x tkr till dig när "provanställningen" skall övergå i fast anställning.
Jag har själv varit i situationen där jag varit uthyrd och helt sonika frågat kunden vad de betalt som förhandlingsunderlag gentemot konsultbolaget. I ditt läge är det ju inte troligt att de kommer vara lika benägna att svara eftersom det är en siffra som du skall använda gentemot densamma, ej heller konsultbolaget är nog villiga att avslöja det (med tanke på att de då avslöjar hur mycket de skär emellan). Du får helt enkelt då gissa vad konsultbolaget skär emellan och höfta till ett löneanspråk utifrån det.