Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-08-05, 05:33
Medlem
Hej!

Har blivit erbjuden en trevlig tjänst som konsult, där målet är att man ska bli överrekryterad av kunden efter en viss tid. Har ingen tidigare erfarenhet av konsultbranschen, och funderar därför på vad som är kutym vid denna typ av upplägg.

Jag förstår givetvis att konsultfirmans tjänster kostar mer än vad min månadslön kommer att vara, och undrar därför om man kan komma med ett nytt löneanspråk när det sedan blir dags att skriva kontrakt med kunden? Bör det i såna fall kommuniceras i förväg (typ ”jag tar för givet att vi tar en ny diskussion om det skulle bli aktuellt med en överrekrytering”), och vad är i såna fall ett rimligt anspråk?

Tack på förhand!
Citera
2022-08-05, 05:47
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Det är en svår fråga att svara på utan mer info. Bransch? Nuvarande lön?
När vi jobbat men konsulter har vi skrivit tvärtom kontrakt där vi och konsulten förbinder oss att inte gå vidare anställning vid avslutat uppdrag.

Ta reda på vad du kostar ut över arbetsgivaravgifter etc och lägg dig på den nivån i anspråk och gå med på att droppa lite?
Citera
2022-08-05, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippokrates
Hej!

Har blivit erbjuden en trevlig tjänst som konsult, där målet är att man ska bli överrekryterad av kunden efter en viss tid. Har ingen tidigare erfarenhet av konsultbranschen, och funderar därför på vad som är kutym vid denna typ av upplägg.

Jag förstår givetvis att konsultfirmans tjänster kostar mer än vad min månadslön kommer att vara, och undrar därför om man kan komma med ett nytt löneanspråk när det sedan blir dags att skriva kontrakt med kunden? Bör det i såna fall kommuniceras i förväg (typ ”jag tar för givet att vi tar en ny diskussion om det skulle bli aktuellt med en överrekrytering”), och vad är i såna fall ett rimligt anspråk?

Tack på förhand!

Alltså vad menar du med "överrekryterad"? Att målet är att de skall sälja fler än 40 timmar i veckan av dina tjänster till kund eller?

Sen bör man veta att målsättning och utfall inte behöver vara samma sak. Det är svårt utifrån ditt inlägg att avgöra hur pass realistiskt det är att förvänta sig att kunderna kommer och stå och köa för dina tjänster. Men om så faktiskt skulle vara fallet så vore bättre upplägg kanske att själv ta och starta bolag och sälja själv med minimalt med mellanhänder som skall skära emellan.
Citera
2022-08-05, 08:17
Medlem
Det saknas info här för att svara. Manpower har konsulter som kör truck och McKinsey har konsulter som jobbar som VD.
Citera
2022-08-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Det saknas info här för att svara. Manpower har konsulter som kör truck och McKinsey har konsulter som jobbar som VD.

Tyckte själv inte att det kändes relevant att nämna, men det är en senior roll
Citera
2022-08-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Alltså vad menar du med "överrekryterad"? Att målet är att de skall sälja fler än 40 timmar i veckan av dina tjänster till kund eller?

Sen bör man veta att målsättning och utfall inte behöver vara samma sak. Det är svårt utifrån ditt inlägg att avgöra hur pass realistiskt det är att förvänta sig att kunderna kommer och stå och köa för dina tjänster. Men om så faktiskt skulle vara fallet så vore bättre upplägg kanske att själv ta och starta bolag och sälja själv med minimalt med mellanhänder som skall skära emellan.

Det är det uttryck som konsultbolaget använder sig av. Situationen är så att bolaget har haft svårt att hitta rätt kandidat själv, och därför tagit in ett konsultbolag. Tanken är då att man ska vara uthyrd i ett par månader, och att det sedan ska ske en så kallad "överrekrytering" och att man då byter uppdragsgivare och istället blir anställd direkt hos kunden.
Har under dagen fått svar av kontakten på konsultbolaget och fått mer info, och allt känns bra!

Tack för tipset om att starta eget, det är helt klart värt att ha i åtanke
Citera
2022-08-05, 16:37
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Tyckte själv inte att det kändes relevant att nämna, men det är en senior roll

Senior truckförare alltså.

Allt regleras normalt från dag 1. Du blir tillsvidareanställd hos konsultbolaget, annars är vi på truckförarnivå. Efter en viss tid, normalt 6-12 månader, får de ge dig ett erbjudande om anställning utan att konsultbolaget blir sura. Villkoren är redan specificerade i ett Letter of intent från kunden. Endast i speciella fall går man ifrån detta dokument senare. Oftast drar sig en part ur ifall någon börjar turkförhandla.
Citera
2022-08-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Senior truckförare alltså.

Allt regleras normalt från dag 1. Du blir tillsvidareanställd hos konsultbolaget, annars är vi på truckförarnivå. Efter en viss tid, normalt 6-12 månader, får de ge dig ett erbjudande om anställning utan att konsultbolaget blir sura. Villkoren är redan specificerade i ett Letter of intent från kunden. Endast i speciella fall går man ifrån detta dokument senare. Oftast drar sig en part ur ifall någon börjar turkförhandla.

Haha nja, långt ifrån truckförare - men tack för svar
Citera
2022-08-05, 17:19
Medlem
Citat:
Det är det uttryck som konsultbolaget använder sig av. Situationen är så att bolaget har haft svårt att hitta rätt kandidat själv, och därför tagit in ett konsultbolag. Tanken är då att man ska vara uthyrd i ett par månader, och att det sedan ska ske en så kallad "överrekrytering" och att man då byter uppdragsgivare och istället blir anställd direkt hos kunden.
Har under dagen fått svar av kontakten på konsultbolaget och fått mer info, och allt känns bra!

Ja, men om tanken är att du skall vara uthyrd ett par månader och sedan bli anställd direkt av kunden så är eget kanske inte rätt lösning.

Vad gäller lön så anser jag att den alltid är en fråga öppen för diskussion, särskilt när man tar anställning som fallet är när du sen skall gå över som anställd hos kunden. Notera här att kunden ju har haft svårt att hitta rätt kandidat och om du är rätt kandidat så har jag svårt att se att de skulle vara så knussliga ifall du kräver lön därefter. Framförallt så låter det konstigt ifall de först betalar arvvode på x tkr per månad för dig som "provanställd" för att sedan inte vilja betala x tkr till dig när "provanställningen" skall övergå i fast anställning.

Jag har själv varit i situationen där jag varit uthyrd och helt sonika frågat kunden vad de betalt som förhandlingsunderlag gentemot konsultbolaget. I ditt läge är det ju inte troligt att de kommer vara lika benägna att svara eftersom det är en siffra som du skall använda gentemot densamma, ej heller konsultbolaget är nog villiga att avslöja det (med tanke på att de då avslöjar hur mycket de skär emellan). Du får helt enkelt då gissa vad konsultbolaget skär emellan och höfta till ett löneanspråk utifrån det.
Citera
2022-08-05, 17:23
Medlem
Facades avatar
Citat:

Mycket annorlunda upplägg men ändå klart förståeligt.
Efter en förklaring så låter det rätt sunt. Men du måste gå med inställning mot hur det är att jobba hos kunden och inte konsultbolaget.
Citera
2022-08-05, 17:39
Avstängd
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Beror mycket på yrke och bransch. Många kör kollektivavtal, då gäller det. Mer kvalificerade yrken som ingenjör och systemutvecklare har i hög grad individuell lönesättning. Om detta träffar dig ska du helt enkelt begära en marknadsmässig lön för din bransch plus lite till. Om du presterar kommer du vara värd +20% i lön, kanske mer om det finns pengar. Men ta det senare när du har visat vad du är värd. Du ska aldrig be om lov att förhandla, gör det bara eller säg upp dig om de vägrar.
Citera
2022-08-05, 22:44
Medlem
Citat:
Hej!

Du bör definitivt förhandla om lönen när du byter till kunden. Om du dessutom inte är på ett extremt spetskompetensinriktat bolag, utan ett mer generellt konsult-/rekryteringsbolag, så har du förmodligen lägre lön än ditt marknadsvärde (eftersom de bolagen generellt betalar sämre än t.ex. klassiska konsultbolag som inte vill att deras personal flyttar till kund).

Dessutom, om du byter så har dessutom konsultbolaget tagit risken att det inte fungerar, så bara att du är ett någorlunda säkert kort gör att du rimligen kan begära en del extra i lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in