Citat:
Ursprungligen postat av
Voffsingen
Det ligger nog mer bakom det hela.
Lisa Holms pappa var officer i MUST och vid den tiden utsatt för hot. MUST urlastade med materiel och personal på plats efter mordet. Det fanns också en maktstrid inom MUST vid den tiden som ville behålla sin opartiskhet (till skillnad från SÄPO) och inte ingå i USA:s maktsfär. Nerijus blev syndabocken och hans död en lös tråd som klipptes av.
Har sett en intervju på nätet från mars i år med f d polisen Conny Andersson (driver nu en tracker-skola) som hävdar att en utländsk säkerhetstjänst mördade Lisa Holm och att Nerijus Bilevicius blev syndabock.
Frågan är väl hur de skulle ha lyckats göra Bilevicius till syndabock. Det borde dels ha krävts förberedelser för att få tag i DNA och dels krävts att man hållit koll på var Bilevicius höll hus vid tiden för mordet. Tycker detta verkar komplicerat. All komplexitet vid ett brott ökar risken för att man skall lämna spår som visar att allt inte gått rätt till. Sedan har vi också frågan om poängen med att mörda dottern till en MUST-officer. Varför välja denna typ av skrämseltaktik? Jag utgår ifrån att ingen påstår att Lisa Holms pappa var någon speciellt central figur och att det bara var fråga om att skrämmas. Men vem skulle man skrämma? Sveriges regering och riksdag som kontrollerar MUST? Och varför välja dottern till en enskild tjänsteman på MUST? Den som vill får gärna försöka övertyga mig om att Bilevicius var en syndabock och att en utländsk säkerhetstjänst är skyldig. Den som vill får gärna posta argument för att övertyga mig i den här tråden.
(Jag antar också att de som hävdar att Bilevicius var oskyldig också hävdar att mordet på honom i fängelset i Litauen skedde på order av den utländska säkerhetstjänsten. Den biten får eventuella svarare också gärna beröra om de har några argument.)