Citat:
Ursprungligen postat av
kola-rapace
Jag har läst en hel del i sommar av blandade genrer men det slog mig under ett samtal med en kvinnlig kompis att feelgood-genren för män är väldigt smal. Går man in på någon av de stora boksidor under "Feelgood" så ser nästan alla böcker likadana ut med ett färgglatt omslag och en kvinnlig huvudkaraktär som antingen gjort revolt eller varit med om en stor förändring i livet.
Jag lockas inte direkt av kvinnan mitt i livet som lämnar sin man och storstadsliv bakom sig för att starta en bokaffär på landet om jag inte vet att det är en bra bok överlag. Jag har absolut inget mot kvinnliga huvudpersoner eller liknande med de känns så väldigt vinklade för att locka kvinnliga läsare överlag. Av det jag sett i recensioner verkar nästan uteslutande vara kvinnor som läser dessa böcker.
Jag söker alltså bra feelgood-böcker som riktar sig till män/alla eller är dessa toppliste böcker av bra kvalité för alla?
Christoffer Holst har skrivit en serie på hittills två böcker som börjar med
Solsken och parmesan. Den har jag läst (däremot inte uppföljaren, ännu), och den var verkligen helt OK för genren. Man får nog säga att den innehåller två huvudpersoner, en man och en kvinna, men mannen är eventuellt lite mer huvudperson, om du förstår hur jag menar. Sedan innehåller den vissa av genrens klichéer, vilket man nog får leva med. Holsts andra serie som börjar med
Söta, röda sommardrömmar har jag också bara läst den första av, och den var betydligt svagare, tyckte jag, och är mer traditionell feelgood med kvinnlig huvudperson, förutom att den också innehåller deckarinslag.