• 1
  • 2
2022-08-04, 22:33
Medlem
kola-rapaces avatar
Jag har läst en hel del i sommar av blandade genrer men det slog mig under ett samtal med en kvinnlig kompis att feelgood-genren för män är väldigt smal. Går man in på någon av de stora boksidor under "Feelgood" så ser nästan alla böcker likadana ut med ett färgglatt omslag och en kvinnlig huvudkaraktär som antingen gjort revolt eller varit med om en stor förändring i livet.

Jag lockas inte direkt av kvinnan mitt i livet som lämnar sin man och storstadsliv bakom sig för att starta en bokaffär på landet om jag inte vet att det är en bra bok överlag. Jag har absolut inget mot kvinnliga huvudpersoner eller liknande med de känns så väldigt vinklade för att locka kvinnliga läsare överlag. Av det jag sett i recensioner verkar nästan uteslutande vara kvinnor som läser dessa böcker.

Jag söker alltså bra feelgood-böcker som riktar sig till män/alla eller är dessa toppliste böcker av bra kvalité för alla?
Citera
2022-08-04, 22:38
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
12 rules for life
Citera
2022-08-04, 22:42
Medlem
Riddarna runt Dannys bord, av John Steinbeck. Oerhört varm och samtidigt enkel berättelse.
Citera
2022-08-04, 22:49
Medlem
urverksapelsins avatar
En som duger åt båda könen är Igelkottens elegans.
En som verkligen kan få en man på gott humör är Dumskallarnas sammansvärjning.
Citera
2022-08-04, 23:08
Medlem
kola-rapaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
12 rules for life
Det är inte vad jag letar efter. För mig är feelgood-böcker en relativt lättläst roman som har en lyckligt slut. En bok man tar upp och läser utan att tänka på bakomliggande meningar eller dylikt.
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Riddarna runt Dannys bord, av John Steinbeck. Oerhört varm och samtidigt enkel berättelse.
Är nog inte direkt vad jag letade efter även om jag gillar Steinbeck starkt så ska kolla upp denna oavsett. Letar något som utspelare sig mer nutida.
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
En som duger åt båda könen är Igelkottens elegans.
Tack, Igelkottens Elegans fångade mitt intresse direkt!
Citera
2022-08-04, 23:08
Medlem
BewilderedHulders avatar
Toxic Positivity: Keeping It Real in a World Obsessed with Being Happy
by Whitney Goodman
Citera
2022-08-04, 23:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin

Så jävla sant. Rotade just fram den ur mitt bibliotek.

Oklart om användningen av "Mongoloid" hade fallit i god jord idag?
Citera
2022-08-04, 23:18
Medlem
Den gamle och havet ?
Citera
2022-08-04, 23:23
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Oklart om användningen av "Mongoloid" hade fallit i god jord idag?
Nä, det var kontroversiellt redan för tjugo år sedan. En nyöversättning använder nog något annat. Är det förresten inte snart dags för filmatisering?
Citera
2022-08-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kola-rapace
Jag har läst en hel del i sommar av blandade genrer men det slog mig under ett samtal med en kvinnlig kompis att feelgood-genren för män är väldigt smal. Går man in på någon av de stora boksidor under "Feelgood" så ser nästan alla böcker likadana ut med ett färgglatt omslag och en kvinnlig huvudkaraktär som antingen gjort revolt eller varit med om en stor förändring i livet.

Jag lockas inte direkt av kvinnan mitt i livet som lämnar sin man och storstadsliv bakom sig för att starta en bokaffär på landet om jag inte vet att det är en bra bok överlag. Jag har absolut inget mot kvinnliga huvudpersoner eller liknande med de känns så väldigt vinklade för att locka kvinnliga läsare överlag. Av det jag sett i recensioner verkar nästan uteslutande vara kvinnor som läser dessa böcker.

Jag söker alltså bra feelgood-böcker som riktar sig till män/alla eller är dessa toppliste böcker av bra kvalité för alla?

Christoffer Holst har skrivit en serie på hittills två böcker som börjar med Solsken och parmesan. Den har jag läst (däremot inte uppföljaren, ännu), och den var verkligen helt OK för genren. Man får nog säga att den innehåller två huvudpersoner, en man och en kvinna, men mannen är eventuellt lite mer huvudperson, om du förstår hur jag menar. Sedan innehåller den vissa av genrens klichéer, vilket man nog får leva med. Holsts andra serie som börjar med Söta, röda sommardrömmar har jag också bara läst den första av, och den var betydligt svagare, tyckte jag, och är mer traditionell feelgood med kvinnlig huvudperson, förutom att den också innehåller deckarinslag.
Citera
2022-08-05, 00:06
Medlem
BewilderedHulders avatar
Den vite mannen - Papalagi: tal av söderhavshövdingen Tuiavii från Tiavea. Erich Scheurmann

👍🏻
Citera
2022-08-05, 00:07
Medlem
Processen av Franz Kafka. Alla andra alternativ ni föreslagit är för dem svaga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto