2023-11-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
CSN ska vara finansierad av de som lånar och då är det inte så konstigt att andra får betala mer för att vissa skulder skrivs av. Lite som att när du handlar på ICA är du med och betalar för mat som stjäls eller blir svinn av andra skäl.

I PPM-systemet är det ju tvärtom. De som dör innan all deras pension betalats ut bidrar till alla alla andra i PPM får en s.k arvsvinst.

Å andra sidan tycker jag 79 kr extra i ränthöjning för nästa år inte känns särskilt illa egentligen för en skuld på över 300 000 med tanke på att studier ofta kan leda till bättre levnadsvillkor i form av ett mer kvalificerat arbete som man trivs med
Citera
2023-11-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsounds
Å andra sidan tycker jag 79 kr extra i ränthöjning för nästa år inte känns särskilt illa egentligen för en skuld på över 300 000 med tanke på att studier ofta kan leda till bättre levnadsvillkor i form av ett mer kvalificerat arbete som man trivs med

Ja, det var faktiskt den årliga administrativa avgiften på 150 (ungefär) kr som gjorde att jahbllstebdet införtidm när jag räknade ut effektiv ränta blev den så pass mycket högre än den nominella att jag komm fram till att det var bättre att lösa. (Men då var det bara 2-3år kvar innan det ändå hade blivit återbetalt).
Citera
2023-11-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det var faktiskt den årliga administrativa avgiften på 150 (ungefär) kr som gjorde att jahbllstebdet införtidm när jag räknade ut effektiv ränta blev den så pass mycket högre än den nominella att jag komm fram till att det var bättre att lösa. (Men då var det bara 2-3år kvar innan det ändå hade blivit återbetalt).

För 150 kr om året? Skippa bion eller bärsen en gång om året så blir räntan "åter" fördelaktig!
Citera
2023-11-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsounds
För 150 kr om året? Skippa bion eller bärsen en gång om året så blir räntan "åter" fördelaktig!

Hur menar du?
Bio eller bärs hade väl ingen roll, frågan var lösa i förtid eller dra ut på det 2år. Tog någon minut att räkna på och göra rätt.
Citera
2023-11-30, 14:17
Medlem
CSN-lånet är fortsatt väldigt förmånligt, men jag ogillar att det ska bli allt dyrare att studera. Dom kraftigt ökade bostads-, el- och matpriserna slog hårt mot studenter som grupp. Är själv student och har klarat mig bra, men har en del vänner som detta slagit betydligt hårdare mot. Ökade kostnader i samband med studier är en faktor som talar emot att studera, och en ökad CSN-ränta är ännu en sak i ledet av detta.
Citera
2023-11-30, 14:41
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
CSN-lånet är fortsatt väldigt förmånligt, men jag ogillar att det ska bli allt dyrare att studera. Dom kraftigt ökade bostads-, el- och matpriserna slog hårt mot studenter som grupp. Är själv student och har klarat mig bra, men har en del vänner som detta slagit betydligt hårdare mot. Ökade kostnader i samband med studier är en faktor som talar emot att studera, och en ökad CSN-ränta är ännu en sak i ledet av detta.

”Att det ska bli allt dyrare”? 1993 var räntan på 8,7 procent. Att en massa millenials inte begripit att räntan sätts årsvis och på riktigt tycker att en hundralapp extra i månaden ”talar emot att studera” kan väl knappast regeringen lastas för.

För övrigt betalar man ju inte tillbaka medans man läser med studiemedel ändå.
Senast redigerad av JuniorDahlen 2023-11-30 kl. 14:46.
Citera
2023-11-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
”Att det ska bli allt dyrare”? 1993 var räntan på 8,7 procent. Att en massa millenials inte begripit att räntan sätts årsvis och på riktigt tycker att en hundralapp extra i månaden ”talar emot att studera” kan väl knappast regeringen lastas för.

För övrigt betalar man ju inte tillbaka medans man läser med studiemedel ändå.
Förvisso, men vetskapen om att räntan ökar drastiskt kan absolut vara skäl till att inte börja studera. Nu är jag varken millenial eller omedveten om att räntan sätta årsvis, men min gissning är att dom flesta är fullt medvetna om ge räntan fungerar. Att räntan sätts årsvis är dock inte parallellt med en massiv ökning (vilket det faktiskt är i relation till vad den var innan).
Citera
2024-02-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
https://www.expressen.se/nyheter/sa-...itt-studielan/

Tycker det är en opassande åtgärd i tiden med tanke på hög inflation, energikris och stundande lågkonjuktur. Ingen liten höjning heller!

Vad tycker ni andra? Kommer detta täcka för alla som inte betalar sina lån eller kommer det leda till ökade kreditförluster?

Just CSN-lånet anser jag ska vara i princip räntefritt eftersom det ligger i samhällets intresse att människor utbildar sig. I annat fall anser jag att även CSN-räntan ska vara avdragsgill.
Citera
2024-02-13, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Just CSN-lånet anser jag ska vara i princip räntefritt eftersom det ligger i samhällets intresse att människor utbildar sig. I annat fall anser jag att även CSN-räntan ska vara avdragsgill.
Och det är som tur är nästintill räntefritt. Långsiktigt tjänar samhället så pass enormt på att personer tar lån för att kunna vidareutbilda sig akademiskt att det kortsiktigt spelar närmare ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in