2022-08-16, 14:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
0,14% ja men dom ytterligare 0,5% är pga att folk inte betalar

I dethär skedet ja, kolla bakåt på historiska CSN-räntor. Tex 1993 var räntan på studielånen 8,7%, sug på den!
Citera
2022-08-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
I dethär skedet ja, kolla bakåt på historiska CSN-räntor. Tex 1993 var räntan på studielånen 8,7%, sug på den!

Tur att samhället har gått framåt sedan forntiden.

Bättre att finansiera förlusterna från dom rika istället för alla studenter/tidigare studenter som har haft mindre inkomst under lång tid samtidigt som dom har ett lån att betala tillbaka
Citera
2022-08-16, 14:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tur att samhället har gått framåt sedan forntiden.

Bättre att finansiera förlusterna från dom rika istället för alla studenter/tidigare studenter som har haft mindre inkomst under lång tid samtidigt som dom har ett lån att betala tillbaka

"De rika" är väl just de personer som studerat och skaffat sig välbetalda jobb?
Citera
2022-08-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
"De rika" är väl just de personer som studerat och skaffat sig välbetalda jobb?

Ca 1/3 av utbildningarna lönar sig inte ekonomiskt i längden.
Och dom som gör det gör det inte förens vid sen ålder.

Dessutom är inte avhoppen från utbildningarna eller tex hur många på juristutbildningen som inte får höga betyg eller ekonomer som inte får bra betyg tillsammans med extrajobb på CV:t inräknat osv.

Sedan behöver man inte utbildning för att bli aktieägare/delägare av ett bolag tex

Jag tror många nyexade studenter som får sitt första jobb inte vill börja direkt med att halva lönen går åt till att betala tillbaka CSN för att undvika räntor, utan att kunna göra det med mindre belopp månadsvis vilket funkar med 0-0,15%.
Senast redigerad av Blue2000 2022-08-16 kl. 14:54.
Citera
2022-08-16, 15:50
Medlem
polagoms avatar
Citat:

Dessutom är inte avhoppen från utbildningarna eller tex hur många på juristutbildningen som inte får höga betyg eller ekonomer som inte får bra betyg tillsammans med extrajobb på CV:t inräknat osv.

Sedan behöver man inte utbildning för att bli aktieägare/delägare av ett bolag tex

Jag tror många nyexade studenter som får sitt första jobb inte vill börja direkt med att halva lönen går åt till att betala tillbaka CSN för att undvika räntor, utan att kunna göra det med mindre belopp månadsvis vilket funkar med 0-0,15%.

Vilka typer av utbildningar visar sig den här statistiken? Menas det allt som är eftergymnasialt? Vilka typer av specifika yrkesutbildningar eller akademiska utbildningar 'lönar sig' minst?

Man ska väl också se att utbildningar kan löna sig indirekt, eller på längre tid. Beroende på hur ovan 1/3 har fastställts så kan en utbildning ge lärdomar för en studerande så den kan få ett jobb men inte i direkt anknytning till vad den studerade.

Vore intressant om du kunde länka till den där studien.

Missade att det stod 'lönade sig ekonomiskt' så bra att förstå mer exakt vad det betyder.
Citera
2022-08-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Vilka typer av utbildningar visar sig den här statistiken? Menas det allt som är eftergymnasialt? Vilka typer av specifika yrkesutbildningar eller akademiska utbildningar 'lönar sig' minst?

Man ska väl också se att utbildningar kan löna sig indirekt, eller på längre tid. Beroende på hur ovan 1/3 har fastställts så kan en utbildning ge lärdomar för en studerande så den kan få ett jobb men inte i direkt anknytning till vad den studerade.

Vore intressant om du kunde länka till den där studien.

Missade att det stod 'lönade sig ekonomiskt' så bra att förstå mer exakt vad det betyder.

Det är bara att Googla.

Här har du ett par:
https://allastudier.se/tips-o-fakta/...sig-mest-16947
https://www.saco.se/opinion--fakta/a...g-inte-alltid/
https://www.tn.se/naringsliv/sa-lite...-samst-i-oecd/
Citera
2022-08-16, 16:31
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Jag vill inte betala av mitt bolån heller, jag har en betydligt högre ränta än 0.5%. Ska statskassan stå för det då, menar du?

Du kommer ALDRIG att få ett generösare lån än CSN, så jag kan bara välkomna dig till vuxenlivet, här blir allt värre.
Citera
2022-08-17, 10:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det är för att oerhört många unga studerar vad som helst helt planlöst för att "få CSN".
Citera
2022-08-21, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vem bestämmer vad som är en meningsfull och meningslös utbildning?
Arbetsmarknaden.
Citera
2023-11-29, 17:29
Medlem
Eftersom delar av skuldstocken som räntehöjningen ska kompensera gäller avskrivning av lån tag av numera avlidna låntagare, så innebär det i praktiken att unga låntagare delvis "ärver" äldre döda människors skulder, vilket jag i praktiken tvivlar på kan hålla juridiskt så vår juridisktion inte medger arv av skulder från tidigare generation, fast som så mycket annat så är Sveriges juridiska system relativt trasigt.
Citera
2023-11-30, 07:19
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsounds
Eftersom delar av skuldstocken som räntehöjningen ska kompensera gäller avskrivning av lån tag av numera avlidna låntagare, så innebär det i praktiken att unga låntagare delvis "ärver" äldre döda människors skulder, vilket jag i praktiken tvivlar på kan hålla juridiskt så vår juridisktion inte medger arv av skulder från tidigare generation, fast som så mycket annat så är Sveriges juridiska system relativt trasigt.

Har du nån källhänvisning till ditt påstående där?(!) Studiesystemet före år 2001 var helt annorlunda och jag är säker på att 'de avlidnas skulder' har jämkats med skattetrycket.

Jag har precis själv betalat av på mitt årsbelopp på 10K. Jag har ca 70K kvar att betala av efter 15 års återbetalningstid. Jag har i omgångar, haft det knapert och varit tvungen till att ansöka om nedsättning pga låga inkomster.

Så naturligtvis handlar det både om fd studenters återbetalningsförmåga liksom en högre styrränta som avgör höjningen.
Citera
2023-11-30, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsounds

CSN ska vara finansierad av de som lånar och då är det inte så konstigt att andra får betala mer för att vissa skulder skrivs av. Lite som att när du handlar på ICA är du med och betalar för mat som stjäls eller blir svinn av andra skäl.

I PPM-systemet är det ju tvärtom. De som dör innan all deras pension betalats ut bidrar till alla alla andra i PPM får en s.k arvsvinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in