Citat:
Jag kanske ska börja med att klargöra att jag inte är deprimerad eller har annan psykisk ohälsa.
Mitt problem är livsleda. Jag har en snygg tjej, bra sex, bra utbildning som ger mig ett bra jobb
med bra lön. Dessutom har jag goda vänner som jag kan tala med, 4 barn som jag älskar, bor
bra och har absolut ingenting att vara missnöjd över.
MEN - jag har liksom slutat gilla att leva. Det är inte så att jag tänker ta livet av mig sådär rakt
av - men varje natt önskar jag att jag ska slippa vakna, flyger jag så hoppas jag i smyg att planet
ska störta, jag skulle inte ha nåt emot att bli skjuten av nån gangster eller liknande.
Så därför tickar livet på, jag har det bra men det ger mig ingenting längre - det låter kanske som
depression, men jag uppfattar det mer som en allmän livsleda som bottnar i att jag inte längre känner
något inför livet, inte har några drömmar längre osv - jag är helt enkelt öppen för alla former av olyckor
eller händelser som skulle kunna ända mitt liv.
Fick jag veta att jag hade någon allvarlig sjukdom skulle jag inte behandla den osv.
Finns det fler som mig därute och hur gör ni för att stå ut?
Mitt problem är livsleda. Jag har en snygg tjej, bra sex, bra utbildning som ger mig ett bra jobb
med bra lön. Dessutom har jag goda vänner som jag kan tala med, 4 barn som jag älskar, bor
bra och har absolut ingenting att vara missnöjd över.
MEN - jag har liksom slutat gilla att leva. Det är inte så att jag tänker ta livet av mig sådär rakt
av - men varje natt önskar jag att jag ska slippa vakna, flyger jag så hoppas jag i smyg att planet
ska störta, jag skulle inte ha nåt emot att bli skjuten av nån gangster eller liknande.
Så därför tickar livet på, jag har det bra men det ger mig ingenting längre - det låter kanske som
depression, men jag uppfattar det mer som en allmän livsleda som bottnar i att jag inte längre känner
något inför livet, inte har några drömmar längre osv - jag är helt enkelt öppen för alla former av olyckor
eller händelser som skulle kunna ända mitt liv.
Fick jag veta att jag hade någon allvarlig sjukdom skulle jag inte behandla den osv.
Finns det fler som mig därute och hur gör ni för att stå ut?
Du har stagnerat i din utveckling, livet tickar på utan nämnvärt motstånd. Din vardag ångar på per automatik och följer den, på förhand, noggrant utstakade livets räls och du suckar djupt då du dagligen påminns om den lunkande transportsträcka som utgör din tillvaro.
Du blickar åt din framtid och du noterar en jämn, rak, förutsägbar väg utan vare sig överraskningar eller orsaker till upprymdhet. Du tänker att man friare vore i en isoleringscell bland kulvertarna under markplan i ett bortglömt fängelsekomplex beläget bortom ofattbara nejder.
Tristessen breder ut sina blytunga grå skynken över hela din tillvaro så till den grad att du sjunkit ner till axlarna i apatins och tröghetens kladdiga och färglösa gyttja.
Maktlöshet och förtvivlan tär på dig men är samtidigt dina närmsta vänner eftersom att de är de enda som lyssnar på dig, och kommer till dig, när du i fosterställning, vaggande fram och tillbaka, snyftar dig till sömns.
Din allomfattande uppgivenhet har lärt dig att, inte bara acceptera, utan också älska de dagliga rutinerna. Tiden tycks stå stilla i denna lilla, dyiga ankdamm du nu befinner dig i. Ju mer du försöker skaka liv i dig själv, desto mer inser du hur det invanda mönstret slagit sina sylvassa klor kring din förfallande och förtvinande jordiska kvarleva till kropp.
Ditt liv är en grå, steril korridor genom vilken du tröstlöst och med tunga steg vandra. Dagarna förblir desamma och därför omöjliga att skilja åt. På din tallrik samsas, ena dagen, sladdrig falukorv och dess vapendragare snabbmakaroner. Andra dagen trängs ledsna, svart-bruna köttbullar tillsammans med alltför hårdkokt spaghetti. Ketchupen har, vid det här laget, blivit ett stående inslag i din kulinariska upplevelse.