2022-08-03, 13:01
Medlem
Voldemort2s avatar
Vad är skillnaden mellan en "source based distro" och en "binary based distro"?

Vilket är bäst?
Citera
2022-08-03, 13:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2

Vilket är bäst?
En source based distro kompilerar du själv. Så det är krångligare för en nybörjare, men mer flexibelt.
För en nybörjare (som inte kan skillnaden mellan source och binary) är nog en binary based distro bäst.
Citera
2022-08-03, 13:13
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
En source based distro kompilerar du själv. Så det är krångligare för en nybörjare, men mer flexibelt.
För en nybörjare (som inte kan skillnaden mellan source och binary) är nog en binary based distro bäst.

Så exempelvis Arch är enklare, men inte lika flexibelt som Slackware. Är Slackware att föredra, om man är duktig?
Citera
2022-08-03, 14:33
Bannlyst
Citat:
Så exempelvis Arch är enklare, men inte lika flexibelt som Slackware. Är Slackware att föredra, om man är duktig?

Citat:

Binary innebär att någon kompilerat åt dig.

Vad som sker i en bin distro är såhär:

- Distron hämtar ett paket. `
- Distron packar upp paketet.
- Distron kopierar ut paketen.
- Du kan nu använda programmet med standard saker, precis som alla andra som använder samma. installation, samma är det med android appar, ios appar allting är typ det.

Source Distro.

Är skräddarsytt efter DIN dator, du ställer in cpus flaggor te.x.

Vi kan ta ffmpeg, alla binary distros kommer med allt aktiverat, varför skall du ha allt aktiverat om du bara använder utvalda codecs gif filer från mkv? Då behöver du inte v4l av alla tusen flaggor som exempel, använder du inte ssh o ffmpeg? Vad skall du ha den aktiverat för det finns ju möjligheter för en hackare att kunna trigga igång det, om du har valt att inte ha det så har du tagit bvort den möjligheten för hackaren? Bara dumt och KAN innebära säkerhetsrisker

Kod:
Installed versions:  4.4.2(0/56.58.58)^t{xpak:3}(07:22:14 AM 07/27/2022)(X alsa bluray bzip2 cpudetection dav1d encode gnutls gpl iconv mp3 network opencl opengl postproc pulseaudio sdl svg threads truetype vorbis vulkan x264 x265 xvid zlib -amf -amr -amrenc -appkit -bs2b -cdio -chromaprint -chromium -codec2 -cuda -debug -doc -fdk -flite -fontconfig -frei0r -fribidi -gcrypt -gme -gmp -gsm -hardcoded-tables -iec61883 -ieee1394 -jack -jpeg2k -kvazaar -ladspa -libaom -libaribb24 -libass -libcaca -libdrm -libilbc -librtmp -libsoxr -libtesseract -libv4l -libxml2 -lv2 -lzma -mipsdspr1 -mipsdspr2 -mipsfpu -mmal -modplug -nvenc -openal -openh264 -openssl -opus -oss -pic -rav1e -rubberband -samba -snappy -sndio -speex -srt -ssh -static-libs -svt-av1 -test -theora -twolame -v4l -vaapi -vdpau -verify-sig -vidstab -vmaf -vpx -webp -zeromq -zimg -zvbi ABI_MIPS="-n32 -n64 -o32" ABI_S390="-32 -64" ABI_X86="64 -32 -x32" CPU_FLAGS_ARM="-neon -thumb -thumb2 -v6 -v8 -vfp -vfpv3" CPU_FLAGS_PPC="-altivec -vsx -vsx2" CPU_FLAGS_X86="aes avx avx2 fma3 mmx mmxext sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 -3dnow -3dnowext -fma4 -xop"

Ser du.

Vad skall jag med cuda till, eller debug? Om jag aldrig använder det och bara har en intel cpu? Virtuell maskin, qemu te.x för targets:

Kod:
 QEMU_SOFTMMU_TARGETS="x86_64 -aarch64 -arm -i386  -alpha -avr -cris -hppa -m68k -microblaze -microblazeel -mips -mips64 -mips64el -mipsel -nios2 -or1k -ppc -ppc64 -riscv32 -riscv64 -rx -s390x -sh4 -sh4eb -sparc -sparc64 -tricore -xtensa -xtensaeb" 

Vad skall jag med all skit till om jag bara kör amd64 roms?
´
mesa, för 3d hw osv. Vad skall jag med radeon och massa annan skit om jag bara har ett intel kort?

Kod:
[i] media-libs/mesa
VIDEO_CARDS="intel -freedreno -lima -nouveau -panfrost -r300 -r600 -radeon -radeonsi -v3d -vc4 -virgl -vivante -

Det talar för sig själv tror jag.

Nackdelen? Det vet jag inte, finns det någon om man kan. Man vill ju inte ha skit när man kan ha det bäst? Eller hur? De är klart att man kör det bästa om man kan men ändå inte kan? Då kan man ju lära sig?. Hade inte du gjort det? Eller varför gör du inte det?

Brukar du ha saker på ryska te.x som val för fonts i din dator? Om inte, varför har du då det aktiverat?

Jag har aldrig använd varken arch eller slack men arch är systemd och slack vet jag inte? Det spelar också STOR roll.

Själv använder jag Gentoo och openRC. Kan tyvärr inte jämföra då jag inte provat binära distros så mkt, men jag skulle aldrig köra arch iaf, det kan jag lova! Hade jag kört något annat vllket jag inte kommer men då hade kört Debian eller Kubuntu alla dagar i veckan.

Nåväl, binära installationer ser du i bölrjan, kompilering, har du gjotrt det någon gång?

Såhär:

./configure --help

Då kan du se vad du kan aktivera och inte aktivera. Det är samma sak som en soiurce distro fast te.x pakethanteraren gör allting så mkt lättare för dig. De finns väl ingen nackdel alls egentligen att bygga de från källan? Risken att någon har planterat in malware från skaparens original är ju = 0 typ. Visste du att chromiium tar 12-14 timmar att kompilera själv på en vanlig person dator med i5, i7 och det kommer uppgraderinga hela tiden. Detr orkar man aldrig, så vill man ha det snabbt och enkelt, kör en bin distro

Nackdelen, det kräver underhåll det är väl det? Det gör väl allt egentligen men är det en nackdel? Det vet jag inte. Vill man ha det bra så får man allt lägga ner tid med. Vill du ha en ren bil? Då får du allt underhålla bilen också om du är ute och kör. Jag använder datorn 24/7. Så, valet är enkelt för mig men alla är vi olika.

Varför frågar du? Har du tänkt och välja?

// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-08-03 kl. 15:26.
Citera
2022-08-03, 14:44
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman

Själv använder jag Gentoo och openRC. Kan tyvärr inte jämföra då jag inte provat binära distros så mkt, men jag skulle aldrig köra arch iaf, det kan jag lova! Hade jag kört något annat vllket jag inte kommer men då hade kört Debian eller Kubuntu alla dagar i veckan.

// wuseman
Okej. Finns det någon lista på alla source based?
Citera
2022-08-03, 14:44
Moderator
vhes avatar
Citat:

Slack distribuerar såvitt jag vet också binär-paket. Framför allt är det väl Gentoo som distribuerar källkod.

Svaret på vilken dist som är att föredra baserar sig på oerhört mycket fler variabler än bara detta, så det går det inte att ge ett generellt svar på.
Citera
2022-08-03, 14:47
Bannlyst
Citat:
Okej. Finns det någon lista på alla source based?

Jag känner bara till Gentoo och Funtoo.

Båda är av samma grundare, han kom inte överens med Gentoo community när han ville komma tillbaka så han skapade istället Funtoo. Han heter Daniel Robbins och projektledare av Gentoo heter Michael Gorny.

Utan dom så vet jag inte alls. Men varför frågade du just om Slackware?

Ediit: Sabayon Linux bygger på Gentoo och är också source based men jag har aldrig provat det eller vet något om det, men det är också src iaf.
Senast redigerad av wuseman 2022-08-03 kl. 14:51.
Citera
2022-08-03, 14:51
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Jag känner bara till Gentoo och Funtoo.

Båda är av samma grundare, han kom inte överens med Gentoo community när han ville komma tillbaka så han skapade istället Funtoo. Han heter Daniel Robbins och projektledare av Gentoo heter Michael Gorny.

Utan dom så vet jag inte alls. Men varför frågade du just om Slackware?
För att jag funderar på den, men jag är osäker på vilken jag vill ha.
Citera
2022-08-03, 14:52
Bannlyst
Citat:
För att jag funderar på den, men jag är osäker på vilken jag vill ha.

Ok, udda val men jag hade kanske resonerat samma eller jag gjorde det. Jag ångrar mig inte en sekund. Vill du lära dig på riktigt?

Kom till Gentoo. Men Slack är nog inte dåligt heller men välj för fasen INTE arch om du vill lära dig, där får du påhopp direkt du behöver hjälp och du kommer garanterat få höra RTFM!!!! Det är inget skämt, gå in och fråga något i kanalen så får du se attityden. Det är inte så bra som många påstår. Men jag vet ingenting om slackware dock men att kunna få hjälp är viktigt iaf för mig iaf. Det första du kommer få bestämma är om du skall systemd eller openrc, vad vill du köra?

Jag har för mig att jag hört någon gång att slackware skall vara bra men det måste vart längesen nu dock, trodde inte det
var så aktivt ens därför jag fråga för det var sålängesen jag hörde ngt om det.

Ja just, LFS finns också det är ju byggt från källa om något.

https://www.linuxfromscratch.org
Senast redigerad av wuseman 2022-08-03 kl. 15:09.
Citera
2022-08-03, 15:19
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:

Vilket är bäst?
Den förstnämnda distribuerar källkod som du komplierar själv på din dator, den sistnämnda distribuerar färdigkomplierade binärpaket som kan installeras direkt.
De flesta föredrar att använda färdigkompilerade paket men det är en smaksak.
Citera
2022-08-06, 07:13
Bannlyst
Kör binär. Source källkod är för riktiga haxxor, som vill ha max optimera för sin dator. Ta en tid att installera.

Source installerad distrubtioner kan man hålla på med, om man har udda hårdvara som sparc cpu / power pc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in