• 2
  • 3
2022-08-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jag tycker det är smidigt, loggar dock in på banken minst 1 gång i veckan.

Samma här, man vill ju hålla koll på sina konton, isk mm.
Citera
2022-08-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Vilka fakturor som kommer sporadiskt går det ens att ha autogiro eller e-faktura på? Det är väl i regel för sådana kostnader man har kontinuerligt.

Har efaktura på fordonsskatt, infrastrukturavgifter och trängselskatt från Transportstyrelsen. Eftersom jag kör ytterst sällan där det är infrastrukturavgift eller trängselskatt är dessa sporadiska för mig.
Citera
2022-08-07, 07:16
Medlem
E-faktura är absolut det jag föredrar och väljer där det är möjligt. På vissa av de månatligt återkommande kostnaderna blir det autogiro istället, t ex hemförsäkringen och bredbandet som är samma summa varje månad ändå.

Jag får ett sms från min bank när en e-faktura har anlänt. Går då in och godkänner och väljer lämplig betalningsdag (helst samma dag som lönen kommer in - detta är varför jag inte är helt frälst på autogiro, alltså att det inte går att välja betalningsdag).

Med e-faktura får du ju dessutom ett arkiv med alla räkningarna i internetbanken, bättre koll än så går väl inte att ha? Autogiroräkningarna syns inte till förutom någon av dem som skickar e-post.
Citera
2022-08-07, 10:55
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soumimoomin
Detta. Livet är för kort för att betala räkningar manuellt, även om det bara är ett godkännande på nån e-faktura. Jag förstår fortfarande inte varför man skulle föredra e-faktura över autogiro för hyra, el-räkningar och sådant?

E-faktura från netflix eller nåt sådant skräp är ju en annan sak. Därförstår jag om man vill ha koll.
Jag föredrar e-faktura framför autogiro för kontrollen. Autogiro är ett medgivande att de får dra pengar, men man har egentligen ingen koll hur mycket de drar och när de drar pengar. En e-faktura betalas eller ignoreras och jag bestämmer om jag vill ändra belopp eller dag för betalning. Ibland kan jag låta någon som är skyldig mig pengar betala en räkning och då ignorerar jag bara den aktuella e-fakturan, finns en funktion för detta.
Citera
2022-08-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag föredrar e-faktura framför autogiro för kontrollen. Autogiro är ett medgivande att de får dra pengar, men man har egentligen ingen koll hur mycket de drar och när de drar pengar. En e-faktura betalas eller ignoreras och jag bestämmer om jag vill ändra belopp eller dag för betalning. Ibland kan jag låta någon som är skyldig mig pengar betala en räkning och då ignorerar jag bara den aktuella e-fakturan, finns en funktion för detta.

Lite koll har man ju även på autogiro. Betalningsmottagaren måste ju skicka en fil med alla betalningar till bgc en tid före och åtminstone hos min bank dyker de upp som kommande betalningar i internetbanken några dagar före dragning.
Citera
2022-08-07, 16:52
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Absolut bästa hanteringen. Kan ju inte vara överraskning att hyra, el, försäkring etc ska betalas.
För att inte tala om Trängselskatten! Seriöst, kolla på den för att godkänna? No no, missar man en på ex 22:- är det ju 500:- på ett bräde direkt.

Vad har du för reg-nummer? Tänkte tillverka ett par skyltar med ditt nummer då du tydligen inte kollar dina fakturor från Transportstyrelsen.
Citera
2022-08-07, 19:01
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Viktiga saker ska inte skickas på email.

Jag försöker lite då och då säga upp nyhetsbrev osv som jag inte vill ha, men hela tiden skrivs man upp på nya saker.

Sen är man kanske medlem i olika forum som skickar mail så fort en tråd har uppdaterats som man skrivit i tidigare. Kan komma 20 mail på en dag bara om det. Sen 10 annonsbrev från matbutiker, radio/TV butiker osv. och mycket mycket annat.

Det är en konstant kamp för att säga upp saker på mail så det som skickar räkningar den vägen borde hängas. Visst alla kanske inte har det så illa som jag, men alla som haft ett antal mailadresser vet att efter ett tag så börjar det bli jobbigt.

Jag har haft min adress i 15 år i alla fall, säkert mer. Att byta vore så jävla mycket krångel att man inte orkar. Allt är knutet till den så man får väl logga in på 50 sidor och ändra inställningar om man ska byta adress, för att inte tala om MFA som kommer förstöra en massa om man byter adress och också krångla till det nåt fördjävligt.

Det är relativt enkelt att styra upp dock om man vill.
Har man bara 1 e-postadress till allting så kan man köra med mappar och e-postfilter så allt viktigt automatiskt hamnar i en separat mapp efter olika regler man sätter upp.
Det borde gå snabbt att reda ut vilka företag som skickar fakturor och vilka som spammar nyhetsbrev och gör de båda så säg upp nyhetsbrev för de som också skickar fakturor eller gör mer precisa e-postfilter.

Ett annat alternativ är att isf för en mapp för varje kategori av e-post så skapar man en ny e-post för varje kategori som man vill ha. Du kan ha kvar din gamla adress och använd den för spam e-post som nyhetsbrev och sedan skapar du en ny för dina fakturor så behöver du bara ändra dessa hos dessa bolag - allt annat och nytt spam kan fortsätt hamna hos din nuvarande e-post.

Personligen har jag både en primär e-post med en mängd mappar och separata e-postadresser för annat. Har man en bra e-posthanterare så är det som att man har ett ställe för allt ändå (jag kör med Thunderbird men de flesta bör fungera).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in