2022-08-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Nu snackar jag alltså månatliga utgifter som el, dagis och försäkringar. Finns det ens sådana typer av utgifter där dragningsdstumet är mitt i månaden?

Det gällde väl e-fakturor i största allmänhet, men försäkringar kan hända, men endast vid nyteckning.
Citera
2022-08-03, 12:39
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det gällde väl e-fakturor i största allmänhet, men försäkringar kan hända, men endast vid nyteckning.

Vilka fakturor som kommer sporadiskt går det ens att ha autogiro eller e-faktura på? Det är väl i regel för sådana kostnader man har kontinuerligt.
Citera
2022-08-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag hade önskat att allt gick att få på antingen e-faktura eller på kivra. Gillar inte att alla inte vill använda kivra, eller att vissa absolut vill ta det på kivra. Hade velat ha allt samlat. Annars är det bara fördelar med att ta allt digitalt.

Det hade varit en sak om allt kom på kivra, då hade man varit van med det, men det smidigaste efter autogiro är ju e-fakturor till banken.

Klicka i lite snabbt att man godkänner dom och sen är det klart.

Mycket mer besvärligt med kivra och inte bara det. Eftersom jag mer eller mindre aldrig får fakturor där, så när det väl händer, så missar jag att betala dom eftersom jag inte är van att företag dumpar räkningar där. Blir inkasso och dyrare kostnader för att de inte kunde skicka räkningar samma väg som alla andra.
Citera
2022-08-03, 12:45
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
<klipp>

Känner inte igen mig. Är sällan som påminnelse vid nya inlägg är påslaget och om det är så avaktiverar man det. Om man ändå får många mail per dag är det bara att ställa in att dessa sotares automatiskt i olika mappar, förstår inte folk som låter alla mail hamna i samma inbox. Känns mer som det är du som har svårt att strukturera ditt liv.

Angående TS så tycker jag e-faktura är smidigt och om man har det inställt på att det ska betalas automatiskt så minskar risken att det inte blir betalt. Angående om man får räkningar med kort betalning så är risken att den blir obetald om man får den i brevlådan om man till exempel är ledig eller som under pandemin under längre perioder befann sig annorstädes.
Citera
2022-08-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soumimoomin
bla bla bla...

Tycker ni att e-faktura smidigt? Är det något att ha?
JA
Citera
2022-08-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det hade varit en sak om allt kom på kivra, då hade man varit van med det, men det smidigaste efter autogiro är ju e-fakturor till banken.

Klicka i lite snabbt att man godkänner dom och sen är det klart.

Mycket mer besvärligt med kivra och inte bara det. Eftersom jag mer eller mindre aldrig får fakturor där, så när det väl händer, så missar jag att betala dom eftersom jag inte är van att företag dumpar räkningar där. Blir inkasso och dyrare kostnader för att de inte kunde skicka räkningar samma väg som alla andra.

Får du inte mail ifrån Kivra? Det får jag varje gång nånting kommer där, plus att det syns på app-symbolen om det kommit nått nytt.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-08-03 kl. 15:37.
Citera
2022-08-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbz1
I min internetbank har jag valt att efakturor ska betalas automatiskt på förfallodagen, så jag missar aldrig att betala.

Har också stängt av alla notiser för inkomna fakturor för det är inget jag behöver se. Jag vet ju vilka fakturor det är ändå.

Oftast loggar jag in och kollar jag på fakturorna nån vecka innan för att se att allt ser normalt ut.

Absolut bästa hanteringen. Kan ju inte vara överraskning att hyra, el, försäkring etc ska betalas.
För att inte tala om Trängselskatten! Seriöst, kolla på den för att godkänna? No no, missar man en på ex 22:- är det ju 500:- på ett bräde direkt.
Citera
2022-08-03, 18:41
Medlem
Sonny00s avatar
Jag tycker att autogiro är otroligt smidigt. Det bara rullar på och har aldrig blivit fel! Har nog haft det sedan 90-talet.
Citera
2022-08-04, 04:39
Medlem
soumimoomins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag tycker att autogiro är otroligt smidigt. Det bara rullar på och har aldrig blivit fel! Har nog haft det sedan 90-talet.

Detta. Livet är för kort för att betala räkningar manuellt, även om det bara är ett godkännande på nån e-faktura. Jag förstår fortfarande inte varför man skulle föredra e-faktura över autogiro för hyra, el-räkningar och sådant?

E-faktura från netflix eller nåt sådant skräp är ju en annan sak. Därförstår jag om man vill ha koll.
Citera
2022-08-04, 06:07
Medlem
Citat:
Detta. Livet är för kort för att betala räkningar manuellt, även om det bara är ett godkännande på nån e-faktura. Jag förstår fortfarande inte varför man skulle föredra e-faktura över autogiro för hyra, el-räkningar och sådant?

E-faktura från netflix eller nåt sådant skräp är ju en annan sak. Därförstår jag om man vill ha koll.
Inte så många år sedan som de flesta stod i kö på en postanstalt för att betala sina räkningar, sedan tog girering över, man skickade in betalningsuppdragen till exempelvis Postgirot i ett brunt kuvert.

Nackdelen med autogiro är att då skickas ändå själva fakturan med post, gällde exempelvis månadens bensinnota, den var ju inte på samma belopp mellan månaderna. Hyra är däremot i allmänhet samma summa under ett helt år, där kommer ingen specifikation så länge ingen ändring skett.
Citera
2022-08-04, 07:04
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Jag har kivra / digital myndighetspost. Det är smidigt. Då får man ett mail när man fått lönespecar och fakturor och annat.

Många företag erbjuder e-faktura nu för tiden. Vad är fördelen där? Jag tänker mig att jag isåfall måste logga in på banken och kolla efter nya fakturor.. och dessa måste jag ändå betala manuellt (det är inget autogiro alltså).

Det är inte varje dag man loggar in på banken ...
E-posten kollar man däremot rätt ofta .

Har du levt under en sten? Jag kör e-faktura och lite autogiro. Nej jag måste inte logga in varje dag och kolla. Jag får sms vid varje ny faktura vilket sker ungefär samma tid varje gång. Inga konstigheter.

Brukar logga in lite då och då om det är nån faktura jag vill kolla närmare på. Sen en gång till när allt ska betalas. Ja det är smidigt. Använder inte Kivra.
Citera
2022-08-06, 16:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har kivra / digital myndighetspost. Det är smidigt. Då får man ett mail när man fått lönespecar och fakturor och annat.

Många företag erbjuder e-faktura nu för tiden. Vad är fördelen där? Jag tänker mig att jag isåfall måste logga in på banken och kolla efter nya fakturor.. och dessa måste jag ändå betala manuellt (det är inget autogiro alltså).

Det är inte varje dag man loggar in på banken ...
E-posten kollar man däremot rätt ofta .

Behöver inte kolla bankappen får sms när det ligger en räkning i bankappen och det är bara att godkänna den så dras pengarna. Inte svårare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in