2022-08-02, 21:35
Medlem
Finns lite mer information i NWT:s artikel:

Citat:
Olyckan inträffade vid 15.30-tiden på torsdagseftermiddagen.

Kvinnan som är i 50-årsåldern och från Karlstad är en mycket rutinerad och god skidåkare.

Spåren i Torsby skidtunnel går i båda riktningarna och olyckan inträffade på ett ställe i tunneln där båda åkarna hade nedförsbacke och kan komma upp i hög fart.

Citat:
Enligt henne skadades den andre åkaren, en man, också, men inte lika allvarligt.

Även han uppges vara en god skidåkare.

Det har nu sätts upp någon typ av stötdämpning på betongväggarna där olyckan inträffade enligt artikeln.

Det står inte tydligt men det verkar som åkarna kommit i motsatt riktning och kolliderat, vet dock inte men så tolkar jag texten i artikeln. Eftersom de satt upp stötdämpande material är det möjligt att den allvarligt skadade kvinnan slagit i betongväggen. Trist olycka och får hoppas att hon repar sig.
Citera
2022-08-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Att olyckan skedde i en tunnel gör nog att vi kan anta att sikten var skymd. Om den skadade kvinnan av någon anledning hållit en allt för låg fart är det inte helt enkelt att som bakomvarande hinna bromsa i tid om han kommit ut från en utförsbacke in i tunneln. Hastigheterna kan ha varit vad somhelst men 40-50km/h känns troligt och det kan generera en rejäl smäll. Trist olycka och jag vill inte skylla på någon just då jag är övertygad om att det var en olycka.

Visst kunde den skadade kvinnan tagit sig ur spåret, men det är lätt att vara efterklok och hon tänkte givetvis inte på risken att bli påkörd hur korkat den än må vara, det är lätt att vara efterklok. Hoppas de båda reder sig.
Du har aldrig varit i en skidtunnel va? Vi pratar inte om tunneln på Essingeleden. Dessa tunnlar har mycket god sikt. Dessutom är det absolut inte bara elitåkare som nyttjar dessa tunnlar. Många "vanliga" åkare som använder dessa också. Men någon frågade om fart, har du liten nedförsbacke och kör skejt då kan en elitåkare nog komma upp i 50 km/h vid väldigt goda förhållande. Väger man 80 pannor då är det ganska mycket kraft vi talar om
Citera
2022-08-02, 22:30
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du har aldrig varit i en skidtunnel va? Vi pratar inte om tunneln på Essingeleden. Dessa tunnlar har mycket god sikt. Dessutom är det absolut inte bara elitåkare som nyttjar dessa tunnlar. Många "vanliga" åkare som använder dessa också. Men någon frågade om fart, har du liten nedförsbacke och kör skejt då kan en elitåkare nog komma upp i 50 km/h vid väldigt goda förhållande. Väger man 80 pannor då är det ganska mycket kraft vi talar om

Jag vet inte hur många mil jag lägger i skidspåren årligen, betydligt fler än dig antar jag då du jämför "skidtunnlar" med essingeleden. Sen att du tycks tro att man kan skata efter att man uppnått en viss hastighet i en nedförsbacke får stå för din egna okunskap.
Citera
2022-08-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292

Det står inte tydligt men det verkar som åkarna kommit i motsatt riktning och kolliderat, vet dock inte men så tolkar jag texten i artikeln. Eftersom de satt upp stötdämpande material är det möjligt att den allvarligt skadade kvinnan slagit i betongväggen. Trist olycka och får hoppas att hon repar sig.

Fetade: svårt att se det som troligt att båda har nerförsbacke åt olika håll men på samma ställe... Troligtvis påkörningsolycka där kvinnan inte hunnit ur spår utan fått bakom varande åkare i ryggen samtidigt som hon varit på väg just "ur spår" och sedan krockat/ fallit in i väggen. Men bara mina amatör spekulationer.
Senast redigerad av Qvissla 2022-08-02 kl. 22:36. Anledning: Stavfel
Citera
2022-08-02, 22:39
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Man ser i kurvan. För enkelhetens skull kanske du inte ska kommentera det du inte vet något om.

Du som har kunskap kanske bör upplysa oss andra om hur det ser ut på aktuell plats samt ge din egna förklaring till orsaken till olyckan. Jag vet bara hur det ser ut i många andra skidspår och inte allt för sällan är det alldeles för kort sikt för att nybörjare ska ha där att göra.

Så du som vet vad du snackar om, berätta! Vi lyssnar med spänning. När stod du på ett par skidor senast? Jag har iaf tidigare inlägg i diverse trådar som skvallrar om vart jag ofta befinner mig i landet så att du eller om det var någon annan som antar att den enda tunneln jag känner till är Söderledstunneln eller vad som nu menas med Essingeleden få ni gärna förklara.

Edit: Idiotjävel!
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2022-08-02 kl. 22:46.
Citera
2022-08-02, 22:42
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Att olyckan skedde i en tunnel gör nog att vi kan anta att sikten var skymd. Om den skadade kvinnan av någon anledning hållit en allt för låg fart är det inte helt enkelt att som bakomvarande hinna bromsa i tid om han kommit ut från en utförsbacke in i tunneln. Hastigheterna kan ha varit vad somhelst men 40-50km/h känns troligt och det kan generera en rejäl smäll. Trist olycka och jag vill inte skylla på någon just då jag är övertygad om att det var en olycka.

Visst kunde den skadade kvinnan tagit sig ur spåret, men det är lätt att vara efterklok och hon tänkte givetvis inte på risken att bli påkörd hur korkat den än må vara, det är lätt att vara efterklok. Hoppas de båda reder sig.

Nu är ju inte detta en vanlig tunnel i ett i övrigt öppet skidspår, det är inomhusanläggningen i Torsby - https://www.skidtunnel.se/

Dessutom har ju inte snön kommit i Värmland riktigt än…
Senast redigerad av calmsolution 2022-08-02 kl. 22:48.
Citera
2022-08-02, 22:56
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292
Finns lite mer information i NWT:s artikel:

Det har nu sätts upp någon typ av stötdämpning på betongväggarna där olyckan inträffade enligt artikeln.

Låter som den rimligaste hypotesen inte minst med tanke på "hålls nedsövd". Det talar mycket starkt för en allvarlig skallskada. Det är sällan man behöver hållas nedsövd vid andra typer av skador.
Citera
2022-08-02, 22:59
Medlem
Tidigare video på ett varv
https://www.youtube.com/watch?v=azXPs1cznEQ

Ingen aning att detta fanns
Stäng ner och rullskidor, ger dock mer kroppskadir
Citera
2022-08-02, 23:00
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Jag trodde du och din bäste kompis sfrge hade full koll på både händelseförloppet och orsaken. Vad var det ni sa nu igen.. Jo "sikten var skymd och dom bästa åkarna tror väl att dom äger den där tunneln."

Jag spekulerar i att sikten var skymd då det inte är ovanligt. Jag har inte påstått att sikten är skymd på aktuell plats, förstår du skillnaden. Det är du som påstår att bla jag och sfrge har fel, presentera nu fakta eller retirera som den idiot du är. Vi har spekulerat i skymd sikt men du är uppenbart så pass svagbegåvad att du inte begriper skillnaden idiotfan. Berätta nu istället hur olyckan skedde...

Jag står fast vid min tes att den manliga skidåkaren upptäckte den kvinnliga för sent och därmed inte han vare sig värja eller bromsa. Vad är din efterblivna teori? Att mannen körde in i kvinnan med vett och vilja? Dra nåt gammalt över dig...
Citera
2022-08-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Tidigare video på ett varv
https://www.youtube.com/watch?v=azXPs1cznEQ

Ingen aning att detta fanns
Stäng ner och rullskidor, ger dock mer kroppskadir

Efter att ha sett filmen så är jag övertygad om att kvinnan slagit huvudet i väggen. Förvånande om det inte funnits skydd vid nedförsbacke med kurva.
Citera
2022-08-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvissla
Fetade: svårt att se det som troligt att båda har nerförsbacke åt olika håll men på samma ställe... Troligtvis påkörningsolycka där kvinnan inte hunnit ur spår utan fått bakom varande åkare i ryggen samtidigt som hon varit på väg just "ur spår" och sedan krockat/ fallit in i väggen. Men bara mina amatör spekulationer.

Har kollat runt lite efter mer information och det finns en nyhetsuppdatering på Torsby skidtunnels hemsida:

https://skidtunnel.se/erbjudanden/ny...angd.5329.html

Citat:
Två skidåkare krockade i torsdags eftermiddag i skidtunneln. Olyckan inträffade i en del av skidtunneln där båda skidåkarna, kom med fart i utförslöpa från var sitt håll, möttes och kolliderade. Båda fördes med ambulans till sjukhuset i Torsby.

Så de har nog kolliderat i svackan längst ner i slutet av nerförsbackarna. Kollar man på informationen om tunnelns banprofil så finns det en rejäl svacka med två branta backar på båda sidorna, kanske kan vara där som olyckan skett:

https://skidtunnel.se/skidtunneln/sk...akta.1363.html

Är ju ganska klantigt formulerat av NWT:s journalist, för om de åker åt olika håll är det fysiskt omöjligt att båda har nerförsbacke där de möts. Hade passat bättre att skriva att de kolliderade där två nerförsbackar möts. Nåväl, det var tydligare formulerat på skidtunnelns egen hemsida.
Senast redigerad av Aquarius9292 2022-08-03 kl. 00:12.
Citera
2022-08-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Låter som den rimligaste hypotesen inte minst med tanke på "hålls nedsövd". Det talar mycket starkt för en allvarlig skallskada. Det är sällan man behöver hållas nedsövd vid andra typer av skador.

Ja, att hon hålls nedsövd i kombination med åtgärden att sätta upp stötdämpande skydd på betongväggen där olyckan skedde talar ju starkt för att hon slagit i väggen och ådragit sig en allvarlig skallskada. Verkar som det rimligaste scenariot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in