• 3
  • 4
2022-08-03, 09:01
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaucho10
Jag o frugan har 200.000 som ruttnar på ett sparkonto, vi är sugna att investera dem i något…

200K räcker till en stuga mitt i ingenstans. Om det inte lockar som helgnöje är mitt förslag att ni sätter in pengarna i en indexfond med låg månadsavgift. Givet oron på marknaden kan ni alltid dela upp insättningarna under ett år (investeringshorisonten bör vara >5 år).
Citera
2022-08-03, 09:35
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Finns inga bostäder för 200 000 idag.

Kanske det minsta man kan hitta uppe i norraste norrland ute i skogen. Annars handlar det om miljoner som minst.
Mja, 3 mil utanför Sollefteå borde det inte vara omöjligt att hitta ett rätt hyggligt hus till det priset i.

Sedan suger det förstås att man har 3 mil till allt utom asfaltsväg då.
Eller 7 mil till närmsta tågstation.
Citera
2022-08-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ingen bör ge dig råd om vad du ska lägga pengar på börsen.
Det ska du själv komma fram till efter att länge och noggrant kollat in företag du är intresserad av.
Man köper inte bara aktier hux flux, man kollar upp dom och deras framtid och bildar sig en uppskattning om hur de kommer göra framöver.

Företagens framtid vet du aldrig något om- men man kan alltid sprida riskerna!
Citera
2022-08-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Företagens framtid vet du aldrig något om- men man kan alltid sprida riskerna!

Man spekulerar som sagt, men det finns hög risk och det finns låg risk.
Ett företag som Du tror kommer gå bra eftersom de gjort bra ifrån sig tidigare kvartal och du ser att de är i en bransch som går bra just nu.
Ja det är så klart bättre än att stoppa pengar i något som gör dåligt ifrån sig.

Eller, du kanske tror på företaget långsiktigt, men just nu hade de en dålig kvartalsrapport och du anser att marknaden reagerade lite väl hårt på det och aktievärdet har rasat 15% på 2 dagar.
Kanske är perfekt läge att köpa om man nu tror på företaget i längden.

Fortfarande ren spekulation, så är det alltid, men ändå.
Citera
2022-08-03, 11:21
Medlem
unknownxs avatar
Köp stora populära bolag med utdelning. Fler investmentbolag (Investor, EQT, Latour, Svolder, Industrivärden t.ex) o några enskilda bolag (t.ex Volvo, Nordea, Castellum, Axfood)
Samt 1 stor fond, inriktning USA (gärna 50% av summan, resten på aktier), skippa globala tramsfonder.
Senast redigerad av unknownx 2022-08-03 kl. 11:24.
Citera
2022-08-03, 11:21
Medlem
Jag hade köpt bostad.
Citera
2022-08-03, 12:34
Medlem
TompaOs avatar
Hade sparat pengarna tills höst/vinter och sedan gå in på börsen. Köp fonder med exponering mot energi och teknik. Kina tror jag mycket på.
Citera
2022-08-03, 16:22
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaucho10
Va skulle ni göra med 200k?

Personligen leker jag med lite mer tvivelaktiga börsinstrument.

Men till vänner och familjemedlemmar som på enklast möjliga väg vill komma igång med ett sparande brukar jag föreslå att öppna ett konto på lysa.se.

Ni får en otroligt fint fördelad fondportfölj till en (på er nuvarande förmögenhetsnivå) försumbar kostnad. En jättebra start alltså.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in