• 1
  • 2
2022-08-02, 19:31
Medlem
Halloo

Jag o frugan har 200.000 som ruttnar på ett sparkonto, vi är sugna att investera dem i något…

Kikade på bostad att köpa rakt av utan lån, vilket hade varit lite av en investering men mest för att det hade varit kul o ha någonstans att åka under loven. 200k räcker väl endast i bondhålor

Börsen? Kan inte så mycket om aktier eller fonder, men hört att det är ett bra tillfälle att gå in nu i dessa tider?

Vi bor i ett radhus så behöver ej pengarna till kontantinsats osv. Va skulle ni göra med 200k?
Citera
2022-08-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaucho10
Halloo

Jag o frugan har 200.000 som ruttnar på ett sparkonto, vi är sugna att investera dem i något…

Kikade på bostad att köpa rakt av utan lån, vilket hade varit lite av en investering men mest för att det hade varit kul o ha någonstans att åka under loven. 200k räcker väl endast i bondhålor

Börsen? Kan inte så mycket om aktier eller fonder, men hört att det är ett bra tillfälle att gå in nu i dessa tider?

Vi bor i ett radhus så behöver ej pengarna till kontantinsats osv. Va skulle ni göra med 200k?

Helt klart börsen. Nu är också ett av de bästa tillfällena att sätta in pengarna på börsen eftersom massor av aktier har totalt rasat i pris på grund av dels Ukraina kriget, men även på grund av den stora inflationen och stigande räntor.
Citera
2022-08-02, 19:35
Medlem
Fillesnors avatar
Bostad och börsindex följer varandra rätt väl avkastningsmässigt.

Så köp vad du tycker är roligast.
Citera
2022-08-02, 19:37
Medlem
holmiums avatar
Varken eller !

Köp dieselolja, bästa värdesäkringen de senaste åren.

På köpet har ni då bränsle så ni kan rymma från Sverige med bil eller båt när det pågående vansinnet nått nya höjder..
Citera
2022-08-02, 19:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Halloo

Bostäder har tyvärr löpande kostnader, som el och vatten, fastighetsskatt, renoveringsbehov med mera.
"Pengar på banken" har inte denna problematik, förutom inflation samt "nollränta" då.
200kkr är ett såpass litet belopp idag, så bör kanske vara lätt tillgängligt på ett "bufferykonto".
För plötsliga och oväntade utgifter alltså.
Citera
2022-08-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Bostad och börsindex följer varandra rätt väl avkastningsmässigt.

Så köp vad du tycker är roligast.
Stämmer inte. Bostadspriserna är på väg ner och börsen upp.
Citera
2022-08-02, 20:14
Medlem
Köp aktier, köp investor för alla pengarna. Garanterat bra investering.
Citera
2022-08-02, 20:20
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Hur mycket i buffert har ni utöver dessa 200.000kr? 200.000kr är inte mycket och ni är dessutom två pers på dom, kanske har ni barn också? Spekulera i bostad ute på vishan är en väldigt dålig idé då ni förmodligen kommer få hyresgäster ni absolut inte vill ha om ni nu tänkt hyra ut. Börsen? Absolut kanske men då ni enligt dig saknar kunskap är nog detta också en dålig iden om ni inte tänker er fonder av typen index. Men återigen är inte 200.000kr speciellt mycket pengar i dagsläget.
Citera
2022-08-02, 20:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Halloo

Börsen blir nog enklast givet kapitalbeloppet, 200 tkr räcker inte så långt på bostadsmarknaden så enklare att få avkastning genom att sätta in det i en indexfond.

Hade du haft 1-2 mkr hade kanske en extra bostad varit ett bättre alternativ men då tillkommer ju även lite arbete med uthyrning och ev. möblering, samt löpande kostnader så avkastningen på lång sikt går nog rätt jämnt ut.
Citera
2022-08-02, 20:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Stämmer inte. Bostadspriserna är på väg ner och börsen upp.

Om räntorna höjs kraftigt så lär ju börsen dras med också, eftersom det till stor del är tillväxtaktier inom IT (vilka är känsliga för räntehöjningar) som lyft börserna de senaste åren.
Citera
2022-08-02, 20:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Är ganska säker på att börsen ska ner mer, såpass att jag är likvid och har mina pengar på några vanliga sparkonton med kanske en procents ränta.

Och bostäder ska nog också ner lite till. Var tusan hittar ni en lägenhet för 200k? I Boxholm?

Har ni mer att amortera av på radhuset? Gör det i så fall, det går att belåna upp senare.
Citera
2022-08-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Är ganska säker på att börsen ska ner mer, såpass att jag är likvid och har mina pengar på några vanliga sparkonton med kanske en procents ränta.

Och bostäder ska nog också ner lite till. Var tusan hittar ni en lägenhet för 200k? I Boxholm?

Har ni mer att amortera av på radhuset? Gör det i så fall, det går att belåna upp senare.

Finns inga bostäder för 200 000 idag.

Kanske det minsta man kan hitta uppe i norraste norrland ute i skogen. Annars handlar det om miljoner som minst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in