Och svaret är alls inte triviellt! Här kan jag dessutom bidra med egna erfarenheter av eget smakande på kemikalier

.
Syror smakar oftast men inte alltid surt. Och smaken är inte proportionell mot syrastyrkan!
Jag såg för många år sedan i ett uppslagsverk en jämförelse av smaken av några syror. Om man jämför en molar lösning av saltsyra resp citronsyra, så vet vi att saltsyra är en stark syra (dvs fullständigt protolyserad i lösning), medan citronsyra är en svag syra. Men 1 M citronsyra smakar betydligt surare än 1 M HCl! Enligt boken ifråga, alltså. Jag ska nog testa detta vid tillfälle.
Orsaken torde här vara att citronsyra är en av de ämnen som ingår i cellens metabolism (citromsyracykeln), och kroppen reagerar starkare på sådana ämnen. Sådana kroppsegna ämnen upptas ofta snabbare och mera fullständigt genom t.ex. cellmembran. Det är troligt att t.ex. smaklökarna reagerar speciellt kraftigt för sådana ämnen.
När man kommer in på organiska ämnen, så kan det vara intressant att notera att smaksinnet är stereospecifikt! Jag testade själv på en lab i organisk kemi. Smakade på 2 sockerarter (tyvärr glömt vilka) som till 3-dimensionella strukturen är varandras spegelbilder (stereoisomerer). De har samma kemiska egenskaper, men uppför sig olika i sammanhang där stereoisomerin påverkar egenskaperna. Våra aminosyror, och därmed både proteiner och enzymer, utgörs av den ena av 2 möjliga stereoisomerer (glömt vilken). Det innebär att hela organismens metabolism också blir stereospecifik, vilket f.ö. gäller allt som innehåller aminosyror.
De två sockerarterna smakade helt olika; den ena smakade sött (normalgrad), medan den andra knappt smakade något alls! Ett handfast bevis för vårt smaksinnes stereospecificitet.
Vinsyra är en syra med 2 stereoisomerer som är optiskt aktiva, men även en 3:e optiskt inaktiv form (mesovinsyra). Mesovinsyran kan sägas bestå av 2 halvor som var för sig är optiskt aktiva, men de utgr samtidigt varandras spegelbilder. Hela molekylen blir därmed sin egen spegelbild, och optiskt inaktiv.
Tyvärr har jag inte fått möjlighet att testa, men det är troligt att dessa 3 former av vinsyra bör smaka olika.
Även citronsyra uppvisar stereoisomeri, varför det skulle vara intressant att testa smakerna.
Men så kommer det en del underliga, och farliga, syror: metalljoner. Rättare sagt metalljoner i vattenlösning. De omger sig nära nog alltid med mer eller mindre starkt bundet koordinerat vatten. Exempelvis aluminium- och järn(III)-jonerna: [Al(H2O)6]3+ resp [Fe(H2O)6]3+. Dessa joner kan fungera som syror. Kort beskrivet pga laddningsförskjutning i de koordinerade (kovalent bundna) vattenmolekylerna, vilket medför att protonerna i H2O kommer att sitta lösare bundna och lättare avges än i fria vattenmolekyler. Syrastyrkan hos dessa metalljoner kan vara betydande. En 1 M vattenlösling av järn(III)nitrat är starkt sur. Med Brönsteds syradefinition är det helt korrekt att betrakta de hydratiserade metalljonerna som syror (protondonator).
Om man smakar på dessa metalljoner så smakar det gräsligt! Aluminium smakar både surt och dessutom otroligt kärvt (har testat), Fe3+ borde göra detsamma (har inte testat).
Men nu dyker det upp överraskningar. Den lilla berylliumjonen Be2+ kordinerar i vattenlösning 4 st H2O i tetraedrisk koordination. Jonen [Be(H2O)4]2+ är starkt sur i vattenlösning (t.ex en lösning av BeSO4),
men lösningen smakar sött!
Här är alltså ett exempel på att en syra i vattenlösning inte alls behöver smaka surt.
Förr i tiden brukade kemister prova sådant, men man ska definitivt avstå från att smaka på berylliumföreningar, pga dessas osedvanligt höga giftighet.
Ett salt som var mycket obehagligt att få i munnen är silvernitrat (skedde oavsiktligt). Silverjonen koagulerar proteiner, och får man även utspädda lösningar i munnen bränner det till, ungefär som om man brände tungan på något riktigt hett! Det smakar inget alls, bara bränner till smärtsamt. Känns faktiskt efteråt som en bränskada.
Vattenlösliga silversalter är giftiga. Med utgångspunkt från ädelmetalljonernas egenskaper i vattenlösning drar jag slutsatsen att även vattenlösliga guldföreningar, liksom vattenlösliga salter av platinametallerna, "smakar" på ungefär samma sätt som silvernitrat.
Osmium- och ruteniumtetroxiderna ska man dock inte smaka på; de är exceptionellt giftiga för att vara oorganiska metallföreningar. De angriper slemhinnor synnerligen starkt, under utfällning av svart finfördelad metall eller lägre metalloxider. Används för att färga fetter i mikroskopin.
Som spinoff kan man ställa frågan: smakar salter alltid salt? Som redan framgår är svaret nej. Det finns andra salter som smakar sött, men som inte alls är så giftiga som beryllium: natriumsaltet av cyklohexylsulfaminsyra (kallat cyklamat), sackarater dvs salter av sackarin. Finns säkert ännu fler, ska googla på det.
Lut brukar smaka väldigt bittert, men metalljonen har troligen också inverkan på smaken. Jag tycker t.ex. att lutfisk (örk!) smakar ungefär som kalciumsalter, vilka har en efterhängsen underligt smutsig smak (egen åsikt).
Och ibland har jonen helt dominerande smak: ammoniumklorid smakar intensivt salt, med tydlig smak av ammoniak. Används i saltgodis.
Som kuriosum kan nämnas att jag smakat på 1 M kaliumcyanid. Det smakade obeskrivligt vidrigt, en smutsig skämd smak som jag associerade till rutten hundskit.
Har även smakat på koncentrerad svavelsyra (jodå!), förutom den intensivt sura smaken kändes även en brännande känsla, ty upplösning av H2SO4 i vatten är starkt exoterm. Och det frätte på tänderna, de kändes som ruggade av sandpapper! (urggh, kändes verkligen läskigt...).
Koncentrerad saltsyra, salpetersyra och fosforsyra, smakar ungefär likadant som koncentrerad svavelsyra.