2022-08-02, 12:22
Medlem
Hej. Bor i radhus. Igår när vi hade igång mycket samtidigt så slutade elen fungera i vissa delar av huset. T.ex kök och nedervåning. Elen kommer och går dock, lampor blinkar typ.. spisplattan går av och på.. känns som Stranger things.. nån som vet vad som är fel? Har dragit ut allt nu i princip för att inte överbelasta och bytt samtliga proppar i proppskåpet. Inget fungerar, mvh
Citera
2022-08-02, 12:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Hej. Bor i radhus. Igår när vi hade igång mycket samtidigt så slutade elen fungera i vissa delar av huset. T.ex kök och nedervåning. Elen kommer och går dock, lampor blinkar typ.. spisplattan går av och på.. känns som Stranger things.. nån som vet vad som är fel? Har dragit ut allt nu i princip för att inte överbelasta och bytt samtliga proppar i proppskåpet. Inget fungerar, mvh
Du har borta en fas. Antingen ett kabelbrott men mest trolig har en huvudsäkring gått. Finns någonstans, lägenhet eller villa? Huvudsäkringarna brukar sitta ute tillsammans med mätaren.
Edit: radhus var det.
Citera
2022-08-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du har borta en fas. Antingen ett kabelbrott men mest trolig har en huvudsäkring gått. Finns någonstans, lägenhet eller villa? Huvudsäkringarna brukar sitta ute tillsammans med mätaren.
Edit: radhus var det.

Ok finns det nåt sätt att åtgärda detta eller behöver man en elektriker? Har bara bytt 3 proppar, det e så långt min kunskap räcker.. internet började iallafall fungera igen men lampor,.kylskåp och varmvatten spökar fortfarande
Citera
2022-08-02, 12:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Ok finns det nåt sätt att åtgärda detta eller behöver man en elektriker? Har bara bytt 3 proppar, det e så långt min kunskap räcker.. internet började iallafall fungera igen men lampor,.kylskåp och varmvatten spökar fortfarande
Du kan ha en kortis som knäcker någon fas, men åtminstone ringa till en elektriker om råd, tror jag nog är att rekommendera, om du inte är insatt i hur det fungerar och kan mäta dig fram till felet, vilket du inte verkar kunna.
Citera
2022-08-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du kan ha en kortis som knäcker någon fas, men åtminstone ringa till en elektriker om råd, tror jag nog är att rekommendera, om du inte är insatt i hur det fungerar och kan mäta dig fram till felet, vilket du inte verkar kunna.

Ok tack för ditt goda råd!
Citera
2022-08-02, 14:02
Medlem
Har du lokaliserat mätarskåpet med de tre huvudpropparna?
Citera
2022-08-02, 21:15
Medlem
preben1969s avatar
Kolla huvud säkringarna
Citera
2022-08-02, 21:34
Medlem
KiselMupps avatar
Huvudsäkringarna och elmätaren brukar sitta bakom en lucka under sidoljuset (dvs. fönstret bredvid ytterdörren).
Man öppnar med någon typ av snabbnyckel (ser ibland ut som en vinklad rundstång, fyrkantig i ena änden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in