• 1
  • 2
2022-08-01, 22:49
Medlem
Hej,
Jag fick tidigare idag ett mail av en person som hade mina kontaktuppgifter eftersom personen känner någon jag tidigare gjort annat online-jobb hos där jag tjänade lite småpengar.
Nu var det relativt intressant erbjudande men jag känner ändå det finns viss risk - eller det är vad jag vill få reda på.

I korthet så handlar det om testing jobb, där jag ska spendera en summa ~3k sek och använda det till trading - där efter en månad ska kunna redovisa och ge feedback, samt ifall jag har något kvar så får jag behålla summan, men detta enbart om jag prövat och även investerat hela summan.

Jag antog man får sitt användarkonto eller de fyller på den, men vid förvåning vill de skicka över på swish och att man själv ska genomföra denna överföring.

Jag tror jag bör kunna känna mig säker men saken är de var tydliga man ej skulle behöva använda sina egna pengar och liknande, och nämnde vad de behöver. Men nu när information kommer ut att åter mer behövs veta och att det är ändå jag som gör insättningen - så vill jag få lite mer klarhet om risker jag utsätts för?

Det jag tänker framförallt på är chargeback eller liknande, om de 'swishar fel' eller blivit 'hackad' och rapporterar transaktionen vid senare tillfälle när man redan hunnit spendera på den sida de önskar man ska spendera på, är min tanke med risken. Är det ett möjligt scenario?

Och förutom det, så förstår jag inte hur de får tillbaka pengarna om någon skulle dra med pengarna som de swishar och inte alls investera på den platformen som syftet ska vara?
Citera
2022-08-01, 22:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangina
Hej,
Jag fick tidigare idag ett mail av en person som hade mina kontaktuppgifter eftersom personen känner någon jag tidigare gjort annat online-jobb hos där jag tjänade lite småpengar.
Nu var det relativt intressant erbjudande men jag känner ändå det finns viss risk - eller det är vad jag vill få reda på.

I korthet så handlar det om testing jobb, där jag ska spendera en summa ~3k sek och använda det till trading - där efter en månad ska kunna redovisa och ge feedback, samt ifall jag har något kvar så får jag behålla summan, men detta enbart om jag prövat och även investerat hela summan.

Jag antog man får sitt användarkonto eller de fyller på den, men vid förvåning vill de skicka över på swish och att man själv ska genomföra denna överföring.

Jag tror jag bör kunna känna mig säker men saken är de var tydliga man ej skulle behöva använda sina egna pengar och liknande, och nämnde vad de behöver. Men nu när information kommer ut att åter mer behövs veta och att det är ändå jag som gör insättningen - så vill jag få lite mer klarhet om risker jag utsätts för?

Det jag tänker framförallt på är chargeback eller liknande, om de 'swishar fel' eller blivit 'hackad' och rapporterar transaktionen vid senare tillfälle när man redan hunnit spendera på den sida de önskar man ska spendera på, är min tanke med risken. Är det ett möjligt scenario?

Och förutom det, så förstår jag inte hur de får tillbaka pengarna om någon skulle dra med pengarna som de swishar och inte alls investera på den platformen som syftet ska vara?
Varför skulle en random snubbe vilja skicka dig pengar?

Att du ställer frågan här tyder väl på att du inser att något inte stämmer.
Citera
2022-08-01, 23:10
Medlem
Med tanke på att Internet drunknar i bedrägerier så skulle jag vara mycket tveksam. Och vad händer om du inte kan uppfylla deras krav? Då är du plötsligt skyldig pengar med ockerränta? Reglerna kan plötsligt ändras.
Senast redigerad av faquile781 2022-08-01 kl. 23:13.
Citera
2022-08-01, 23:12
Medlem
Någon på internet vill skicka pengar till dig? Låter helt rimligt kör på
Citera
2022-08-01, 23:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej,

Du ser väl själv vad du skriver. Är något för bra för att vara sant så är det oftast en bluff. Vem skulle vilja skicka pengar till en random person? Du hör ju själv hur det låter? Med tanke på alla bedrägerier som görs på nätet så skulle jag dra öronen åt mig. Dom har sina knep och så länge det finns folk som går på det så kan dom fortsätta.
Citera
2022-08-01, 23:16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
I korthet så handlar det om testing jobb, där jag ska spendera en summa ~3k sek och använda det till trading
Får du handla var du vill eller vill de att du gör det på en speciell sida?
Citera
2022-08-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför skulle en random snubbe vilja skicka dig pengar?

Att du ställer frågan här tyder väl på att du inser att något inte stämmer.
Det är däremot inte HELT random snubbe på ett vis med tanke att personen skrev på svenska och jag hittade inget konstigt i själva texten, men framför allt så kunde dom nämna ett jobb jag gjort online för något år sedan, som jag inte nämnt för någon eller som heller inte varit så publikt vad jag vet åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av faquile781
Med tanke på att Internet drunknar i bedrägerier så skulle jag vara mycket tveksam.
Det är anledningen till jag frågar.

Det stora syftet med min tråd/fråga är mer inriktad vad riskerna finns om jag tar emot t.ex Swish betalning? Är det möjligt de kräver/drar tillbaka pengarna?

[edit]
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Får du handla var du vill eller vill de att du gör det på en speciell sida?
Det är en speciellt sida, ett citat ur mailet: "Skälet till detta uppdraget är bland annat att ge feedback till de olika företagen som driver plattformarna (anonym testing) och/eller att öka antalet användare i Sverige för att på så sätt promota sidan och locka till sig fler nya användare i Sverige. "
Vilken sidan är har jag ingen aning om än.

Det var på andra mailet efter jag visat intresse som frågan om mitt telefonnummer för att swisha mig kom upp. Innan så var det mer en lista på vad de behöver men framgick inte tydligt nog att det är jag som ska vara min egna mellanhand med spendera summan och det är just det jag känner det finns risk med.
Att jag sedan spenderar 1-2 timmar per vecka och kanske råkar förlora hela beloppet inom en månad och tjänar nada eller skulle få problem med få ut pengarna i slutändan skulle mig inte spela någon roll så länge jag inte förlorar mina egna pengar så via chargeback eller annat påfund.
Senast redigerad av Tangina 2022-08-01 kl. 23:23.
Citera
2022-08-01, 23:19
Medlem
Aigiss avatar
Penningtvätt.

Citat:

Det behöver du inte oroa dig för, då kommer det ett gäng blattar och hälsar på och du får betala tillbaka med ränta.
Citera
2022-08-01, 23:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det är däremot inte HELT random snubbe på ett vis med tanke att personen skrev på svenska och jag hittade inget konstigt i själva texten, men framför allt så kunde dom nämna ett jobb jag gjort online för något år sedan, som jag inte nämnt för någon eller som heller inte varit så publikt vad jag vet åtminstone.
Att personen vet lite om dig kanske är anledningen till att hen kontaktade dig.
Citera
2022-08-02, 00:17
Medlem
321js avatar
Jag känner igen upplägget, fick ett liknande mejl för flera år sedan, ville ha mera information från dem men sen hände inget mera, fråga dem om vilken plattform det gäller innan du ger besked.

Det låter inte seriöst, luktar penningtvätt. Seriösa företag swishar inte pengar till folk.

Strunta i det om du vill undvika problem med både det ena och andra.
Senast redigerad av 321j 2022-08-02 kl. 00:34.
Citera
2022-08-02, 00:27
Medlem
Hej, jag är en kronprins i Saudi Arabien. Jag vill skicka dig 5 miljoner kronor och du behöver bara skicka 1 miljon tillbaka till mig.

Det kan väl inte vara så konstigt eller?
Citera
2022-08-02, 00:56
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Strunta i det om du vill undvika problem med både det ena och andra.
Ett mycket bra råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in