Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 17:22
  #1
Medlem
Hej,
Jag har ganska nyligen påbörjat min läsning av Joseph campbell och hans mest kända verk - hero with a thousand faces.
Jag kan inte säga att jag har någon tidigare kännedom om just Campbell, men av det jag förstår så är det inte mer än en vidareutveckling av Freuds - och kanske framför allt Jungs analyser och tankebegrepp. Nu har jag inte hunnit så långt i boken, men efter att ha bekantat mig med Jungs teorier om det omedvetna och de olika arketyperna så känns det uppenbart att Campbells verk är en påbyggnad av detta.
Jag blir tveksam till förekomsten av en ”monomyt” och undrar om det inte är mer önsketänkande än någonting annat? Jag har läst flyktigt på internet om hur hans teori sågats av den gängse akademiska världen och att han till och med blivit utmålad som skojare.
Tycker det är intressant med komparativa religionsstudier, men börjar alltmer undra om det inte är mer empiriska framställningar än ett objektivt studium.
Ni som är mer insatta i ämnet får gärna vidareutveckla och förklara er egen ståndpunkt i ämnet.
Citera
2022-08-02, 23:57
  #2
Medlem
Verkligen ingen som har något att komma med?
Citera
2022-11-24, 14:24
  #3
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Verkligen ingen som har något att komma med?
Nää ...
Citera
2023-04-17, 02:16
  #4
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Verkligen ingen som har något att komma med?
Många författare av stora hjälteberättelser använder sig av den s.k. Monomyten som sitt verktyg, en förutbestämd schablon av hjältens resa genom hela berättelsen. Denna schablon används även flitigt i filmskapandet, allt från "Rambo" till "Sagan om ringen" som grundar sig på boken med samma namn eller you name it. Detta verktyg återkommer i alltjämt i filmskapandet och litterära verk.
Schablonen fungerar på följande sätt:

*Hjälten/hjältinnan möter ett hot eller en utmaning eller att man försöker övertala hen att
ställa upp-

*Han/hon vägrar först men övertalas.

*Hjälten tar upp kampen. Det ser ut att han kommer att förlora och gå under men lyckas få övertaget.

*När han tror att han vunnit seger så lyckas fienden återkomma med förnyad kraft.

*En "grand finale": En bitter kamp uppstår, hjälten går ut ur kampen som segrare trots att nästan allt pekar på motsatsen.

*Han återvänder hem som en i grunden förändrad människa.

Skriver man en roman eller filmmanus så är det vanligt att man tillämpar denna schablon som sitt verktyg.
__________________
Senast redigerad av Megalit 2023-04-17 kl. 02:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback