• 1
  • 2
2022-08-01, 15:26
Medlem
Jag måste skaffa ett mobilt USB-modem (4G. En sådan där "dongel" dvs som en USB-sticka som man sticker in i den bärbara datorns USB-ingång), och när jag tittar på nya sådana så verkar dom kosta 800 kr nya, vilket jag känner är lite väl mycket för en sketen USB-sticka med ett modem i.

Om man köper en begagnad sådan, då är väl risken för att det kan finnas trojaner (dels som kan sniffa lösenord och betalkortsnummer osv, men även som kan styra saker i ens dator?) osv på en sådan USB-modem (som då smittas in i ens dator, när man sticker in den i datorn)? Dels så kan ju den som sålt den begagnad, ha lagt in det på USB-stickans (USB-modemets) minnesutrymme, men det behöver ju inte vara just så illa, utan (mer troligt?) skulle ju även kunna vara så, att den personen (säljaren av det begagnade modemet) har oförsiktigt, råkat installera (på sin egen dator) något program eller app eller så, någon gång, dvs någonting han/hon inte borde installerat (eller klicka på och sedan installerat)?

Och så har då ett sådant dolt program / trojan/virus eller vad man nu kallar det för, lagt sig på detta mobila bredbandsmodem (som alltså då skulle vara av USB-sticke-typ)?

Vad säger ni övriga som kan det här bättre?

Jag har gratisversionen av AVG Antivirus, skall tilläggas, om det nu hjälper till i er bedömning.

Kan man formatera en sådan begagnad sticka i så fall som man köpt? Problemet är väl att man inte "hinner" formatera den, innan något program/trojan/virus hinner spridas in i ens dator (för det sker väl blixtsnabbt, så fort man trycker in stickan i ens egen dator)?

Och, även om man kan formatera den riskfritt, då försvinner ju själva programvaran på stickan, som hanterar själva SIM-kortets uppkoppling till nätet? Alla sådana stickor (som är modem) har ju nämligen någon slags programvara?

Om någon förresten vet om man kan köpa ett (nytt, och över disk) 4G USB-modem i Sthlm, för säg, 400 -500 kr, så skriv gärna det i så fall.

Tack på förväg för ev hjälp/info jag kan få i ämnet i fråga

Mvh
Citera
2022-08-01, 17:27
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Det är ganska osannolikt att du skulle bli infekterad av något, men risken finns. Allt som kopplas in via USB kan vara skapat för att köra skadlig kod utan du har mycket chans att förhindra det, eller ens märker det.

USB använder väldigt osäkra protokoll, och bara för att pryl ser ut som tex ett USB minne så behöver den inte fungera så när du stoppar in den i datorn, utan kan tex emulera tangentbord och mus.

Och för att svara på en av dina frågor, nej, du kan inte formatera om ett USB modem, men även om det varit möjligt så är det som du säger redan för sent, då skadan sker direkt när du kopplar in det. OM det är en skadlig enhet.
Citera
2022-08-01, 17:53
Medlem
Nåt sånt här kanske?

https://www.clasohlson.com/se/D-link...N300/p/39-1689
Citera
2022-08-01, 18:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har du inte nån mobiltelefon? Kör den som hotspot...
Citera
2022-08-01, 22:16
Medlem
0xgh64s avatar
Kallas för HID injection, chansen är väldigt liten att en modem usb sticka är en sk "bad usb". Sök upp modellen på modem stickan och så lägger du till HID injection och kollar om det finns någon typ av HIDi program att flasha stickan med eller CVE. Sen behövs inga extra virus skydd annat en MS egna Defender. Det som jag sysslat med inom malware development är Defender och AMSI enda jag inte klarat av att bypassa. Jag använde mig av shikata ga nai (x86) encodad, testat med 10-20 iterations + XOR & ROT13 encryptad shellcode compilat i en polymorfisk exe. Kaspersky osv gick lätt men inte Defender.
Senast redigerad av 0xgh64 2022-08-01 kl. 22:24.
Citera
2022-08-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Nåt sånt här kanske?

https://www.clasohlson.com/se/D-link...N300/p/39-1689

Ursäkta, glömde nämna att jag INTE vill ha något som DESSUTOM (utöver att den redan strålar ut den vanliga 4G-mobilstrålning, som redan den är farlig) strålar ut massa wifi (jag vill inte att datorn blir till en wifi-router, vilket den ju blir om den ska via wifi kommunicera med wifiroutern. Jag vill alltså inte sitta nära en dator som konstant strålar ut massa wifi). Dessutom har väl inte den där routern du länkade till, funktionen att man kan ta en 5 meter USB-kabel och så att säga koppla ihop den på det viset med datorn? Dvs för att liksom få "iväg" 4G-strålningen 5 meter ifrån en själv.

Hur fan kan en hel wifi-router, med 4G modem i, kosta 500 kr, medan Clas Ohlssons mobila USB-modem med 4G i, utan någon wifirouter i, kosta 200 kr ytterligare?

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har du inte nån mobiltelefon? Kör den som hotspot...

Samma som jag precis skrev, dvs jag vill inte ha wifi 30 cm från huvudet (dvs datorn blir ju till en egen wifirouter i den meningen att den sänder ut wifi då hela tiden för att kommunicera med wifi-routern). Detta, oavsett om jag använder en mobiltelefon med hotspot, eller en sådan wifi-router som Mezzox länkade till.

Citat:
Ursprungligen postat av 0xgh64
Kallas för HID injection, chansen är väldigt liten att en modem usb sticka är en sk "bad usb". Sök upp modellen på modem stickan och så lägger du till HID injection och kollar om det finns någon typ av HIDi program att flasha stickan med eller CVE. Sen behövs inga extra virus skydd annat en MS egna Defender. Det som jag sysslat med inom malware development är Defender och AMSI enda jag inte klarat av att bypassa. Jag använde mig av shikata ga nai (x86) encodad, testat med 10-20 iterations + XOR & ROT13 encryptad shellcode compilat i en polymorfisk exe. Kaspersky osv gick lätt men inte Defender.

Förlåt, men nu syftar du väl på en sådan här? https://securityaffairs.co/wordpress...i-usb-hid.html

Jag talar helt enkelt om att det finns väl en risk att varje (begagnad) usb-sticka (oavsett om det finns ett modem på den eller inte), är som en bärbar hårddisk dvs är den begagnad så vet man ju aldrig dels vad den förra ägaren har medvetet stoppat i för ev trojaner osv, men framför allt vad usb-stickan kan ha råkat att infekterats med för ev virus, som den förra ägaren av misstag kan ha ådragit sig (för att ägaren råkade installera någon exe-fil som ägaren inte fattade bättre att inte installera, ute på nätet ifrån)?
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2022-08-02 kl. 12:33.
Citera
2022-08-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
Hur fan kan en hel wifi-router, med 4G modem i, kosta 500 kr, medan Clas Ohlssons mobila USB-modem med 4G i, utan någon wifirouter i, kosta 200 kr ytterligare?

Tillgång och efterfrågan. Trådlösa routers produceras i mycket större omfattning och kan därmed säljas billigare. Det är extremt få som är rädda för "mobilstrålning" och "4G-strålning" då detta sannolikt är ofarligt och därmed vill de flesta ha smidigheten att kunna koppla till den trådlöst.

Många av dessa routers blir en Ethernetbrygga om du kopplar till den med USB-sladd från datorn och behöver därmed inte ha wifi påslaget på datorn. Dock är det inte säkert att wifi går att stänga av i routern.
Citera
2022-08-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Tillgång och efterfrågan. Trådlösa routers produceras i mycket större omfattning och kan därmed säljas billigare. Det är extremt få som är rädda för "mobilstrålning" och "4G-strålning" då detta sannolikt är ofarligt och därmed vill de flesta ha smidigheten att kunna koppla till den trådlöst.

Många av dessa routers blir en Ethernetbrygga om du kopplar till den med USB-sladd från datorn och behöver därmed inte ha wifi påslaget på datorn. Dock är det inte säkert att wifi går att stänga av i routern.

Jag får blodsprängda/irriterade/svullna och rinnande ögon när jag använder wifi på datorn, efter några veckor.

"Dock är det inte säkert att wifi går att stänga av i routern"

Exakt, det är det jag misstänker nämligen.

Men det får väl bli att jag får pröjsa 700-800 kr för en ny USB-sticka (4G-modem) med andra ord (för att vara på den säkra sidan så att den begagnade inte har virus eller trojanprogram i sig)? Begagnat går dom ju att få för 50-100 kr liksom. Surt...
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2022-08-02 kl. 13:08.
Citera
2022-08-02, 13:09
Medlem
Citat:
Jag får blodsprängda/irriterade/svullna och rinnande ögon när jag använder wifi på datorn, efter några veckor.

Dock är det inte säkert att detta spelar någon roll. Transcievern för 4G/LTE är mycket starkare än den för wifi med en sändeffekt som kan vara mer än 10x högre, och i stort sett är det samma typ av strålning som wifi.

Det jag hade sett till om jag var rädd för strålningen är, en lång kabel till routern/modemet. Kolla med operatören åt vilket håll den närmsta mobilmasten står och placera den i ett fönster mot den masten. Då slipper den använda så mycket sändareffekt.
Citera
2022-08-02, 13:55
Medlem
Citat:

Men det får väl bli att jag får pröjsa 700-800 kr för en ny USB-sticka (4G-modem) med andra ord (för att vara på den säkra sidan så att den begagnade inte har virus eller trojanprogram i sig)? Begagnat går dom ju att få för 50-100 kr liksom. Surt...

Helt off-topic men resonemanget att du får blodspränga/irriterande/svullna och rinnande ögon pga WiFi strålning är komplett sörja. Jag tror det vore bra för dig rent kunskapsmässigt att läsa på lite om strålning, så kanske du får dig en funderare. Påhitt och kvacksalveri ska man inte sprida utan belägg.
Citera
2022-08-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Dock är det inte säkert att detta spelar någon roll. Transcievern för 4G/LTE är mycket starkare än den för wifi med en sändeffekt som kan vara mer än 10x högre, och i stort sett är det samma typ av strålning som wifi.

Det jag hade sett till om jag var rädd för strålningen är, en lång kabel till routern/modemet. Kolla med operatören åt vilket håll den närmsta mobilmasten står och placera den i ett fönster mot den masten. Då slipper den använda så mycket sändareffekt.

Det jag hade sett till om jag var rädd för strålningen är, en lång kabel till routern/modemet. Kolla med operatören åt vilket håll den närmsta mobilmasten står och placera den i ett fönster mot den masten. Då slipper den använda så mycket sändareffekt.[/quote]

Jag ska förtydliga, utan att jag orkar förklara allt: modemet kommer att vara ca 30 meter ifrån mig, och gå till en dator, som i sin tur är kopplad med en nätverkskabel, till min dator. Dessutom så kommer 4G-modemet att vara avskärmad så att inga strålar går åt mitt håll. Så att 4G-strålningen är högre/starkare än wifi, är irrelevant i detta sammanhang.

Tack för tipset. Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av avento
Helt off-topic men resonemanget att du får blodspränga/irriterande/svullna och rinnande ögon pga WiFi strålning är komplett sörja. Jag tror det vore bra för dig rent kunskapsmässigt att läsa på lite om strålning, så kanske du får dig en funderare. Påhitt och kvacksalveri ska man inte sprida utan belägg.

Jag säger bara vad som har hänt mig, efter några veckor, när jag var tvungen att gå över till wifi (tidigare hade jag kopplat rakt in i väggen). Du får kalla det för vad du vill, men jag säger vad som händer med mig. Och i o m att ögonen rinner och blir svullna och rödsprängda, så kan det inte heller vara inbillning, eller hur?
Citera
2022-08-02, 15:54
Medlem
Citat:
Dessutom så kommer 4G-modemet att vara avskärmad så att inga strålar går åt mitt håll. Så att 4G-strålningen är högre/starkare än wifi, är irrelevant i detta sammanhang.

Jomen skärmar du av LTE/4G med t.ex. ett större faradaynät eller metallparabol på den sida av routern du ska bo/vistas på, skärmar du automatiskt av wifi som originerar från samma enhet också. Antennmässigt är det liten skillnad på signalerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in