2022-08-01, 09:47
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har han fått tillstånd av länsstyrelsen för vattenverksamhet?
Inte får man gräva o leda om vatten utan tillstånd.

Dessutom kan man undra om kraftbolaget följer vattendomarna om bäckar torkar ut?

En utredning vore på sin plats om de frågetecken som har uppstått.
Funderade också på dessa "småsaker" när jag läste artikeln. Kanske framförallt killens omledande av vatten.

Resultatet verkade bli bra, men ändå i min bok inget man hur som helst får göra.
Citera
2022-08-01, 10:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Funderade också på dessa "småsaker" när jag läste artikeln. Kanske framförallt killens omledande av vatten.

Resultatet verkade bli bra, men ändå i min bok inget man hur som helst får göra.
Så här fanns en bäck som vattenverket förstörde. Nu har någon återställt den och utredningen ska "framförallt" fokusera på huruvida återställandet var rätt och lagligt?

Alla tänkande människor måste ju identifiera förstörandet av bäcken som det huvudsakliga problemet här.
Citera
2022-08-01, 10:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Så här fanns en bäck som vattenverket förstörde. Nu har någon återställt den och utredningen ska "framförallt" fokusera på huruvida återställandet var rätt och lagligt?

Alla tänkande människor måste ju identifiera förstörandet av bäcken som det huvudsakliga problemet här.
Man får inte leda om vatten hur som helst, det var det som var min tanke.

Edvin har helt klart gjort en god gärning, men man kan ändå fundera på om det han gjorde var lagligt.

Och givetvis om Fortum har gjort allt rätt.
Citera
2022-08-01, 10:33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Man får inte leda om vatten hur som helst, det var det som var min tanke.

Edvin har helt klart gjort en god gärning, men man kan ändå fundera på om det han gjorde var lagligt.

Och givetvis om Fortum har gjort allt rätt.
Saken var inte att jag inte förstod vad du menade utan att jag tyckte att det du skrev var idiotiskt.
Citera
2022-08-01, 10:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Saken var inte att jag inte förstod vad du menade utan att jag tyckte att det du skrev var idiotiskt.
Att det kan vara olagligt att göra det som Edvind gjorde?

Det är inte jag som skapar lagar.

Jag bara undrade om det Edvin gjorde var lagligt.
Citera
2022-08-01, 10:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Att det kan vara olagligt att göra det som Edvind gjorde?

Det är inte jag som skapar lagar.
Nej att det "framförallt" var återställandet som skulle utredas.
Citera
2022-08-01, 10:43
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nej att det "framförallt" var återställandet som skulle utredas.
Ursäkta, är inte säker på vad du menar.

Edvin ledde om vattnet, och det får man inte göra hur som helst, vad jag förstår. Men du menar att han återställde?

Till vad då?
Citera
2022-08-01, 10:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursäkta, är inte säker på vad du menar.

Edvin ledde om vattnet, och det får man inte göra hur som helst, vad jag förstår. Men du menar att han återställde?

Till vad då?

Du skrev:

Citat:

Jag skrev:
Citat:

Är detta fortfarande oklart för dig får du ringa mamma eller din ledsagare och be dem förklara.
Citera
2022-08-01, 10:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Du skrev:

Jag skrev:

Är detta fortfarande oklart för dig får du ringa mamma eller din ledsagare och be dem förklara.
Att jag funderar på om något är ett lagbrott eller inte, betyder inte på något sätt att jag tagit ställning.
Citat:
Inser du att sådant diskvalificerar dig från fortsatta diskussioner med mig?
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-01 kl. 10:56.
Citera
2022-08-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
ringde vattenfall för att be dom och höja vattennivån.

Jag tror att jag och många andra har svårt med delen där man ringer upp vattenfall och ber dem höja vattennivån för att vattenfall sen faktiskt höjer vattennivån.

Hur går vattennivåhöjning till? Kan jag ringa vattenfall och be dem höja vattennivån i Vättern? Vilka kriterier finns det för att få sin ansökan om vattenhöjning godkänd istället för utslängd och utskrattad?
Citera
2022-08-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Jag tror att jag och många andra har svårt med delen där man ringer upp vattenfall och ber dem höja vattennivån för att vattenfall sen faktiskt höjer vattennivån.

Hur går vattennivåhöjning till? Kan jag ringa vattenfall och be dem höja vattennivån i Vättern? Vilka kriterier finns det för att få sin ansökan om vattenhöjning godkänd istället för utslängd och utskrattad?

Dels så har vattenfall lite marginal till en höjning och sen är Edvin ett barn. Det är föga troligt att vattenfall höjer nivån när Håkan 45 år ringer och berättar att han har flyttat på stenar i bakvattnet för att fisken ska kunna gå in och leka där. Ungefär som att köpa dom där överprisade och skitfula majblommorna varje år. Man gör det helst inte men det är svårt och säga nej till ett litet barn.
Citera
2022-08-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Dels så har vattenfall lite marginal till en höjning och sen är Edvin ett barn. Det är föga troligt att vattenfall höjer nivån när Håkan 45 år ringer och berättar att han har flyttat på stenar i bakvattnet för att fisken ska kunna gå in och leka där. Ungefär som att köpa dom där överprisade och skitfula majblommorna varje år. Man gör det helst inte men det är svårt och säga nej till ett litet barn.

Så hela grejen är bara reklam för Vattenfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in