2022-08-21, 14:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Visst tråden handlar om Juha, men det är 430 sidor här om mycket annat än det ingripandet, fullt med inlägg som smutskastar en hel yrkesgrupp. Håller er till ingripandet mot Juha och dom andra få övergreppen som finns så kommer nog ingen klaga.
😂

Hemmablind? Du har nyss lagt in nåt helt annat till mig.
Citera
2022-08-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ifrågasätter dåraktigt försvarstal och skrev:

"Resonemanget skyll-dig-själv (att du kom till skada eller dog) håller inte om det appliceras på nån annan yrkesgrupp.
Att folk får skylla sig själva är ett omoget och simplistiskt resonemang - ett dåligt försök att försöka släta över övervåld."

Filmen har jag redan sett, då kommenterad via just kampsport, och han är imponerande snabb. Fascinerades till och med åt hans sinnesnärvaro att samtidigt fasthålla bägge två med händerna när han jobbar med benen.
Men;

Vad exakt inbillar du dig att du tillför med klippet i förhållande till att tråden handlar om strypgrepp och misstänkt grovt vållande till annans död?

För övrigt finns tydligen ordningsvakter som går omkring och stryper ut folk enligt podden det hänvisades till.

Det är kanske nåt du vill släta över när du ändå är varm i kläderna eller vad har du för inställning till den grepptekniken?

Man kan ha vilket grepp teknik som helst, men dör personen, eller mer våld används än det som behövs för att avlägsna eller frihetsberöva personen, då är det tjänstefel- Misshandel, eller vållande till annas död, för det finns ingen åtalspunkt för strypning, för Vakten är ju på sannolika skäl misstänkt för vållande till annans död! "Farliga tekniker" ska bara användas då användaren har koll på läget som polisen har i klippet, men är det full fight och vakten har får ett adrenalin påslag, då bör man endast använda dom tekniker som polisen lär ut till ordningsvakter, annars kan det sluta med att den dom ingriper emot dör!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-08-21 kl. 14:21.
Citera
2022-08-21, 14:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Visst tråden handlar om Juha, men det är 430 sidor här om mycket annat än det ingripandet, fullt med inlägg som smutskastar en hel yrkesgrupp. Håller er till ingripandet mot Juha och dom andra få övergreppen som finns så kommer nog ingen klaga.
Det är svårt att ignorera varför OV i kollektivtrafiken är innerligt avskydda av så många. Det kan du inte bemöta, om du nu tror det, hur många videor du än länkar. Och i detta fall slutade det med att två kompletta spån strypte en människa till döds i berått mod (ja dom skulle fasen i mig förstå att vad dom gjorde var fel)
Citera
2022-08-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är svårt att ignorera varför OV i kollektivtrafiken är innerligt avskydda av så många. Det kan du inte bemöta, om du nu tror det, hur många videor du än länkar. Och i detta fall slutade det med att två kompletta spån strypte en människa till döds i berått mod (ja dom skulle fasen i mig förstå att vad dom gjorde var fel)

Ordningsvakter är inte avskydda av många, du gör väll det, och din bekantskapskrets.
Men det hör ju till sakens natur att avsky kan uppstå, jag menar om någon är ute på krogen och har roligt med sina vänner , och så kommer en ordningsvakt och säger att personen måste lämna på grund av berusning. Ja Alkohollagen föreskriver att Nykterhet, och ordning ska Råda på Serveringsstället, märkbart påverkade personer får inte vara där, om dom är det ändå kan kyparen dömas till böter eller fängelse upp till 6 månader om han säljer alkohol till någon som är märkbart påverkad av alkohol, och krögaren kan bli av med serveringstillståndet. polisen är tillsynsmyndighet för både ordningsvakter, och serveringstillståndet,

Om den avisade är på väg mot tunnelbanan för att åka hem, då kommer han att nekas tillträde på grund av berusning, och hänvisad till andra färdmedel. Så visst kan vissa av förståeliga skäl ogilla ordningsvakter! se polisens redovisning om ordningsvakter på krogen!
https://www.facebook.com/polisen.nor...7797521610271/
Citera
2022-08-21, 15:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Man kan ha vilket grepp teknik som helst, men dör personen, eller mer våld används än det som behövs för att avlägsna eller frihetsberöva personen, då är det tjänstefel- Misshandel, eller vålande till annas död, för det finns ingen åtalspunkt för strypning, för Vakten är ju på sannolika skäl misstänkt för vållande till annas död! "Farliga tekniker" ska bara användas då användaren har koll på läget som polisen har i klippet, men är det full fight och vakten har får ett adrenalin påslag, då bör man endast använda dom tekniker som polisen lär ut till ordningsvakter, annars kan det sluta med att den dom ingriper emot dör!
Men höj ribban. Finns väl för fan ingen som resonerar om "åtalspunkt för strypning".

Jag citerar så slipper du sväva iväg i nån ordsallad. Se spoiler.
Du skriver:
"då bör man endast använda dom tekniker som polisen lär ut"

1. Ska farliga tekniker - som inte lärs ut - användas utifrån att ordningsvakten ägnar sig åt kampsporter privat?
.. "han har ju liksom vetat hur man ska göra" är citerat resonemang i spoilern.

2. Kan det vara så att detta interna resonemang och synsätt kan vara riskabelt om en rookie iakttar eller hör andra OV använda teknik som att "strypa ut folk"?

Speciellt om denna rookie antingen tränar kampsport eller är fascinerad:
rent generellt av kampsport eller av OV som använder teknik från kampsport eller rent av fascinerad av en viss jargong internt?

3. "Man kan ha vilket grepp teknik som helst"

Det kanske är dags att se över den här gråzonen som leder till dåraktigt försvarstal.
Få det på pränt ordentligt så att lagen inte är tandlös och direktiven ihåliga angående greppteknik.

I USA förbjöds tex chokehold, carotid hold, neck restraints på flera håll, dock inte på nationell nivå med tanke på annorlunda system.
Det gällde dock poliser eftersom andra med endast en veckas utbildning inte existerar.

Eller som en chef uttryckte sig rent krasst - vi måste visa allmänheten att vi lyssnar. Vi har inte råd att en människa dör i händerna på en polis utan anledning - vi kan inte ha fler kränkningar angående allmänhetens förtroende.

Att ständigt komma med försvar där det är käpprätt åt helvete gör mer skada än nytta.
Det väcker en undran om vederbörande har alla getter i fållan och en följdfråga om hur många getter det finns som är på villovägar inom ämbetet.

Lagen är till för att människor inte ska dödas. Lite spill eller skyll-dig-själv är liksom inte rätt inställning i yrket.
Det förekommer och vittnar snarare om en skev attityd, empatistörning och därmed olämplighet.

Om Fu läggs ner efter knappt halvhjärtade försök till utredning så kan det i sig gynna en låt-gå-attityd.

Även poliser har bevittnat strypgrepp och undrar hur allmänheten ska anses trovärdiga när inte ens de blir lyssnade på:

"(..) på en av krogarna såg poliserna hur en ordningsvakt i dörren tog strypgrepp på en gäst tills gästen sjönk ihop på marken. Därefter drog ordningsvakten ut gästen från krogen, och trycktes upp gästen mot en vägg fortfarande med strypgrepp.

Gästen var enligt poliserna inte våldsam vare sig innan under eller efter ingripandet."

"Robert Lindgren är en av de poliser som anmälde misshandeln när han spanade civilt. Och han är upprörd över att vakten nu kan fortsätta jobba i krogdörren.

– Om vi inte kan få honom avstängd är det skrämmande, då blir jag mörkrädd. Och då vill jag inte ens spekulera i vad allmänheten tycker, säger han."
https://sverigesradio.se/artikel/1603338
Senast redigerad av develi 2022-08-21 kl. 15:06.
Citera
2022-08-21, 15:12
Medlem
Citat:
Men höj ribban. Finns väl för fan ingen som resonerar om "åtalspunkt för strypning".

Jag citerar så slipper du sväva iväg i nån ordsallad. Se spoiler.
Du skriver:
"då bör man endast använda dom tekniker som polisen lär ut"

1. Ska farliga tekniker - som inte lärs ut - användas utifrån att ordningsvakten ägnar sig åt kampsporter privat?
.. "han har ju liksom vetat hur man ska göra" är citerat resonemang i spoilern.

2. Kan det vara så att detta interna resonemang och synsätt kan vara riskabelt om en rookie iakttar eller hör andra OV använda teknik som att "strypa ut folk"?

Speciellt om denna rookie antingen tränar kampsport eller är fascinerad:
rent generellt av kampsport eller av OV som använder teknik från kampsport eller rent av fascinerad av en viss jargong internt?

3. "Man kan ha vilket grepp teknik som helst"

Det kanske är dags att se över den här gråzonen som leder till dåraktigt försvarstal.
Få det på pränt ordentligt så att lagen inte är tandlös och direktiven ihåliga angående greppteknik.

I USA förbjöds tex chokehold, carotid hold, neck restraints på flera håll, dock inte på nationell nivå med tanke på annorlunda system.
Det gällde dock poliser eftersom andra med endast en veckas utbildning inte existerar.

Eller som en chef uttryckte sig rent krasst - vi måste visa allmänheten att vi lyssnar. Vi har inte råd att en människa dör i händerna på en polis utan anledning - vi kan inte ha fler kränkningar angående allmänhetens förtroende.

Att ständigt komma med försvar där det är käpprätt åt helvete gör mer skada än nytta.
Det väcker en undran om vederbörande har alla getter i fållan och en följdfråga om hur många getter det finns som är på villovägar inom ämbetet.

Lagen är till för att människor inte ska dödas. Lite spill eller skyll-dig-själv är liksom inte rätt inställning i yrket.
Det förekommer och vittnar snarare om en skev attityd, empatistörning och därmed olämplighet.

Om Fu läggs ner efter knappt halvhjärtade försök till utredning så kan det i sig gynna en låt-gå-attityd.

Även poliser har bevittnat strypgrepp och undrar hur allmänheten ska anses trovärdiga när inte ens de blir lyssnade på:

"(..) på en av krogarna såg poliserna hur en ordningsvakt i dörren tog strypgrepp på en gäst tills gästen sjönk ihop på marken. Därefter drog ordningsvakten ut gästen från krogen, och trycktes upp gästen mot en vägg fortfarande med strypgrepp.

Gästen var enligt poliserna inte våldsam vare sig innan under eller efter ingripandet."

"Robert Lindgren är en av de poliser som anmälde misshandeln när han spanade civilt. Och han är upprörd över att vakten nu kan fortsätta jobba i krogdörren.

– Om vi inte kan få honom avstängd är det skrämmande, då blir jag mörkrädd. Och då vill jag inte ens spekulera i vad allmänheten tycker, säger han."
https://sverigesradio.se/artikel/1603338

Det finns idioter till ordningsvakter, en genomsnittlig ordningsvakt ägnar sig inte åt övergrepp!
Idioterna saknar inte utbildning, dom saknar vanligt vett!
Citera
2022-08-21, 15:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ordningsvakter är inte avskydda av många, du gör väll det, och din bekantskapskrets.
Men det hör ju till sakens natur att avsky kan uppstå, jag menar om någon är ute på krogen och har roligt med sina vänner , och så kommer en ordningsvakt och säger att personen måste lämna på grund av berusning. Ja Alkohollagen föreskriver att Nykterhet, och ordning ska Råda på Serveringsstället, märkbart påverkade personer får inte vara där, om dom är det ändå kan kyparen dömas till böter eller fängelse upp till 6 månader om han säljer alkohol till någon som är märkbart påverkad av alkohol, och krögaren kan bli av med serveringstillståndet. polisen är tillsynsmyndighet för både ordningsvakter, och serveringstillståndet,

Om den avisade är på väg mot tunnelbanan för att åka hem, då kommer han att nekas tillträde på grund av berusning, och hänvisad till andra färdmedel. Så visst kan vissa av förståeliga skäl ogilla ordningsvakter! se polisens redovisning om ordningsvakter på krogen!
https://www.facebook.com/polisen.nor...7797521610271/
Nej, jag gör det inte av illvilja utan av empiri. Jag har dessutom jobbat en iofs kort period, för mer än ett halvt liv sen, på ABAB, så jag har något att jämföra med
Citera
2022-08-21, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns idioter till ordningsvakter, en genomsnittlig ordningsvakt ägnar sig inte åt övergrepp!
Ja, så är det. Alla är inte idioter.
Men utbildning i förhållande till ansvar och allvarsgrad är för kort.

Men fokus HÄR är greppteknik och hur utbredd är synen på att det är lite ok att strypa ut folk bara man vet vad man gör?

Finns det en attityd som ger farliga gråzoner?

Det är just vad som väcks som frågor med tanke på det jag citerat från podden, vad som rapporteras av polisen via media och att den här tråden berör misstanke om grovt vållande till annans död - och att det ses greppteknik som inte lärs ut av polisen.
Senast redigerad av develi 2022-08-21 kl. 15:21.
Citera
2022-08-21, 17:30
Medlem
blubbi1234s avatar
Citat:
Jag tror inte ens hon ser nåt andetag, - oavsett begrepp som agonal. Hon verkar inte besitta bedömningsförmåga öht, varken medicinskt el behov av grepp....

Hon måtte vara smått pucko om hon tror att hennes grepp ens behövs då hon trycker ner huvudet..

Inte "så stort" våld är relativt:
Det beror helt på hur kärl komprimeras mot underlag typ manliga vaktens arm och att kroppstyngd används.

Som sagt det dödlig våldet är inte när de är på marken utan tidigare om du tittar på filmen noggrannare, jag försvarar inte deras handlande eller kompetens vid stor stress. När du löst NÄR det död det dödliga våldet ÄR, så kommer du att inse det DU INTE har löst ÄN har de kanske 20sek att lösa för att rädda livet på mannen…
Citera
2022-08-21, 17:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbi1234
Som sagt det dödlig våldet är inte när de är på marken utan tidigare om du tittar på filmen noggrannare, jag försvarar inte deras handlande eller kompetens vid stor stress…
Rent basic.
Vi har inte erhållit besked från rättsmedicin om dödsorsak så du kommer tyvärr inte få ner mig i det kaninhålet och oavsett om du skriver med versaler.

Det som ses är grepp som inte lärs ut och som har potential för dödlig utgång.
Det gäller både honom och henne eftersom hon sitter på ryggen och sen trycker ner huvudet.
Citat:
När du löst NÄR det död det dödliga våldet ÄR, så kommer du att inse det DU INTE har löst ÄN har de kanske 20sek att lösa för att rädda livet på mannen
Kan du utveckla vad du vill ha sagt, det var nämligen svårt att begripa pga formuleringar.
Citera
2022-08-21, 17:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Kunskap är färskvara och glöms bort snabbt om det inte repeteras, tränas eller utövas kontinuerligt.
Är utbildningstiden kort från början så lär inte oddsen förbättras.
Det är inte bara grepp som är problemet.

Hur kontrolleras andningen av den kvinnliga vakten?
Man: Andas han? Kvinna: Nej blabla.
Juha får handfängsel när han inte andas istället för adekvat hjälp.

Han läggs sen i nåt som snarare är instabilt sidoläge, han hamnar på mage.
Eftersom de underlåter att kontrollera Juha så påbörjar de inte HLR heller.

.. höj högra armen och placera som polismans tecken, stopp och belägg.
Lägg sen vänstra handen på Rakel.
Rulla personen i sidoläge och kontrollera andningen igen...
Citera
2022-08-21, 18:07
Medlem
Citat:
Kunskap är färskvara och glöms bort snabbt om det inte repeteras, tränas eller utövas kontinuerligt.
Är utbildningstiden kort från början så lär inte oddsen förbättras.
Det är inte bara grepp som är problemet.

Hur kontrolleras andningen av den kvinnliga vakten?
Man: Andas han? Kvinna: Nej blabla.
Juha får handfängsel när han inte andas istället för adekvat hjälp.

Han läggs sen i nåt som snarare är instabilt sidoläge, han hamnar på mage.
Eftersom de underlåter att kontrollera Juha så påbörjar de inte HLR heller.

.. höj högra armen och placera som polismans tecken, stopp och belägg.
Lägg sen vänstra handen på Rakel.
Rulla personen i sidoläge och kontrollera andningen igen...

I det läget ska man inte använda tekniker som påverkar andningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in