2022-08-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Ja men stämmer det att han skulle ha slagit ner en kvinna tidigare? Slagit är lite difust, kanske han "bara" knuffat och uppträtt aggressivt men inte slagit ner någon? Men vad som hände tidigare är ju kanske inte intressant just här, det som viktigt hur han agerade när vakt tog nacklås. Man får använda dödligt våld om man måste försvara sig så man själv inte dör, tex om någon galning kommer mot dig med en yxa och svingar. Givetvis kommer vakterna säga att de trodde han försökte döda dem.

Ja, de kommer att försöka få det till nödvärn. Men du befinner dig inte i nöd när du och din kollega sitter på den personen som skall ha attackerat dig till döds. Du kan använda våld som dödar i just den tidpunkt där du avvärjer hotet, dvs om du råkar putta ned någon från perrongen som blir påkörd. Eller att du råkar slå så hårt när du försvarar ett inkommande hot att personen dör.

Du kan inte: Blockera ett inkommande hot, lägga ned personen på marken, hålla i personen och NU slå ihjäl denna. Då befinner du dig inte längre i nöd utan du hämnas.

Nödvärnsrätten är således att anses förbrukad så fort BO i det här fallet faller till marken ned på mage, bort från dig. Nu är det enbart OVs laga befogenhet som kan driva mer våld. Och OVs laga befogenhet ger inte rätt att strypa ihjäl BO.
Citera
2022-08-03, 11:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Vi har poliser i Sverige. Låt dom sköta sånt här och ombilda OV till lapplisor (härmed kallade LL av förenklingsskäl)

Ordningsvakter finns ju till bl.a. för att polisen inte har resurser för den här typen av övervakning. Man måste alltså anställa fler poliser och där ser vi ju redan nu att det innebär en risk att man bara flyttar problemet till en annan uniform: Det är svårt att rekrytera tillräckligt med folk som klarar en rimlig kravnivå för tjänst som polisman. Skulle i viss mån kunna hanteras genom att höja yrkets status bl.a. lönemässigt. Men jag tror fortfarande det vore svårt.

Att arbeta som OV och liknande är helt enkelt ett rätt otacksamt och oglamoröst yrke som relativt få kvalificerade personer kommer att vilja syssla med annat än möjligen som genomgångsjobb och/eller extra under studier.

Det är för övrigt heller inget unikt för just OV att många kan ha svårt att klara de svåraste aspekterna av ett yrke. De flesta som jobbar med programmering t.ex. är goda medelmåttor: De har svårt att klara mer avancerade uppgifter, i varje fall utan hjälp och stöd från mer seniora personer. I ett sånt yrke leder det oftast "bara" till att det blir fler fel att rätta och kanske försenade projekt. I ett jobb som OV kan det leda till övergrepp och att folk dör. Tror det är svårt att komma runt det problemet i praktiken, men naturligtvis måste man sträva efter att få bort olämpliga personer från det.
Citera
2022-08-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med dig fullständigt och skrev nyss om lämplighet och hur stor skillnad det kan vara ang kvalitet.

... Och de bojar en död man.

Du nämner Kiruna och jag råkade nyss läsa en uppsats som granskat mediarapportering.
Det var flera fall men det som berörde kvävning är mer relevant kring både strypgrepp, fel position och kompressioner.

▪️I Kiruna, hotell Ferrum, ströps en 27-åring till döds 1994. Han brottas ner av två dörrvakter och en ordningsvakt - offret som läggs på mage, en dörrvakt sätter sig på offrets rygg och ordningsvakten tar strypgrepp. När polis anländer är han medvetslös. De kör honom till akuten och han konstateras död. Kvävd enligt obduktion.
Vållande till annans död gav 8 mån.

▪️1996 kvävdes en 24-åring till döds på nattklubben Privé i Malmö. Bråk i garderoben då mannen skulle hämta ut jackan. Han brottas ner på golvet och två ordningsvakter och en dörrvakt sitter på honom så han kvävs.
De döms till 3 månader för vållande till annans död.

▪️Samma år är en 20-åring störande och knuffar till en kvinna på nattklubben DeVoe i Linköping.
Två dörrvakter och en privatperson brottar ner honom, pressar honom mot golvet så att han kvävs till döds.
En* döms för grovt vållande till annans död och får två månader. De andra åtalas inte.

▪️1997 blir en 37-årig man avhyst då han samlar in pengar till sin gitarrspelande polare och förbipasserande klagar. Väktare försöker avhysa och han grips sen av två ordningsvakter och förs till vaktlokalen. Hans huvud och axlar trycks ner mot marken och han är medvetslös då han tas därifrån och avlider följande morgon, kvävd till döds. Lungor och bröstkorg hade tryckts ihop och han dog av syrebristen.
En åtalas och frias av TR. Han döms för vållande till annans död och får tre månader i HovR.
Generellt väldigt låga straff för att ha dödat en människa. Hoppas på längre straff i detta fall. Straffen har ju skärpts generellt. Men kan tänka mig att alla de politiker som skriker om fler vakter överallt inte uppskattar att deras darlings straffas över huvud taget...
Citera
2022-08-03, 11:44
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c00xie
Är det inte samma slyna som sitter på killen som slår en annan i den här videon eller är jag helt fel ute?

https://www.youtube.com/watch?v=1VdjIuxVxZo

Våldet eskalerar och jag hoppas genuint att några väktare snart får sätta livet till så dom landar rätt och släpper sina översittarfasoner som jag många gånger upplevt att dom gör främst mot dom allra svagaste i samhället.

Herregud hur lyckas han behålla lugnet när de klappar till honom hela tiden... jag hade garanterat slagit tänderna ur käften på dem.
Citera
2022-08-03, 11:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Din gayklan antar jag. Skriv inget mer till mig tack.
Tog det slut på argument?
Citera
2022-08-03, 11:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Generellt väldigt låga straff för att ha dödat en människa. Hoppas på längre straff i detta fall. Straffen har ju skärpts generellt. Men kan tänka mig att alla de politiker som skriker om fler vakter överallt inte uppskattar att deras darlings straffas över huvud taget...
Ja, det är oroväckande lågt. Det här var äldre fall jag råkade på ang kvävning, ska kolla vid tillfälle om det finns färskare rättsfall.
Sett till poliser är det i sin tur oroväckande att Fu läggs ner så jag hoppas inte det finns ett snarlikt beteende ang ordningsvakter.
Citera
Medlem
-oBo-s avatar
Gubbjäveln går runt och viftar på flera människor och beter sig illa. Tillfredsställelsen jag kände i kroppen när pajasens hjässa blev helt blå av syrebristen är obeskrivlig. Speciellt när väktarna vet att han är död men ljuger för varandra att han andas Kuksugaren skulle ha hållit händerna för sig själv.

Med det sagt så är OV överlag horungar och önskar dem samma öde som gammelgäddan. Tyvärr så kommer de nog undan lindrigt.
Citera
Avslutad
Ordningsvakter borde tilldelas pepparspray och ha absolut förbud för någon form av strypgrepp.
Citera
2022-08-03, 11:51
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granitvitstark
Ordningsvakter borde tilldelas pepparspray och ha absolut förbud för någon form av strypgrepp.
Hur många fler OV som går omkring och stryper ut andra?
Citera
2022-08-03, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Hur många fler OV som går omkring och stryper ut andra?

Det är kanske inte många. Men en gång är uppenbarligen en gång för mycket.
Citera
2022-08-03, 11:55
Medlem
swebarbs avatar
blir fittvakten friad så är det fritt fram att strypa ihjäl jobbiga resenärer. det måste skickas en stark signal att man kommer inte undan med att ha strypt ihjäl en människa även om han var lite bråkig.
Citera
2022-08-03, 11:57
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granitvitstark

De har förbud på dessa grepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in