2022-08-03, 11:21
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det handlar om vilken bedömning som rätten gjort, anser man att en GM handlat med uppsåt att döda så blir det ju inte vållande.
Beroende tex på vad som föregått händelsen, vad som sagts etc. Alla omständigheter sammantagna.

Ja det handlar såklart om hur rätten ser på det inte vad den misstänkte säger.
Det är ingen nyhet att dom dömmer olika.

Det är en liten fjant som påstår att så inte är fallet.
Han har dock väldigt väldigt fel.
Pratade men kollega igår om detta och vips hen visste också en annan som åkt dit för depo när det inte handlade om något uppsåt.
Citera
2022-08-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevakning164
https://www.instagram.com/reel/CgxQ04Rgm-l/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Ocensurerade långa videon
Vilken jobbig kille som tjatar hela tiden om samma sak igen: "He punched me".

De har ju redan hört det en gång, det räcker. Låt vakterna fokusera på sitt jobb istället för att bli distraherad.

Inte konstigt ifall de inte hör om han andas eller ej.

Tjejen borde också kontrollera ordenligt på andningen.

Sen att de lägger honom på mage och båda sätter sina 150 kilo vikt på honom också sammanlagt, inte konstigt att han inte kan andas.

En svensk George Floyd helt enkelt. Tragiskt
Citera
2022-08-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Hur vet du det då du inte vet dödsorsaken?
Dödsorsaken lär till 99.9999 procents säkerhet bero på hur han misshandlades..
Citera
2022-08-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Va tuff du är 🤣 den situationen skulle jag vilja se, kanske om ryssen invaderar.

Fy fan yrket OV måste tas bort. De tillför bara smuts! Folk som inte klarar intagningen till polishögskolan ska fan inte ens få bära batong.

Återgå 💪

Den situationen ser du ganska ofta. Skyddslagen stadgar att den som bevakar ett skyddsobjekt, som inte är en polisman, skall betecknas som skyddsvakt. Samtidigt är det ordningsvakternas uppdrag att bevaka allmänna platser.
Därav har du ordningsvakter som i praktiken är skyddsvakter på vissa myndigheter som har status som skyddsobjekt.
Inom vissa uppdrag får du således bära tung beväpning och OC som OV.

Men detta är överkurs för ligister som jobbar som OV i tunnelbanan. Vänd om.
Citera
2022-08-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inga domar på Lexbase vet jag att det sagts i tråden tidigare. En vanlig namnsökning där gav bara träff på en 60-årig man med ett Ä i sitt efternamn istället för Y på samma position.

I övrigt hittade jag vid går i princip ingen personlig information om honom. Det ska ha funnits ett konto på LinkedIn som nu är borttaget, i övrigt inget på de vanliga sociala medierna. Samma verkar gälla sambon. Några har skrivit att han bodde i Bromma, men det stämmer bara i en formell bemärkelse. Han bodde i Blackeberg som är ett område med ganska låg socioekonomisk status.
Ok.. Svårt att tro att det var den första snefyllan vid 47 års ålder.
Men. Men.. Någon gång ska vara den första...och den sista.
Citera
2022-08-03, 11:28
Medlem
Är det inte samma slyna som sitter på killen som slår en annan i den här videon eller är jag helt fel ute?

https://www.youtube.com/watch?v=1VdjIuxVxZo

Våldet eskalerar och jag hoppas genuint att några väktare snart får sätta livet till så dom landar rätt och släpper sina översittarfasoner som jag många gånger upplevt att dom gör främst mot dom allra svagaste i samhället.
Citera
2022-08-03, 11:29
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är tröttsamt med alla dessa ursäkter och undanflykter... "snefylla", droger, benzo, han blir bara så när han är berusad osv. Det är totalt ointressant. Det är ingen mänsklig rättighet att bli påverkad och sedan stöka runt och ge sig på oskyldiga människor. Då får man vara beredd på att lida konsekvenserna också. Keep knocking on the devils door and sooner or later someone's gonna answer you.

Det blir dessutom extra löjligt när folk hävdar mord och exponerar en ung tjej i tjänst som är märkbart skärrad i videon. Vad som föranledde våldsmannens död får utredningen visa, samt vilka överträdelser de två gjort sig eventuellt skyldiga till, men lynchstämningen som många förespråkar mot dessa två är riktigt upprörande när det är alldeles uppenbart att det inte är avsiktligt, oavsett oaktsamhet och taskig bedömning. Det är knappast överlagt mord, det gick snett helt enkelt.

Dessutom var mannen ett våldsamt arsle rent ut sagt som inte ska hyllas på något sätt bara för att han inte lever längre. Man kan tycka att det är tragiskt att det gick så illa, och att han inte förtjänade att dö. Men nu gick det som det gick och utredningen får visa vad som de gjort för fel.

Vi har poliser i Sverige. Låt dom sköta sånt här och ombilda OV till lapplisor (härmed kallade LL av förenklingsskäl)
Citera
2022-08-03, 11:31
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Vilken jobbig kille som tjatar hela tiden om samma sak igen: "He punched me".

De har ju redan hört det en gång, det räcker. Låt vakterna fokusera på sitt jobb istället för att bli distraherad.

Inte konstigt ifall de inte hör om han andas eller ej.

Tjejen borde också kontrollera ordenligt på andningen.

Sen att de lägger honom på mage och båda sätter sina 150 kilo vikt på honom också sammanlagt, inte konstigt att han inte kan andas.

En svensk George Floyd helt enkelt. Tragiskt
Att de bojar en död man är makabert.
Citera
2022-08-03, 11:31
Medlem
Efter en skallskada så blöder man från näsan, munnen. Så antagligen här också.
Citera
2022-08-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c00xie
Är det inte samma slyna som sitter på killen som slår en annan i den här videon eller är jag helt fel ute?

https://www.youtube.com/watch?v=1VdjIuxVxZo

Våldet eskalerar och jag hoppas genuint att några väktare snart får sätta livet till så dom landar rätt och släpper sina översittarfasoner som jag många gånger upplevt att dom gör främst mot dom allra svagaste i samhället.

Nej det är inte samma person.
Citera
2022-08-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Att de bojar en död man är makabert.

Håller med dig, riktigt olustigt!
Citera
2022-08-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Inom vissa uppdrag får du således bära tung beväpning och OC som OV.

OV får inte bära tung beväpning! De får utrustas med enhandvapen.
OV får fortfarande inte utrustas med OC.

Läs i Ordningsvakt - FAP 670.
Står inget om OC där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in