2022-07-31, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns inte som att man behöver vara raketforskare för att fatta. Många sms-lån är aldrig på 6000. Därför kan det vara bra att ta på två olika företag. Om det mot förmodan finns ett företag som kan ge 6000 så är det att föredra naturligtvis. Det är som man säger i regel är väldigt svårt att få 6000 på ett Smslån.

Va ?

Alla o jag säger alla smslån lånar ut minst 6000kr..

Du har rätt ingen raketforskning här inte
Citera
2022-07-31, 14:15
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Har lån på ca 6000 kr totalt uppdelat i fler olika fakturor av varor som jag köpt. Det var under en period då jag led av psykisk ohälsa och unnade mig för att må bättre. Jag tänkte "äh betalningen löser sig säkert senare". Och nu sitter jag här i skiten.

Jag har kanske 10-20 fakturor, vet inte exakt. Totalbeloppet är iaf runt 6000. Alla fakturor har förfallodagar nån gång nu i augusti. Har redan flyttat fram dem en gång så kan inte göra det längre. Det värsta är dock fakturan på 900 kr som jag redan har fått påminnelse på. Den har förfallodag imorgon (måndag).
Jag har just nu 250 kr på kortet. Har precis pluggat klart och ska börja jobba i september. Men första lönen kommer inte förrän om 2 månader.

Jag har försökt lösa sitsen på bästa sätt. Har frågat släktingar och familj om jag kan få låna lite pengar tills jag får min första lön, det gick de inte med på.

Har inget av värde att sälja heller, kanske skolböcker från plugget men de lär jag inte få några jättepengar av. Just nu har de inte heller särskilt hög efterfrågan på sommaren.

Kan jag ta ett lån av Zmarta på 6000, betala alla fakturor och sen betala tillbaka hela lånet nu i höst? Eller ska jag vända mig till en skuldrådgivare? Eller hur ska jag lösa detta egentligen?

Jag vill verkligen inte hamna hos kronofogden. Det är min största mardröm.

Steg 1: ring de butiker du handlat av och förklara situationen. Där brukar det lösa sig, det handlar om små belopp.

Steg 2: om det inte löste sig i steg 1, ta ett sms-lån. Se bara för helvete till att betala igen det i tid.
Citera
2022-07-31, 14:30
Medlem
Citat:
Jag vill inte låta detta gå över till kronofogden för jag är rädd för att få betalningsanmärkning. Det skulle verkligen påverka min vardag. Lägenhet, abonnemang osv.

Ta det från en som precis blivit av med betalningsanmärkning på 3 år hos kronkalle;

Det har inte påverkat vardagen ett skit, förutom då som rehabilitering för ett osunt spenderande och kreditnyttjande.

Du gör problemet större än vad det är, hamnar du hos kronan är i princip det enda som händer att du inte kan ingå nya köpeavtal under 3 år.ä (men undantag för vissa ockerpriskrediter).

Fan 6000 kr är ingenting i sammanhanget och att ingen i din närhet är villig att låna dig en slant skapar storta frågetecken om vad du är för typ av person…
Citera
2022-07-31, 15:18
Medlem
Citat:
Hade gjort det men tyvärr har det gått mer än 14 dagar.
Vad är det du har köpt? En tanke är att du skickar tillbaka sakerna med en förklaring att du inte kunnat göra det tidigare på grund av (hitta på någon - objektiv men inte nödvändigt sann - trovärdig förklaring). Förmodligen får du inte lämna tillbaka (allt) men då kan du börja bråka om detta och möjligen skjuta upp betalningsfristen något (du har ju i vart fall en invändning vid kronofogden och mot inkassokraven). Möjligen kan du när lönen kommer t.o.m. förhandla bort ev. inkassokostnader mot att du betalar allt du är skyldig.

Avråder starkt från sms-lån. Däremot fungerar kanske en kredit hos din bank?
Citera
2022-07-31, 16:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag vill inte låta detta gå över till kronofogden för jag är rädd för att få betalningsanmärkning. Det skulle verkligen påverka min vardag. Lägenhet, abonnemang osv.

Du ser att köpa saker när man mår dåligt löser absolut ingenting snarare bekymmer. 6000 kr är ingenting och jag råder dig ifrån att ta sms lån. Har du provat att ringa dom där du har lånen och förklarat din situation? Försök med det i förstahand. Att hamna hos kronofogden för 6000 kr är inte kul med tanke på hur mycket det förstör.
Har du ingenting att sälja?
Citera
2022-07-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
En skuldrådgivare låter klokt som då samlar ihop och tar över lånen och så gör ni en återbetalningsplan.
Med Kronofogden kan du göra en avbetalningsplan som passar just din ekonomiska situation - om det nu skulle gå den vägen. 6000kr är ett litet belopp i skuldvärlden - detta fixar du!

Det är nog inkassobolagen man får göra planerna med.

I alla fall om man ska tro fogdens egen information på hemsidan.
https://kronofogden.se/nagon-har-ett...ch-avbetalning
Citera
2022-07-31, 16:55
Medlem
I det här fallet kan nog ett SMS-lån vara det mest ekonomiska alternativet. Det låter som TS har ganska många fakturor som mycket snart kan belastas med 180kr i inkasso-avgift per faktura. Om vi pratar 10 eller fler inkasso-avgifter så är även ett ocker-lån billigare, speciellt som TS har jobb och lön på gång.
Citera
2022-07-31, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
I det här fallet kan nog ett SMS-lån vara det mest ekonomiska alternativet. Det låter som TS har ganska många fakturor som mycket snart kan belastas med 180kr i inkasso-avgift per faktura. Om vi pratar 10 eller fler inkasso-avgifter så är även ett ocker-lån billigare, speciellt som TS har jobb och lön på gång.

Ja ett sms lån på 6K kostar runt 7K att betala tillbaka....TS har lön på väg in så varför klydda med annat skit
Citera
2022-07-31, 18:35
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det är nog inkassobolagen man får göra planerna med.

I alla fall om man ska tro fogdens egen information på hemsidan.
https://kronofogden.se/nagon-har-ett...ch-avbetalning

Men inkasso är ju inte inblandad än - det är just därför en skuldrådgivare är bra för att just undvika inkasso och kronofogden.
Citera
2022-07-31, 18:39
Medlem
När du får kravet från KFM får du drygt en vecka på dej att betala. Om du gör det får du inget “Utslag”
Om du inte kan skaka fram pengarna, ring och prata med dom. Det är ”Utslag” du måste undvika.
Citera
2022-07-31, 18:48
Medlem
U22s avatar
Gjorde ett nytt försök att fråga släktingar. En av dem kunde erbjuda 1000 kr men inte mer.
Inte den lösningen jag hoppades på, men bättre än inget.
Citera
2022-07-31, 18:52
Medlem
U22s avatar
Idag när jag funderade lite kom jag på den här tanken:

Jag har min gamla laptop här hemma som dessutom är trasig (sprucken skärm, trasiga partiklar osv). Den köptes 2012-2013 nånstans, minns inte riktigt. Kan jag ringa min hemförsäkring och be om pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in