Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-08-17, 12:25
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Hehe, testades positivt för corona igår… Hoppas innerligt att ordningsvakten som inte hade vett att hålla avstånd blivit smittad.
Det blev ditt straff för din olydnad.
Citera
2022-08-17, 16:20
  #74
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag tycker vakten är både aggressiv och omogen genom sitt agerande.
Att direkt gå in med attityden att man måste lämna platsen är alldeles för hotfullt att börja med. Han skulle bara bett dig släcka och lyssnade du inte då, då kan han ge det alternativet.

Att säga luften är fri och stå extremt nära dig visar på omoget beteende.

Med det sagt så är jag inte helt förtjust i ditt beteende heller.
Får man en tillsägelse oavsett om det är ifrån någon form av ordningsmakt eller någon som jobbar på platsen, så gör man vad dom säger oavsett rätt eller fel.

Jag möter idioter som dig hela tiden som jag får säga till som försöker röka utanför min arbetsplats och 90% lyssnar men så har man idioter som dig som ska stå och käfta emot, jag får röka vad jag vill osv. Nej, du får inte röka vart du vill och jag säger inte till dig för att jag tycker det är roligt.

Det handlar som sagt om hur man säger till. Inte tror jag heller att du går fram till dina kollegor som röker utanför din arbetsplats bara så där om du inte störs?

Nämnas bör även att det bara var några bloss kvar och när jag tände ciggen stod en annan ov kanske 10-15m bort, han sa ingenting utan kom fram först efter att hans kollega konfronterade mig.
Citera
2022-08-21, 03:31
  #75
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Ja det är i allra högsta grad rimligt agerande från ordningsvakterna då det är rökförbud runt platser som den du befann dig på. Problemet är ditt och bara ditt så att gråta ut på flashback hjälper föga. Sorry men du får ingen sympati.
Jävla skitsnack! TS var fullt i sin rätt att röka där han gjorde. Jag skulle bett vakten att peta sig i arslet och dra åt helvete.
Citera
2022-08-21, 03:35
  #76
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Källa på det? Själv avskyr jag att drabbas av respektlösa människor som du. Tur att ordningsvakterna agerade oklanderligt då du tar dig friheter som övriga resenärer inte uppskattar.
Ordningsvakterna betedde sig som arslen. Hoppas att dom drabbas av allt jävelskap. TS följde lagen och vakten försökte vara tuff.
Citera
2022-08-21, 16:34
  #77
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jävla skitsnack! TS var fullt i sin rätt att röka där han gjorde. Jag skulle bett vakten att peta sig i arslet och dra åt helvete.
Det är rökförbud i samband med busskurer så fulla rätt var att ta i. Inte stipulerat antal meter men tolkningen av reglerna faller på ordningsvakterna. Hur vet TS att ite dom vid busskuren kände av röklukten ändå? Varför ska rökare alltid gråta ut när de inte får tända sin cigarett?
I detta fall kan TS peta sig i arslet och dra åt helvete liksom de som försvarar dennes respektlösa beteende.
Citera
2022-08-23, 05:21
  #78
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Det är rökförbud i samband med busskurer så fulla rätt var att ta i. Inte stipulerat antal meter men tolkningen av reglerna faller på ordningsvakterna. Hur vet TS att ite dom vid busskuren kände av röklukten ändå? Varför ska rökare alltid gråta ut när de inte får tända sin cigarett?
I detta fall kan TS peta sig i arslet och dra åt helvete liksom de som försvarar dennes respektlösa beteende.
Jag skulle ha tänt två cigg bara för att jävlas med ickerökande gnällspikar.
Han hade redan flyttat sig dit där man får röka.
Citera
2022-08-23, 06:44
  #79
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
röka där han gjorde.
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Han hade redan flyttat sig dit där man får röka.

Fel. Vid busskurer/busshållplatser gäller rökförbud över hela platsen inkl tillträdesvägar. Är det återvändsgränd gäller rökförbud hela området inkl hela gångvägen även om gångvägen till hållplatsen så är 1km.

Man kan således inte "gå undan" som många tror, utan man får avstå från att röka.
Finns det särskilda rökrutor ska dessa användas, men om sådana inte finns och det är en stor hållplats så gäller rökförbud oftast över hela området = man måste åka bort för att få röka.

Det är ingen rättighet att få röka, utan det finns tillfällen då du inte kan röka alls, inte ens om du går undan och då får man finna sig i det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Det är rökförbud i samband med busskurer

Korrekt, rökförbud gäller även väg till/från busshållplats så rökförbudet är större än man tror. Ingen ickerökare ska någonsin behöva utsättas för passiv rökning, inte ens till/från busshållplats.
Citera
2022-08-23, 12:50
  #80
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fel. Vid busskurer/busshållplatser gäller rökförbud över hela platsen inkl tillträdesvägar. Är det återvändsgränd gäller rökförbud hela området inkl hela gångvägen även om gångvägen till hållplatsen så är 1km.

Man kan således inte "gå undan" som många tror, utan man får avstå från att röka.
Finns det särskilda rökrutor ska dessa användas, men om sådana inte finns och det är en stor hållplats så gäller rökförbud oftast över hela området = man måste åka bort för att få röka.

Det är ingen rättighet att få röka, utan det finns tillfällen då du inte kan röka alls, inte ens om du går undan och då får man finna sig i det.



Korrekt, rökförbud gäller även väg till/från busshållplats så rökförbudet är större än man tror. Ingen ickerökare ska någonsin behöva utsättas för passiv rökning, inte ens till/från busshållplats.
Var du där? Jag menar eftersom du känner till reglerna just där TS var.
Citera
2022-10-01, 08:08
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Råkade ut för SL:s patetiska ordningsvakter och fattar inte hur lågt de kan sjunka. Medans jag väntade på bussen passade jag på att röka då det var några minuter kvar till avgång. Jag ställde mig ca: 6-8m framför busshållplatsen då blåsten låg på så att röken blåste bort från de två killar i 25-års åldern som redan satt och väntade på bussen. Hade kunnat ställa mig vid askkoppen som står ca: 8m åt motsatt håll men då hade röken blåst mot dom plus att jag då hade stått ca: 4m precis utanför en tunnelbaneentré. En ordningsvakt kommer fram och säger till mig att släcka cigaretten alternativt att lämna området.

Jag upplyser om att jag tänker fortsätta röka där jag står då jag stod på en plats där det är tillåtet att röka, ordningsvakten hävdade att jag hade fel varpå jag bad honom kontakta polis eller visa på vilket lagstöd han lutar sig mot varpå han frågar vad det står på skylten ovanför busshållplatsen samt letar upp sin mobil och läser upp vad han tror ger honom rätt, jag upplyser honom återigen om att jag har rätt att röka där jag stod och pekade på de som under tiden passerade platsen rökandes undrande om han trodde att de begick ett lagbrott genom att inte släcka sina cigaretter trots att de passerade både en busshållplats samt tunnelbaneentré där de gick på trottoaren, vilket ordningsvakten hade svårt att ta in. Istället började han leka "luften är fri" och höll sig konstant ca: 50cm meter ifrån mig samt följde efter mig på samma avstånd trots att klart och tydligt bad honom hålla avstånd samt sluta följa efter mig men fick bara svaret att han har rätt att stå vart han vill varpå jag bara suckade medans jag fortsatte att påtala att jag stördes av att han följde efter mig och höll sig på tok för nära då det givetvis inte är okej att följa efter okända människor på väldigt kort avstånd. När bussen kom fick jag självklart inte kliva ombord så jag valde att ta tunnelbanan istället.

Ordningsvakten och hans kollega följde självklart efter dock på ett lite längre avstånd, medans jag satt de tre stationerna jag skulle åka valde de att stå innanför tunnelbanans dörrar.
Ska nämnas att jag inte hade druckit en droppe alkohol och jag var inte dryg på annat sätt än att påtala att ordningsvakten hade fel vilket jag anser är min fulla rätt när det dessutom var dom som konfronterade mig från första början.

Personligen tycker jag att beteendet var patetiskt och jag tror att de övriga resenärerna på hållplatsen undrade vad sjutton ordningsvakten höll på med. Vad tycker ni andra? Är detta ett värdigt sätt att bete sig som ordningsvakt? Att leka "luften är fri" är för mig förbehållet barn i grundskoleåldern och inte uniformerade nötter som totalt tycks ha missat sin yrkesfunktion samt uppenbart utnyttjar den makt uniformen tyvärr ger.

Huruvida det är äckligt med ciggaretterök är inte vad som ska diskuteras i denna tråd, så den typen av inlägg i tråden hoppas jag slippa då det inte har med saken att göra då jag stod så att ingen behövde får rök på sig.

Är det rimligt att SL:s personal, inhyrd eller egen, beter sig på detta sätt? Är det okej med ordingsvakter som leker "luften är fri", speciellt nu med tanke på att coronan återigen tycks öka i spridning om än i en mild variant.

Sedan 2019 är det inte tillåtet att röka på busshållplatser, det är inte bara kuren utan hela terminalen alt busshållplatsområdet så ordningsvakterna gjorde rätt som bad dig släcka eller lämna hållplatsen
Citera
2022-10-01, 19:17
  #82
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingokungen
Sedan 2019 är det inte tillåtet att röka på busshållplatser, det är inte bara kuren utan hela terminalen alt busshållplatsområdet så ordningsvakterna gjorde rätt som bad dig släcka eller lämna hållplatsen

Fast jag har inte rökt på någon bysshållplats..
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback