Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-30, 21:52
  #1
Avstängd
Karim9benzemas avatar
Om jag nu skulle välja bli jägare och ta examen osv och sedan börja ut och skjuta älg, vildsvin, osv osv ute i naturen flera gånger i veckan (låt oss säga 5 gånger i veckan). Hur mycket skulle allt som allt kosta?

Alltså examen, provet, vapnena, licenserna, jakten (får man bara gå ut i en skog och börja skjuta djur? Eller måste man betala en fast summa pengar för att göra det varje gång?), lämpliga kläder(?), övrig utrustning, vapenskåp, osv osv. Jag vet inte ens allt som behövs.

Men hur mycket skulle allt som allt kosta och sedan hur skulle en månadskostnad kunna se ut för mig?

Kan man bara käka älgköttet efter det? När man fångat in djuren eller måste jag köpa någon bakteriedödande medel och häller på köttet? Innan jag öppnar upp älgen och käkar?
Citera
2022-07-30, 22:04
  #2
Medlem
LeCastles avatar
Det är väl snarare arbetet med ”styckning” som tar mest tid. Tid är pengar.
Jaha, så det är din framtid?
Citera
2022-07-30, 22:17
  #3
Medlem
Jannika.Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karim9benzema
Om jag nu skulle välja bli jägare och ta examen osv och sedan börja ut och skjuta älg, vildsvin, osv osv ute i naturen flera gånger i veckan (låt oss säga 5 gånger i veckan). Hur mycket skulle allt som allt kosta?

Alltså examen, provet, vapnena, licenserna, jakten (får man bara gå ut i en skog och börja skjuta djur? Eller måste man betala en fast summa pengar för att göra det varje gång?), lämpliga kläder(?), övrig utrustning, vapenskåp, osv osv. Jag vet inte ens allt som behövs.

Men hur mycket skulle allt som allt kosta och sedan hur skulle en månadskostnad kunna se ut för mig?

Kan man bara käka älgköttet efter det? När man fångat in djuren eller måste jag köpa någon bakteriedödande medel och häller på köttet? Innan jag öppnar upp älgen och käkar?

Tja om du skulle få gissa?
Hört talas om begreppet "Tjuvjakt" Tror du markägarna är så sugna på ha dig i skogen som skjuter deras djur?

Känner du inte ens till detta så tycker jag du först gör lite efterforskningar innan du startar en sådan här tråd.

Du får arrendera jaktmark av någon som är markägare - priset beror på vart jakten är. Här i Skåne hyr vi ut den till danskar då de betalar långt bättre än fattiga svenskar.

Allemansrätten var fan et ren styggelse att den skulle komma så krete och pleti skulle ut och förstöra det vi haft i generationer.
Citera
2022-07-30, 23:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karim9benzema
Om jag nu skulle välja bli jägare och ta examen osv och sedan börja ut och skjuta älg, vildsvin, osv osv ute i naturen flera gånger i veckan (låt oss säga 5 gånger i veckan). Hur mycket skulle allt som allt kosta?

Alltså examen, provet, vapnena, licenserna, jakten (får man bara gå ut i en skog och börja skjuta djur? Eller måste man betala en fast summa pengar för att göra det varje gång?), lämpliga kläder(?), övrig utrustning, vapenskåp, osv osv. Jag vet inte ens allt som behövs.

Men hur mycket skulle allt som allt kosta och sedan hur skulle en månadskostnad kunna se ut för mig?

Kan man bara käka älgköttet efter det? När man fångat in djuren eller måste jag köpa någon bakteriedödande medel och häller på köttet? Innan jag öppnar upp älgen och käkar?

inte jägare men kan en del om kaniner ska du jaga kaniner så är det ganska lätt bara sikta rätt borde inte vara dyrt igentigligen
Citera
2022-07-30, 23:40
  #5
Medlem
idiamindadas avatar
Vad jägarexamen kostar vet jag inte. Licensansökan kostar väl några hundra. En bra klass 1-studsare, säg 3 papp. Hygglig kikare 3-5. Pratar såklart begagnade grejer av högre kvalitet än det man köper nytt för mångdubbla pengen. Kniv och kläder har du redan. Kort sagt så är det rätt billigt.
Citera
2022-07-31, 00:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karim9benzema
Om jag nu skulle välja bli jägare och ta examen osv och sedan börja ut och skjuta älg, vildsvin, osv osv ute i naturen flera gånger i veckan (låt oss säga 5 gånger i veckan). Hur mycket skulle allt som allt kosta?

Alltså examen, provet, vapnena, licenserna, jakten (får man bara gå ut i en skog och börja skjuta djur? Eller måste man betala en fast summa pengar för att göra det varje gång?), lämpliga kläder(?), övrig utrustning, vapenskåp, osv osv. Jag vet inte ens allt som behövs.

Men hur mycket skulle allt som allt kosta och sedan hur skulle en månadskostnad kunna se ut för mig?

Kan man bara käka älgköttet efter det? När man fångat in djuren eller måste jag köpa någon bakteriedödande medel och häller på köttet? Innan jag öppnar upp älgen och käkar?

Kostnaden beror helt på vart du bor. Men det är inte värt det om du tror att du ska få billig mat då tid och pengar du lägger ner kommer överstiga kostnaden för att köpa kött i butiken.
Citera
2022-07-31, 00:37
  #7
Avstängd
Karim9benzemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
Kostnaden beror helt på vart du bor. Men det är inte värt det om du tror att du ska få billig mat då tid och pengar du lägger ner kommer överstiga kostnaden för att köpa kött i butiken.

Jag tycker också tanken med att döda ditt eget djur är väldigt rolig. Så ”tiden” blir ju inget negativt direkt då jag tycker det är kul, pengarna för allt överstiger väl om man ska säga så, men jag får ju en hel jävla älg…


Får man döda älg när man vill?
Citera
2022-07-31, 00:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karim9benzema
Jag tycker också tanken med att döda ditt eget djur är väldigt rolig. Så ”tiden” blir ju inget negativt direkt då jag tycker det är kul, pengarna för allt överstiger väl om man ska säga så, men jag får ju en hel jävla älg…


Får man döda älg när man vill?

Jisses, hur gammal är du? Hör talas om "älgjakten"?
Citera
2022-07-31, 02:02
  #9
Medlem
Lär kosta några år om du väljer jaktmark på måfå
Citera
2022-07-31, 09:00
  #10
Medlem
Glöm det! Du kommer att få betydligt billigare kött om du köper det i affären. Det finns vissa möjligheter att gå på plus med jakten, men med de förutsättningar du antyder så har du inte en chans.

Men ta jägarexamen för all del. Det behöver inte kosta så mycket och du lär dig en del kul grejer. Sen kan du ta ställning till om du vill börja jaga på riktigt.
Citera
2022-07-31, 09:26
  #11
Medlem
Finns jakt som överlevnad eller alternativ "köttleverantör" till affärer längre? För min del har det alltid varit en hobby i mitt 50+ år långa liv. Hur mycket pengar jag lagt och lägger på jakt vill jag inte ens veta och då tillhör jag inte gänget prylbögar. Att jaga och skjuta något 5 dagar/vecka tror jag inte ens är möjligt. Jag har tillgång till nästan 1000ha jaktmark med väldigt bra mängd vilt och klarar det inte. Sedan räcker det med oftast med att fälla ett klövvilt i veckan för att man ska ha kött för åtminstone 2 veckor oftast mer.
Att äta kött som man själv skjutit, tagit vara på ordentligt och inte är fullt av mediciner eller saltlake är en förmån i livet! Sedan är själva jakten och förmågan att överlista viltet, åtminstone på mina jaktmarker en spännande hobby. Att gå ut i skogen med uppdraget att jag måste skjuta något för att få mat känns helt fel för mig. Det är för ofta jag låter djur passera för de är av fel kön, fel storlek eller bara vackra att titta på för att det ska kännas bra.
Citera
2022-07-31, 09:53
  #12
Moderator
RostigHinks avatar
Folket i Jakt kan nog ge bättre svar.

Privatekonomi --> Jakt, fiske och vildmark
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback