Citat:
Ursprungligen postat av
ebola-cola
Fan tydligen behöver man över 50 inlägg för att kunna skicka DM. Går det för dig att skicka till mig eller går det att ta det här?
Hur mycket stod försäkringskassan för?
Har svårt att se det fungera utomlands, av vad jag förstått så är det först 2 år av tandställning. Blir svårt att åka utomlands varje gång de ska ställa om den?
Annars hade man ju lätt velat dra till Barcelona. Hört att Dr Alfaro där ska vara en av de bästa i världen.
Tack för svar!
Nej, jag kan inte skicka till dig heller. Ut och skriv inlägg och ha lite åsikter så är du snabbt uppe i 50.
För att börja någon stans.
Käkoperation, eller ortognat kirurgi görs i synnerhet på vuxna patienter eftersom käkarna måste ha växt klart. Gör man det på barn så är risken att man fixar till ett bra bett, sen växer käkarna och det blir fel igen. Det låter mycket märkligt att det skulle finnas regioner som inte skulle utföra ortognat kirurgi ö.h.t, som de verkar vilja ge sken av till dig. Vilken region handlar det om?
Tågordningen är att du ska gå till en ortodontist och begära en remiss för profilröntgen (kefalometri). På profilröntgen kommer man kunna se hur stort bettfel du har, samt en rad andra mätvärden, t.ex hur käkarna förhåller sig till skallbasen osv. Om profilröntgen visar 1cm överbett så ska det inte vara något problem att få en remiss till käkkirurgen för vidare utredning. Om du nu har varit hos en privat ortodontist som hållit med dig om att käkoperation är det bästa, så kan du kanske be denna skicka en remiss för profilröntgen även om han inte kan remittera dig vidare sen? Om du har ett så pass stort bettfel som 1cm överbett så ska folktandvården ta emot dig, det räknas inte som skönhetsfel, utan sjukvård.
Jag gjorde som sagt min operation utomlands. Precis som du säger så är det upp till 2 års förberedande behandling med tandställning där man dekompenserar bettet för att passa i den nya positionen efter operationen. Precis som du så hade jag en privat ortodontist som hade sagt till mig att käkoperation var det bästa alternativet. Eftersom den svenska vården är efterbliven i detta området så blev det så att jag lät den privata ortodontisten göra den förberedande tandregleringen i Sverige, sen åkte jag iväg och gjorde operationen, för att sen komma tillbaka och avsluta i Sverige.