• 1
  • 2
2022-07-30, 14:21
Medlem
Nu blir det spekulations-tråd, gott folk!

Efter ALLDELES för mycket Youtube på de svenska stridsflygplanen, så har jag fastnat lite för J35 Draken och dess intressanta utformning och förmågor.

Jag började också på att fundera hur designen har påverkats av den tid den skapades i. Och hur en sådan design skulle fungera idag. Idag har materialtekniken kommit otroligt mycket längre än vad den hade när J35 ritades.

Så, premissen för tråden är: om vi bad Saab att bygga J35 med dagens material, motorer, utrustning, sensorer osv., vad tror ni skulle bli effekten? Typ att man bygger planet mest i kompositmaterial, man kanske slänger in en av de trimmade RM12rna Volvo tänkt sig för Gripen E, etc.

Min tanke blev att ett sådant plan kanske inte skulle fylla multi-roll kraven vi har på Gripen, men att det kanske kunde bli ett intressant lednings/spaningsplan, om man när man ändå håller på, tittar på stealth-förmågan.

Redan formen på Draken ger en intressant utgångspunkt, och med moderna material kan man komma mycket längre än vad som var möjligt för bara 15-20 år sedan.

Vad säger ni? Kan vi bygga en ”fattigmans-F35”, för bara stealth och spaningsroller, eller kanske titta på intern beväpning för 1-2 bomber? Med Gripen E:s OS inuti kunde den få verkligt intressanta förmågor även idag?
Citera
2022-07-30, 16:04
Medlem
Livssynslurks avatar
En intressant tanke.
Att använda befintlig strukturell design och utbyta materialet, till korrekt fiber, givetvis behövs också en helt annan coating om det ska uppnå önskat resultat. Behövs också ett litet annat system för manövreringen så det ligger en hel del jobb där.
Men draken i sig har en ganska bra design för ändamålet.
...men det blir ett helt annat plan med så mycket ändringar.
Senast redigerad av Livssynslurk 2022-07-30 kl. 16:06.
Citera
2022-07-30, 16:04
Moderator
Eerieyes avatar
Men Draken var väl specialkonstruerad som interceptor avsedd för stratosfären? Med ir-sensor som såg överljudsbombplan mot bakgrund av en kall himmel.

Den hade ju bl a supercruise men då på bekostnad av bl a manövrerbarheten, den måste ju t ex istället tända ebk i svängar för att inte tappa för mycket fart.

Var skulle en sådan här konstruktion passa in idag? Nog för att den kan lättas med moderna material och med mer effektiv motor, men ändå?
Senast redigerad av Eerieye 2022-07-30 kl. 16:07.
Citera
2022-07-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men Draken var väl specialkonstruerad som interceptor avsedd för stratosfären? Med ir-sensor som såg överljudsbombplan mot bakgrund av en kall himmel.

Den hade ju bl a supercruise men då på bekostnad av bl a manövrerbarheten, den måste ju t ex istället tända ebk i svängar för att inte tappa för mycket fart.

Var skulle en sådan här konstruktion passa in idag? Nog för att den kan lättas med moderna material och med mer effektiv motor, men ändå?
Ja, designen begränsar användningsområdena absolut. Det var därför jag kom och tänka på stealth. För den blir inte helt olik F-117 om man följer tankeexperimentet.

Å andra sidan, idag så är manövrerbarheten inte lika viktig som för bara 10 år sedan. Nu är det BVR fokus och styrda raketer som är fokus, och då kan delar av Drakens svagheter kanske kompenseras med högre hastighet och stealth. J35 kunde göra mach 2 med 78,4 kN. En ny GE414 motor har 97,9 kN i standardutförande.
Citera
2022-07-30, 17:21
Medlem
Luftintagen skulle förmodligen inte passa en starkare motor som kräver mer luft.
Designen må se futuristisk ut men den är nog ganska passé, i stort sett alla moderna jaktflyg har antingen canard eller stjärtfena, enbart delta tror jag inte är en bra lösning idag.
Citera
2022-07-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Luftintagen skulle förmodligen inte passa en starkare motor som kräver mer luft.
Designen må se futuristisk ut men den är nog ganska passé, i stort sett alla moderna jaktflyg har antingen canard eller stjärtfena, enbart delta tror jag inte är en bra lösning idag.
Jag menar naturligtvis stabilisator, inte fena.
Citera
2022-07-30, 21:38
Medlem
Sqeptisks avatar
J35:s deltavingekoncept gjorde att den fick en relativt liten "radaryta". Nackdelen med dubbeldeltavingen var att manöveregenskaperna blev lidande. Förutom manövern "kort parad" då förståss

I sammanhanget bör nämnas att britternas Vulcan-bombare (med stooor deltavinge) faktiskt var "osynlig" för (dåtidens!)radar från flera belysningsvinklar.

En J35"neo" byggd med dagens teknologi? Kul tanke, men politiskt omöjligt. Tyvärr
Citera
2022-07-30, 22:51
Medlem
Är inte stealthfunktionen något övervärderad ? Behöver bara sätta på den för luftstriden nödvändiga radarn , så kommer den att synas som en julgran .
Citera
2022-07-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Är inte stealthfunktionen något övervärderad ? Behöver bara sätta på den för luftstriden nödvändiga radarn , så kommer den att synas som en julgran .

Som jag förstår det är den stora vinsten med stealth att det blir väldigt svårt att låsa radarn på ett stealthplan så man kan bekämpa det. Att upptäcka stealthplanet är mycket lättare, i alla fall att uppfatta att "något" finns där ute. Lågfrekvensradar lär t.ex. kunna detektera stealthplan men har stora problem att sortera ut deras radareko från allt bakgrundsbrus.
Citera
2022-07-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
J35:s deltavingekoncept gjorde att den fick en relativt liten "radaryta". Nackdelen med dubbeldeltavingen var att manöveregenskaperna blev lidande. Förutom manövern "kort parad" då förståss

I sammanhanget bör nämnas att britternas Vulcan-bombare (med stooor deltavinge) faktiskt var "osynlig" för (dåtidens!)radar från flera belysningsvinklar.

En J35"neo" byggd med dagens teknologi? Kul tanke, men politiskt omöjligt. Tyvärr
Ja, OM någon på SAAB nappar på en sån idé är det väl på prototyp-stadiet.

Jag läste att GE har erbjudit en uppgraderad version av Gripen-motorn 414 till Indien med 116kN. Frågan är om en sån kan få upp en kompositbyggd J35 i mach 3? För i så fall blir de riktigt svåra att skjuta ned. Många Air-to-air raketer går i Mach 2.5-3.0. Snopet att dra en Sidewinder efter en sån som blir ifrånåkt…
Citera
2022-07-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Ja, OM någon på SAAB nappar på en sån idé är det väl på prototyp-stadiet.

Jag läste att GE har erbjudit en uppgraderad version av Gripen-motorn 414 till Indien med 116kN. Frågan är om en sån kan få upp en kompositbyggd J35 i mach 3? För i så fall blir de riktigt svåra att skjuta ned. Många Air-to-air raketer går i Mach 2.5-3.0. Snopet att dra en Sidewinder efter en sån som blir ifrånåkt…
Ska den motorn in i en Draken får planet bli så modifierat att det knappast kan kallas Draken längre.
Som jag skrev tidigare så måste bl.a. luftintagen förstoras rejält för att försörja motorn med syre.

Edit, Men Draken ser coolt ut, det såg nästa lite övernaturligt ut när man såg två trekanter komma flygande på den gamla goda tiden.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-07-30 kl. 23:27.
Citera
2022-07-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ska den motorn in i en Draken får planet bli så modifierat att det knappast kan kallas Draken längre.
Som jag skrev tidigare så måste bl.a. luftintagen förstoras rejält för att försörja motorn med syre.
Yes, så är det. Oavsett vad man gör så om man inte ”bara” byter skrovmaterial, så blir det egentligen ett nytt flygplan.

Troligen även då, då viktminskningen skulle ändra viktfördelningen markant ändå. Om man inte kan placera mer elektronik och sensorer på strategiska ställen då för att kompensera.

Det roliga är att spekulera i vad som vore möjligt. Den ena varianten är att behålla designen HELT intakt, men byta material etc. Jag tror ju att med en ersättningsmotor med moderna material kan man nog säkert få ut en 10-20% till, även om man behåller samma luftintag (planet RÖR sig fortare också). Så att prestandan skulle öka är nog garanterat.

Den andra varianten är att stoppa i ny teknik och se vad som går att åstadkomma med ”minimala” justeringar av designen. Med starkare material kan man bygga tunnare delar, och på så sätt öka tillgänglig lufttillförsel etc.

Oavsett vad är det nog inte politik som stoppar oss, utan pengar (vilket iofs tilldelas av politiken…). Hade ju varit lite roligt om FOI hade lite DARPA grejer för sig och lät SAAB knåpa lite på sånt här 😁
Senast redigerad av JohanAnte 2022-07-30 kl. 23:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in