Nu blir det spekulations-tråd, gott folk!
Efter ALLDELES för mycket Youtube på de svenska stridsflygplanen, så har jag fastnat lite för J35 Draken och dess intressanta utformning och förmågor.
Jag började också på att fundera hur designen har påverkats av den tid den skapades i. Och hur en sådan design skulle fungera idag. Idag har materialtekniken kommit otroligt mycket längre än vad den hade när J35 ritades.
Så, premissen för tråden är: om vi bad Saab att bygga J35 med dagens material, motorer, utrustning, sensorer osv., vad tror ni skulle bli effekten? Typ att man bygger planet mest i kompositmaterial, man kanske slänger in en av de trimmade RM12

rna Volvo tänkt sig för Gripen E, etc.
Min tanke blev att ett sådant plan kanske inte skulle fylla multi-roll kraven vi har på Gripen, men att det kanske kunde bli ett intressant lednings/spaningsplan, om man när man ändå håller på, tittar på stealth-förmågan.
Redan formen på Draken ger en intressant utgångspunkt, och med moderna material kan man komma mycket längre än vad som var möjligt för bara 15-20 år sedan.
Vad säger ni? Kan vi bygga en ”fattigmans-F35”, för bara stealth och spaningsroller, eller kanske titta på intern beväpning för 1-2 bomber? Med Gripen E:s OS inuti kunde den få verkligt intressanta förmågor även idag?