• 1
  • 2
2022-07-30, 12:47
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Morsan har cancer och det är så långt gånget att det de facto är en dödsdom.
Hon har några månader kvar enligt doktorn.
Ingen strålbehandling har satts in men hon har fått någon form av bromsmedicin som i bästa fall förlänger livet något.

Det problem jag vill diskutera en ev lösning på i den här tråden är hennes aptit.

Hon äter i princip inget. Väger i princip inget

Jag har själv varit storkonsument av cannabis och vet därför hur bra cannabis är för aptiten.

Men då hon är så gammal, skör och mår oftast illa så drar jag mig lite från att börja experimentera med cannabis helt på måfå.
En snedtripp skulle kanske bli nådastöten.

Snälla svara inte i den här tråden om du inte har erfarenhet/kunskap om cannabis och cancer eller specifik erfarenhet/kunskap om de frågor som kommer här:

Jag har aldrig själv testat cbd olja.
Ger CBD-olja munchies så som de riktiga grejerna?

Vaporisering med små doser cannabis av helst indica strain har jag förstått är det bästa?

Finns det risker att ta i beaktande? (Som ex har med hennes mediciner)

Tips på andra forum och där det lättare går att hitta andra i liknande situation?

Även länkar är av intresse.

Jag vill gärna även höra andras erfarenheter om cannabis användning vid cancer.
Citera
2022-07-30, 12:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Verkar provats och studerats förr, en artikel från förra århundradet här där du finner sökorden cachexia dvs avmagring vid cancer och förstås apetite, cannabinoid, cancer för att hitta en artikel där tom nån slutkläm framgår.
Citera
2022-07-30, 13:35
Bannlyst
Tror inte du ska börja droga ner morsan precis innan hon ska lämna. Kan ju ses jävligt illa sen när det uppdagas
Citera
2022-07-30, 13:57
Medlem
funktioners avatar
Tycker inte det låter som någon dum idé. Har hon ändå fått besked om att hon inte kommer klara sig tycker jag man kan prova med cannabis för aptiten. Kan ju vara Nice att iallafall kunna äta ordentligt när man är på upploppet. Tror att cb kan hjälpa vissa med illamående också.

Rekommenderar en vaporiser, typ en volcano. Enkel för nybörjare att röka och enkel att dosera.

Cb kan ju DOCK vara väldigt ångestförstärkande och ingen vet väl hur din mor kommer att reagera, speciellt med tanke på hennes situation.
Senast redigerad av funktioner 2022-07-30 kl. 14:00.
Citera
2022-07-30, 14:01
Medlem
uteslut alla former av kolhydrater och socker, ät endast animalisk kost och kött ifrån gräsätare, massor som har blivit av med sin cancer när dom gjort det, tom i palliativt skede. kolla bartoll.se och även boken cancern som bara försvann.
får jag cancer en dag så kommer jag absolut inte förlita mig på bigpharma och korrupta läkare.
Citera
2022-07-30, 14:01
Medlem
mongomanishs avatar
Tänker att du kan ju börja med att fråga din mamma om det är något hon skulle vilja prova. Jag skulle väl satsa på vape eller något som går att äta/dricka i så fall. Jag tänker att alla är ju olika men man kanske är mer benägen att prova något utanför lådan om man redan är döende.

Lider med er alla, tiden när man vet att någon ska lämna en kan vara både fin men också fruktansvärd.

(Lite OT, men får väl rekommendera FB's kanske finaste tråd: (FB) Jag har cancer och vet att jag snart ska dö. Fråga mig vad ni vill! (TS död 20211222) )
Citera
2022-07-30, 18:28
Medlem
jewclaws avatar
Hon har knappt någon tid kvar och du funderar på att droga ner henne den allra sista tiden.. Hallå?
Dessa cannabis-rökare alltså.. Slutar aldrig att förvånas.

Olanzapin är ett läkemedel som också ökar aptiten en del, även samma för lyrica och gabapentin om jag inte missminner mig.
Citera
2022-07-30, 19:17
Medlem
Jordgubbes avatar
"Conclusion: There is a lack of high-quality evidence to recommend the use of cannabinoids in the treatment of cachexia. Given the limited available pharmacological options for cachexia and the potential for cannabinoids to increase appetite and alter the immune system, further research is needed" ur en annan artikel än ovan nämnda, en review-artikel från dec 2021 (tyvärr också den svårt komma åt mer på detaljnivå).
Senast redigerad av Jordgubbe 2022-07-30 kl. 19:21.
Citera
2022-07-31, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain
Ingen strålbehandling har satts in men hon har fått någon form av bromsmedicin som i bästa fall förlänger livet något.

Det problem jag vill diskutera en ev lösning på i den här tråden är hennes aptit.

Jag har själv varit storkonsument av cannabis och vet därför hur bra cannabis är för aptiten.

Men då hon är så gammal, skör och mår oftast illa så drar jag mig lite från att börja experimentera med cannabis helt på måfå.

Snälla svara inte i den här tråden om du inte har erfarenhet/kunskap om cannabis och cancer eller specifik erfarenhet/kunskap om de frågor som kommer här:

Vaporisering med små doser cannabis av helst indica strain har jag förstått är det bästa?

Tips på andra forum och där det lättare går att hitta andra i liknande situation?

Har 20+ år av kronisk cannabis rökande och på senare tid även odling. Här är det jag kan dela med mig.

CBD olja gav mig inga munchies och tyckte det var värdelöst.

Vape med små mängder är det bästa. Helt rätt.

Det där med medicinerna så antar jag att du menar om det finns några interaktioner? Cannabis ger sällan interaktioner med andra läkemedel. Gå in och läs specifikt om din mammas mediciner i FASS.

Om du kan övertala din mamma att iaf prova ett par puffs på vape så tror jag att det vore riktigt bra för hennes ätande. Som någon redan skrivit så kanske man inte vill droga ner sin mamma dom sista dagarna i livet, det är därför man bara ska ge henne lite. Hon kan även få ångest av rökat.

Prova dig fram sakta.
Citera
2022-07-31, 20:49
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Pratade med din mamma om hon vill testa att röka och är hon med på det, så kör. Kanske ätbar cannabis vore det bästa alternativet i det här fallet.
Citera
2022-07-31, 22:36
Cbd ger inga munchies. Endast thc gör det.
Citera
2022-08-01, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain

En snetripp? Ska du doppa gräset i DMT innan? Kör på för fan, om det kan få din mamma att må lite mindre dåligt så vad väntar du på?

Cannabis krockar inte med mediciner direkt men äter du t.ex benzo så motverkar dem ju cannabis ruset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in