• 1
  • 2
2022-07-29, 21:11
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har en iPhone genom jobbet, men nu har jag fått överta en Sony-mobil från en äldre släkting. Jag tänkte ha den som reservtelefon med ett kontantkort. Jag fabriksåterställde den och nu håller på och tjatar om att jag ska logga in med ett Googlekonto.

Är det ett måste? Om inte, vad är vitsen med det? Jag ska som sagt bara ha den som reservtelefon och ringa med den någon gång ibland. Vissa samtal vill jag inte ringa med jobbtelefonen. Kommer inte använda mejl, appar eller annat.
Senast redigerad av Sonny00 2022-07-29 kl. 21:17.
Citera
2022-07-29, 21:20
Medlem
TheJackets avatar
Nej det behöver du inte. Men du behöver ett för att använda vissa appar och för att ladda ner appar lagligt.
Citera
2022-07-29, 21:22
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har en iPhone genom jobbet, men nu har jag fått överta en Sony-mobil från en äldre släkting. Jag tänkte ha den som reservtelefon med ett kontantkort. Jag fabriksåterställde den och nu håller på och tjatar om att jag ska logga in med ett Googlekonto.

Är det ett måste? Om inte, vad är vitsen med det? Jag ska som sagt bara ha den som reservtelefon och ringa med den någon gång ibland. Vissa samtal vill jag inte ringa med jobbtelefonen. Kommer inte använda mejl, appar eller annat.
Nej det behövs inte. Till skillnad från iphone så kan man använda android utan att tvingas ha ett konto.
Citera
2022-07-29, 21:28
Medlem
Raggarspinns avatar
Du behöver inte ett googlekonto för att använda en androidmobil. Däremot behövs kontouppgifter vid fabriksåterställng om androidmobilen är använd med ett googlekonto och inte är utloggad. Precis som med iPhone.
Till skillnad från Apple aktiveringslås så är det löjligt enkelt att komma förbi Google FRP.
Citera
2022-07-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Nej det behöver du inte. Men du behöver ett för att använda vissa appar och för att ladda ner appar lagligt.
Hah ladda ner appar lagligt? Skaffa Aurora Store och tanka från Play Store utan ett konto istället.
Citera
2022-07-30, 06:03
Medlem
yz44s avatar
I praktiken behövs ett google-konto för att komma åt googles appstore.
Går att installera appar från andra platser men de flesta finns hos google.
Citera
2022-07-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
I praktiken behövs ett google-konto för att komma åt googles appstore.
Går att installera appar från andra platser men de flesta finns hos google.
Ja eller så kan du ladda ner från Play Store med Aurora Store utan ett konto.
Citera
2022-09-02, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
...håller på och tjatar om att jag ska logga in med ett Googlekonto.
Är det ett måste? Om inte, vad är vitsen med det?

Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Nej det behövs inte. Till skillnad från iphone så kan man använda android utan att tvingas ha ett konto.

Det där är absolut inte sant. Du kan använda en iPhone utan Apple id på samma sätt som du kan använda en Android utan google id. Du kan t.ex. läsa mer här:
https://www.macworld.com/article/673831/how-to-use-an-iphone-without-an-apple-id.html

För att svara på Android specifikt:
På samma sätt som på iPhone är det rätt segt dock att köra utan ett google/apple id. Du kommer inte åt Play Store och kan inte installera appar därifrån. Du blir rätt buggad om att de gärna vill att du loggar in med ett Google ID.

Du kan klart enklare än på Iphone använda andra appstores, men det är meckigt, du får en massa varningar från operativet om att du inte "borde" etc.

Framför allt - på Android har det dessutom blivit *väldigt* mycket mindre "android is open" sista decenniet. Google har flyttat över mkt av operativets funktioner till ett specialpaket som heter "Google Play Services". Det laddas ner från Play Store, och det kräver att man loggar in med ett google id för att det ska fungera.
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Play_Services

Där ligger bland annat deras kartfunktioner, google single sign in etc etc. I princip alla appar kräver att det finns installerat, och funkar inte utan det.

Av dessa anledningar menar jag att Android och iPhone är i princip likvärdiga när det gäller "måste ha ID".

Ska du *bara* "ringa med den" kan du absolut köra med den, bara plugga i ett simkort, men det kan du även göra med en iPhone.
Senast redigerad av RoyBatty 2022-09-02 kl. 09:11.
Citera
2022-09-02, 22:32
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Till skillnad från Apple aktiveringslås så är det löjligt enkelt att komma förbi Google FRP.

Utveckla gärna då jag försökt allt med min gamla lur och kommer inte ihåg lösenordet.
Citera
2022-09-02, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Det där är absolut inte sant. Du kan använda en iPhone utan Apple id på samma sätt som du kan använda en Android utan google id. Du kan t.ex. läsa mer här:
https://www.macworld.com/article/673831/how-to-use-an-iphone-without-an-apple-id.html

För att svara på Android specifikt:
På samma sätt som på iPhone är det rätt segt dock att köra utan ett google/apple id. Du kommer inte åt Play Store och kan inte installera appar därifrån. Du blir rätt buggad om att de gärna vill att du loggar in med ett Google ID.

Du kan klart enklare än på Iphone använda andra appstores, men det är meckigt, du får en massa varningar från operativet om att du inte "borde" etc.

Framför allt - på Android har det dessutom blivit *väldigt* mycket mindre "android is open" sista decenniet. Google har flyttat över mkt av operativets funktioner till ett specialpaket som heter "Google Play Services". Det laddas ner från Play Store, och det kräver att man loggar in med ett google id för att det ska fungera.
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Play_Services

Där ligger bland annat deras kartfunktioner, google single sign in etc etc. I princip alla appar kräver att det finns installerat, och funkar inte utan det.

Av dessa anledningar menar jag att Android och iPhone är i princip likvärdiga när det gäller "måste ha ID".

Ska du *bara* "ringa med den" kan du absolut köra med den, bara plugga i ett simkort, men det kan du även göra med en iPhone.

Åfan. Det hade varit bra att veta för ett år sedan.
Jag gav upp helt.

Van vid android. Man tryck on och så bara funkar allt.
Iphone blev för komplicerat
Citera
2022-09-03, 11:28
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Utveckla gärna då jag försökt allt med min gamla lur och kommer inte ihåg lösenordet.
Vet inte om TS problem är att mobilen är låst till en tidigare användare eller om denne bara vill använda en androidmobil utan att få frågan om googlekonto.
Men som sagt, det är möjligt att gå förbi Factory Reset Protection på en låst androidmobil. Hur man går till väga skiljer sig från mobil till mobil och vilken version av android som används.
Citera
2022-09-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Åfan. Det hade varit bra att veta för ett år sedan.
Jag gav upp helt.

Van vid android. Man tryck on och så bara funkar allt.
Iphone blev för komplicerat

Jag håller inte alls med. Jag utvecklar appar till båda så kör väl 70-30 IOS/Android. IOS är där allt "bara funkar" och genomtänkt, allt är mer struligt och flaky på Android imo.

Men smaken/baken, kul att du är nöjd!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in