2022-08-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Skitsnack. Linda inte in detta i mysfiltar nu. Tur att han inte körde på någon.
Nu fick han istället plikta med sitt egna liv istället.
Har fått uppgifter om att det är en riktigt White trash familj som gjorde livet surt för många tydligen.
Haha snacka om felinformerad och tro på allt. Troligtvis någon som är sur eller avundsjuk på denna familj med tanke på din kommentar
Citera
2022-08-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkul
Bristande föräldrar? Hur fan kommer du fram till det? Är du seriös?

Bristande föräldraansvar.

Japp. Dead serious.

Det var ett barn, eller hur?

Barn har föräldrar, vårdnadshavare som har till uppgift att fostra barnen till ansvarstagande, välfungerande samhällsmedborgare.

Ingen begär att detta arbete skall vara slutfört och färdigt redan när avkomman är 15 år gammal.

Men, att som 15-åring sno en tung motorcykel hemma och dra ut på vägar hojen inte får köras på med ett körkort man inte har kan inte sägas vara annat än ett misslyckande från de ansvariga föräldrarna.

Uppgifter säger att killen hade NPF-problematik och helt enkelt inte var fullt tillräknelig.

Nå, då ser man till att försvåra så mycket det går genom att se till att låsa hojen så inte tonåringen får möjlighet att köra ihjäl sig, eller andra oskyldiga.

Då har man agerat efter sitt föräldraansvar och hjälpt sin unge ytterligare en liten bit på vägen mot ett självständigt och värdigt liv.

Något mer du undrar över?
Senast redigerad av boboboxbox 2022-08-09 kl. 21:32.
Citera
2022-08-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Japp. Dead serious.

Barn har föräldrar, vårdnadshavare som har till uppgift att fostra barnen till ansvarstagande, välfungerande samhällsmedborgare.

Ingen begär att detta arbete skall vara slutfört och färdigt redan när avkomman är 15 år gammal.

Men, att som 15-åring sno en tung motorcykel hemma och dra ut på vägar hojen inte får köras på med ett körkort man inte har kan inte sägas vara annat än ett misslyckande från de ansvariga föräldrarna.

Uppgifter säger att killen hade NPF-problematik och helt enkelt inte var fullt tillräknelig.

Nå, då ser man till att försvåra så mycket det går genom att se till att låsa hojen så inte tonåringen där möjlighet att köra ihjäl sig, eller andra oskyldiga.

Då har man agerat efter sitt föräldraansvar och hjälpt sin unge ytterligare en liten bit på vägen mot ett självständigt och värdigt liv.

Och du hittade inte på bus när du var ung? Hade själv Cross då jag var liten och jag drog ut på vägar som jag inte fick köra på mm. Men du kanske var en sådan stackars unge utan vänner som alltid satt hemma och nu hatar barn som hittar på/gör något som du inte kunde göra då du var ung pga diverse anledningar. Har inte med föräldrar att göra att barn göra saker som de inte får göra. Du måste haft ett sjukt tråkigt liv då du var ung. Något mer du undrar över?
Citera
2022-08-09, 22:06
Medlem
Citat:
Och du hittade inte på bus när du var ung? Hade själv Cross då jag var liten och jag drog ut på vägar som jag inte fick köra på mm. Men du kanske var en sådan stackars unge utan vänner som alltid satt hemma och nu hatar barn som hittar på/gör något som du inte kunde göra då du var ung pga diverse anledningar. Har inte med föräldrar att göra att barn göra saker som de inte får göra. Du måste haft ett sjukt tråkigt liv då du var ung. Något mer du undrar över?

Det är ingen idé att du gör detta till en fråga om mig, min uppväxt och mina eventuella vänner.
Jag lever.

Titta på resultatet istället.

En unge snor en hoj hemma och kör ihjäl sig själv. Kunde kört ihjäl eller skadat någon annan.

Det är inte normalt, och det är ingenting som skall accepteras med en axelryckning och ett lakoniskt 'Boys will be boys'.

Fundera istället över hur detta kunde ha undvikits och arbeta för att attityder i samhället förändras till det bättre.

Det finns platser och former att köra motocrosshojar lagligt på, och ålderskrav att möta.

Följ dom, så minskas riskerna - speciellt för omgivningen.
Citera
2022-08-09, 22:23
Medlem
Citat:
Det är ingen idé att du gör detta till en fråga om mig, min uppväxt och mina eventuella vänner.
Jag lever.

Titta på resultatet istället.

En unge snor en hoj hemma och kör ihjäl sig själv. Kunde kört ihjäl eller skadat någon annan.

Det är inte normalt, och det är ingenting som skall accepteras med en axelryckning och ett lakoniskt 'Boys will be boys'.

Fundera istället över hur detta kunde ha undvikits och arbeta för att attityder i samhället förändras till det bättre.

Det finns platser och former att köra motocrosshojar lagligt på, och ålderskrav att möta.

Följ dom, så minskas riskerna - speciellt för omgivningen.
Håller med om en viss del du sa nu, dina kommentarer innan gillade jag inte alls. Men du måste förstå att även om föräldrar säger till sina barn vad som är rätt och fel så betyder det inte att man som barn följer det oavsett om man är kille eller tjej. Man har inte det tänket när man är ung eller ens konsekvenstänk heller förrän närmare 25 års ålder. När man är ung känner man sig odödlig. Gjorde själv många saker när jag var ung som jag inte hade gjort idag och är hundra på att du gjorde något som man inte fick någon gång iaf?
Citera
2022-08-09, 22:57
Medlem
Citat:
Håller med om en viss del du sa nu, dina kommentarer innan gillade jag inte alls. Men du måste förstå att även om föräldrar säger till sina barn vad som är rätt och fel så betyder det inte att man som barn följer det oavsett om man är kille eller tjej. Man har inte det tänket när man är ung eller ens konsekvenstänk heller förrän närmare 25 års ålder. När man är ung känner man sig odödlig. Gjorde själv många saker när jag var ung som jag inte hade gjort idag och är hundra på att du gjorde något som man inte fick någon gång iaf?

Nej, man har inte konsekvenstänket i full drift som tonåring, eller ens som ”ung vuxen”.

Det är därför som föräldrainsatsen och -engagemanget är så ohyggligt viktig för våra barn i deras uppväxt.

Och, det funkar inte att ”ta tag i det” när barnen når tonåren och problemen börjar.
Barnuppfostran är ett heltidsjobb från år 1.

Så, därför ”bristande föräldraansvar.”

Barnets uppfostran är föräldrarnas ansvar, och en NPF-diagnos är inte ett frikort bort ifrån ansvaret, utan tvärtom en livslång arbetsorder att offra mer av sig själv för att underlätta för sitt barn.

Inte alla orkar med det åtagande det innebär att fostra och forma ett bokstavsbarn till en fungerande samhällsmedborgare, och ibland är det inte ens möjligt.
Men, på samma sätt som man gömmer undan spritpennorna för ett barn som bara inte famnar att man inte skall rita på tapeterna så låser man fast en crosshoj så ingen obehörig kommer åt den.

Man gör sitt bästa, när det kommer till föräldraansvaret.
Jag påstår att föräldrarna har fallerat i detta fallet.
Citera
2022-08-09, 23:19
Medlem
Citat:
Nej, man har inte konsekvenstänket i full drift som tonåring, eller ens som ”ung vuxen”.

Det är därför som föräldrainsatsen och -engagemanget är så ohyggligt viktig för våra barn i deras uppväxt.

Och, det funkar inte att ”ta tag i det” när barnen når tonåren och problemen börjar.
Barnuppfostran är ett heltidsjobb från år 1.

Så, därför ”bristande föräldraansvar.”

Barnets uppfostran är föräldrarnas ansvar, och en NPF-diagnos är inte ett frikort bort ifrån ansvaret, utan tvärtom en livslång arbetsorder att offra mer av sig själv för att underlätta för sitt barn.

Inte alla orkar med det åtagande det innebär att fostra och forma ett bokstavsbarn till en fungerande samhällsmedborgare, och ibland är det inte ens möjligt.
Men, på samma sätt som man gömmer undan spritpennorna för ett barn som bara inte famnar att man inte skall rita på tapeterna så låser man fast en crosshoj så ingen obehörig kommer åt den.

Man gör sitt bästa, när det kommer till föräldraansvaret.
Jag påstår att föräldrarna har fallerat i detta fallet.
Jag hör vad du säger/löser vad du skriver men du har garanterat med gjort något som kunde lätt till någons död eller dött själv? Gått mot röd gubbe, cyklat på felsida/mitt på vägen etc. Tror garanterat att alla har gjort något men vissa har otur att det blir en så tragisk utgång. Vill säga att allt jag gjort, galna som dumma saker då jag var ung hade jag kunnat dö visningar 50 ggr då man varit ouppmärksam mm. Anser det är mest är tur/otur när/om något händer. Värsta jag vet är när personer/föräldrar säger att det händer aldrig mitt barn eller så skulle aldrig mitt barn göra. Bullshit säger, blåögda och naiva förälder/personer. Alla gör vi saker som man inte ska, bra eller dåliga! Med ditt resonemang så har du aldrig kört för fort med bil heller? Eller kört moped på ett fel som man inte får? Cyklar onykter? Mm mm. Kasta aldrig Sten i ett glashus. Märkt att det är lätt att klaga på andra utan att rannsaka sig själv.
Citera
2022-08-09, 23:48
Medlem
Citat:
Jag hör vad du säger/löser vad du skriver men du har garanterat med gjort något som kunde lätt till någons död eller dött själv? Gått mot röd gubbe, cyklat på felsida/mitt på vägen etc. Tror garanterat att alla har gjort något men vissa har otur att det blir en så tragisk utgång. Vill säga att allt jag gjort, galna som dumma saker då jag var ung hade jag kunnat dö visningar 50 ggr då man varit ouppmärksam mm. Anser det är mest är tur/otur när/om något händer. Värsta jag vet är när personer/föräldrar säger att det händer aldrig mitt barn eller så skulle aldrig mitt barn göra. Bullshit säger, blåögda och naiva förälder/personer. Alla gör vi saker som man inte ska, bra eller dåliga! Med ditt resonemang så har du aldrig kört för fort med bil heller? Eller kört moped på ett fel som man inte får? Cyklar onykter? Mm mm. Kasta aldrig Sten i ett glashus. Märkt att det är lätt att klaga på andra utan att rannsaka sig själv.

Du har rätt i väldigt mycket av det som du har skrivit i dina tidigare inlägg men jag anser ändå att du har missat poängen: föräldraransvar. Pojkens föräldrar har tyvärr brustit på den här punkten. Om man vet att sitt barm har vissa problem måste man agera hårdare och noggrannare för att förhindra vissa grejer. Mina föräldrars bilnycklar och plånbok låg alltid framme när jag var ung men att stjäla kontanter eller sno bilen fanns inte på kartan, verkligen inte en chans att jag skulle få för mig att köra bil utan körkort.

Tillbaka till poängen, föräldrarna har kort och gott failat. Jag säger inte att sen här pojken ska ha behövt leva i en uppblåsbar bubbla men det är lätt att vara efterklok. Jag hatar att säga det men tack och lov att den här pojken inte tog med sig någon annan in i döden.
Citera
2022-08-10, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clue
Du har rätt i väldigt mycket av det som du har skrivit i dina tidigare inlägg men jag anser ändå att du har missat poängen: föräldraransvar. Pojkens föräldrar har tyvärr brustit på den här punkten. Om man vet att sitt barm har vissa problem måste man agera hårdare och noggrannare för att förhindra vissa grejer. Mina föräldrars bilnycklar och plånbok låg alltid framme när jag var ung men att stjäla kontanter eller sno bilen fanns inte på kartan, verkligen inte en chans att jag skulle få för mig att köra bil utan körkort.

Tillbaka till poängen, föräldrarna har kort och gott failat. Jag säger inte att sen här pojken ska ha behövt leva i en uppblåsbar bubbla men det är lätt att vara efterklok. Jag hatar att säga det men tack och lov att den här pojken inte tog med sig någon annan in i döden.
Verkar vara några som hakar upp sig på föräldrarnas ansvar här men missar en viktig poäng att även om man säger vad de får och inte får samt ger form av straff när de gör något så gör barn ändå saker som man sagt nej till.Barn testar gränser och har alltid gjort. Mina gör det, skjutsar på cykel, åker 2 på elcykel fast jag satt att de inte får. Och de har fått vara utan mobil en v mm, ingen träff med vänner på ett tag etc, när man är ung testar man gränser. Det är ingen pistol han gick och sköt med utan en cross han tog och körde iväg med pga kanske ovänskap med en förälder den kvällen. Det är ingen som vet samt så har han säkert kört med denna cross flera gånger tidigare men denna gången blev det helt fel. Ingen här vet hur mycket föräldrarna har gjort eller om de inte brydde sig om honom ett dugg utan har endast indicier. Vet bara att många gärna vill klaga på andra och berätta vad de har gjort för fel. Kan säga att de flesta av dessa som gör det har inga egna barn eller är sjukt naiva eller bara mår dåligt och känner sig själva som bättre människor när de kan/får klaga på andra pga att de själva känner sig misslyckade.
Citera
2022-08-10, 07:29
Medlem
Jag måste bryta isär lite:

Citat:
Anser det är mest är tur/otur när/om något händer.

Nej, du gör dig själv och din omgivning en gigantisk otjänst om du defaitistiskt förlitar dig på något slags förutbestämt "öde" och låter begreppen "tur/otur" styra ditt liv.

Om du tar till dig definitionen att "Tur är det som uppstår när goda förberedelser möter goda förutsättningar" så kanske det klarnar...?

Följden blir att man tvingas försöka definiera begreppet "otur" på kuppen.

Somliga verkar ha otur jämnt. Till och med när dom tänker. Otur respektive tur är förlorarens förklaring till varför det gick som det gick.
Vinnaren vet att annat ligger bakom.

Ingemar Stenmark noterade att han fick mer och mer tur ju hårdare han tränade...

Andra har otur gång på gång och hamnar i situationer dom "inte såg komma" samtidigt som omgivningen ser faran långt innan en situation ens uppstår.
Man skickar helt enkelt inte upp den blinde i mastkorgen för att hålla utkik...

Citat:

Med ditt resonemang så har du aldrig kört för fort med bil heller? Eller kört moped på ett fel som man inte får? Cyklar onykter? Mm mm. Kasta aldrig Sten i ett glashus. Märkt att det är lätt att klaga på andra utan att rannsaka sig själv.

Som sagt, lägg inget krut på mig.
Fundera över vad som gick fel här istället och försök lista ut vad som kunde gjorts bättre.

Agera sedan i din närhet så att andra kan förstå och kanske också ändra på sin inställning.

Den här ungen dog för att föräldrarna brast i sitt föräldraansvar.
Han kunde dödat eller skadat någon annan på kuppen.
Det är inte acceptabelt.

Så ser verkligheten ut när man rensat undan allt som skymmer och stör.
Citera
2022-08-10, 08:25
Medlem
Citat:
Det är ingen pistol han gick och sköt med utan en cross han tog och körde iväg med pga kanske ovänskap med en förälder den kvällen.

Du förringar, förminskar och bortförklarar!
Du är den apologet som gör att sådana här händelser tillåts hända igen och igen och igen!
Du till och med ger förövaren en anledning i ditt "kanske ovänskap med en förälder."

Händelsen i Vankiva kunde blivit en blåkopia på Lillhärdal!

Där var det ett NPF-barn ur en dysfunktionell familj som redan ställt till massa problem på bygden som körde ihjäl en 12-årig flicka.
Körde ihjäl henne så hon rent av dog, faktiskt.
(FB) Flicka påkörd av MC - dog. Härjedalen

Nej, varken i Vankiva eller i Lillhärdal gick killarna runt och sköt med en pistol.
Istället framförde dom var sitt fordon som dom inte hade behörighet för, inte kunde hantera och dessutom snott hemifrån.

Du väljer själv hur många likheter du vill se.
Jag ser bara en skillnad: den ena körde ihjäl sig själv, den andre hade ihjäl en medmänniska.

Sluta dribbla bort ansvaret för andra människors död!
Omyndiga har en vårdnadshavare. När dessa inte lever upp till sitt ansvar så blir det skit av det mesta. Detta visar sig gång på gång - och det är sådana som du som möjliggör släpphäntheten.

Citat:

...samt så har han säkert kört med denna cross flera gånger tidigare...

Det tror jag också! En tonåring kliver knappast upp på en crosshoj och kör ihjäl sig första gången han provar.

Och då kommer vi till något intressant:
Lastade familjen upp hojen på släpkärra och begav sig till den lokala SVEMO-klubben för att efterhöra möjligheterna att få provköra under ordnade och lagliga former?

Det är inte helt enkelt, kan jag säga.
Den officiella tröskeln för att släppa ut någon utifrån är rätt hög. En tonåring som aldrig kört något i klubbens regi tidigare och som ansvarige på plats inte vet hur han kan hantera sin maskin är inget man vill ha ut på banan bland ambitiösa tävlingsförare som tränar för att bli bättre.

Alltså är man hänvisad till någon slags blåbärskvart på udda tider för förare som ännu ej har licens och därför inte är fullt försäkrade.
Fullständig skyddsutrustning är självklar - som passar föraren i fråga och ändå tvivlar jag på att man accepterat att släppa ut en tonårig rookie på en 250.
Man hade troligen rekommenderat familjen att börja på en lägre nivå, om nu klubben ens har en "prova på-verksamhet".

Om inte får man leta vidare. Kanske finns det någon klubb uppe i Småland som tar emot "roll-ins" utan tidigare anknytning till föreningen...?

Alla dessa olika hinder att ta sig förbi - hanterbara för en normala människor, blir oöverstigliga för en NPF-familj där impulser och känslor kommer först, och förnuft samt konsekvens inte ens sitter ombytta på bänken än.

Chansen är alltså stor att familjen i egen regi låtit grabben få köra ute i det fria som dom själva tycker är okay.

Synd, eftersom det bäddade för det som skulle komma att hända.

Vägen över körning på godkänd bana i SVEMO-ansluten klubb visar barnet ramarna som finns kring livet med motocross samt förklarar riskerna och hur man minimerar dem.
Det är så det skall göras, och det finns inget annat sätt att närma sig sporten i sig eller ens en motocrosshoj.

Aktiviteter i föreningsform är utmärkt fostran för barn. Plötsligt understryks vikten av de regler som föräldrarna försökt sätta upp. Saker och ting sätts i ett sammanhang.

Men att ta ut en crosshoj på ett gärde och låta "grabben köra av sig lite" är raka motsatsen.
Här skolar föräldrarna in barnet i ett olämpligt beteende, ett olagligt beteende som faller tillbaka på den själva.

Inte bara "bristande föräldraransvar" utan rent av ett helt förkastligt uppträdande av föräldrarna.

OBS! Jag talar i generella ordalag nu. Det är tyvärr så här det brukar gå till. NPF-familjer har sällan tålamod att göra saker och ting rätt.
Jag kan inte veta hur just denna familjen skolade in sitt barn på att köra crosshoj, men man kan ju anta...

Citat:

...men denna gången blev det helt fel.

Det blev det, ja.
Dom kanske hade otur? "Olyckor händer"...?

Om man inte vill se varför just detta barn dog så är det fritt fram för grannen att förlora sitt barn på samma vis.
Men grannen kanske har sett ett och annat och klarar av att lägga ihop 2 + 2?

Citat:

Vet bara att många gärna vill klaga på andra och berätta vad de har gjort för fel. Kan säga att de flesta av dessa som gör det har inga egna barn eller är sjukt naiva eller bara mår dåligt och känner sig själva som bättre människor när de kan/får klaga på andra pga att de själva känner sig misslyckade.

"Andra" är inte anledningen till att detta barnet dog och hade kunnat döda andra.

Sluta urskulda den som gör fel och sluta skambelägga dom som försöker göra rätt.
Senast redigerad av boboboxbox 2022-08-10 kl. 08:29.
Citera
2022-08-10, 09:02
Medlem
Citat:

Japp. Dead serious.

Nå, då ser man till att försvåra så mycket det går genom att se till att låsa hojen så inte tonåringen får möjlighet att köra ihjäl sig, eller andra oskyldiga.

Men du vet inte vilka åtgärder de vidtagit. Du vet inte hur långt killen har gått för att få tag i hojen. Inget system är felfritt och inget system som inte går att kringgå existerar. Därför är ditt uttalande lika felaktigt som nöten som påstår att en 15-åring inte är ett barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in