• 1
  • 2
2022-07-26, 20:42
Min son blev rånad på sin iphone telefonen var låst med fingeravtryck och lösenkod. Vi har loggat in på icloud och markerat som förlorad meddela när enheten hittas. Men jag är lite kluven ska man inte radera den vad är bäst i säkerhets perspektiv radera den från icloud kontot nu är den markerad som förlorad men grabben använder samma icloud blir lite kluven på det hela. Kör android kan någon själv kort berätta vad som är bäst nu att göra?

Kört android sedan 2008 så lite ovan med iphone och deras säkerhet, telefon kommer spärras via IMEI via telenätet men som sagt lite råd från någon kunnig. besserwissers undanbedes tacksamt.....

Kan ha postat fel i kategori om så mod flytta denna tråd till rätt avdelning....
Citera
2022-07-26, 20:44
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Man behöver bara radera om man har något på den som absolut inte får hamna i fel händer.
Citera
2022-07-26, 20:47
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Man behöver bara radera om man har något på den som absolut inte får hamna i fel händer.
Men om man raderar telefon från icloud öppnas telefon då eller?
Citera
2022-07-26, 20:50
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rillew29
Hur mycket betteri var det påden?
Tvingade de sonen låsa upp den?
Du bör ju spärra BankID samt byta lösen till alla sidor.
Citera
2022-07-26, 20:54
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hur mycket betteri var det påden?
Tvingade de sonen låsa upp den?
Du bör ju spärra BankID samt byta lösen till alla sidor.
Bankid är spärrad dessvärre finns ju inloggning på mail dvs inloggningar sprade via icloud.

63% nej dom ska inte fått tag på lösenkoden. Tänker på att grabben har en ny iphone och använder samma icloud konto därför lite kluven. Den är markerad som förlorad att den ska meddelas när enhet hittas. Löenordet för logga ut på icloud har dom inte.

Telefon är avstängd nu men som sagt kluven sa till grabben att skapa nytt icloud.
Citera
2022-07-26, 21:06
Medlem
Raderar du den så kommer telefonen inte kunna spåras men tjuven kommer inte kunna få tillgång till dina/ditt brans privata uppgifter om jag uppfattat saken korrekt. Det var i alla fall den informationen jag fick av polisen i Frankrike när jag blev av med min telefon (cykeltjuv)
Citera
2022-07-26, 21:10
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Raderar du den så kommer telefonen inte kunna spåras men tjuven kommer inte kunna få tillgång till dina/ditt brans privata uppgifter om jag uppfattat saken korrekt. Det var i alla fall den informationen jag fick av polisen i Frankrike när jag blev av med min telefon (cykeltjuv)
Cyckeltjuv jisses *sjukt* vad desperata vissa är på telefoner. Lutar åt att radera den då från icloud då den kommer spärras via telenäten.
Citera
2022-07-26, 21:19
Medlem
Citat:
Nej. Varför skulle den göra det?
Citera
2022-07-26, 23:01
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Min son blev rånad på sin iphone telefonen var låst med fingeravtryck och lösenkod. Vi har loggat in på icloud och markerat som förlorad meddela när enheten hittas. Men jag är lite kluven ska man inte radera den vad är bäst i säkerhets perspektiv radera den från icloud kontot nu är den markerad som förlorad men grabben använder samma icloud blir lite kluven på det hela. Kör android kan någon själv kort berätta vad som är bäst nu att göra?

Kört android sedan 2008 så lite ovan med iphone och deras säkerhet, telefon kommer spärras via IMEI via telenätet men som sagt lite råd från någon kunnig. besserwissers undanbedes tacksamt.....

Kan ha postat fel i kategori om så mod flytta denna tråd till rätt avdelning....
Nu när du har markerat telefonen som förlorad så kommer rånaren aldrig få tag i den data som finns på telefonen, isåfall kommer han behöva lösenordet till din sons iCloud vilket du kan utesluta.

Detta är något jag har en stor respekt för när det kommer till Apple, dom har lyckats bra med att låsa telefoner som personer antingen har tappat eller förlorat efter att ha blivit rånad. FBI var tvungna att betala drygt 10 miljoner svenska kronor till ett företag i Israel för att lyckas få ut data ur en iPhone som var markerad som förlorad av ägaren.

Du kan vara lugn, jag skulle inte ta bort din sons iCloud från telefonen förens polisanmälan och anmälan till försäkringsbolaget är klar, dvs att ni har fått era pengar från försäkringsbolaget och att ärendet hos Polisen är klar.

Glöm inte heller att rösta rätt inför det kommande valet i September.
Senast redigerad av WJP 2022-07-26 kl. 23:03.
Citera
2022-07-26, 23:42
Medlem
swebarbs avatar
den telefonen för tjuvarna är lika användbar som en tegelsten så ni kan lika gärna blåsa rent den bara för att vara säker.

och det blir svårt sälja vidare en telefon som är imei spärrad dessutom och låst till förra ägarens konto
Senast redigerad av swebarb 2022-07-26 kl. 23:47.
Citera
2022-07-26, 23:50
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Hur gammal är telefonen? Är den nyare än 24 månader så föreslår jag att ni ringer Apple supporten och ber om råd. Är inte äldre är det nämligen gratis. Har du köpt en ny iPhone åt sonen kan ni förvisso få det kostnadsfritt via den.

Som jag minns det så får man ett meddelande om att telefonen kan användas av andra när man raderar den. Har gjort det med trasiga telefoner men är dock inte hundra på detta så ring dem! Man vill ju inte göra den tillgänglig liksom!

Är det inte en lätt lösenkod/Apple-ID så kommer de ju inte åt den. Men är det 1234 så kanske värt att radera.

Antar att ni känner till och har kollat ”Hitta min iPhone”?
Citera
2022-07-27, 04:45
Medlem
trickydicks avatar
Använd funktionen ”Hitta min iPhone” Sen åker du dit och hämtar igen den och samtidigt bryter några ben på blattejävlarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in