2022-08-01, 00:31
Medlem
BlackFuriousRavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Nej det är inte bra för alla parter. Då hade inte kontanter funnits idag. Det finns en mängd olika skäl till varför kontanter finns. Till och med myndigheter säger att ett kontantlöst samhälle är farligt. Så som du uttrycker dig är felaktigt

Hej!

Nej jag uttrycker mig inte felaktigt.

Det hade varit farligt om vi tog bort alla kontanter här och nu just idag men kontanterna fasas ut succesivt. Det är en process.

Vi rör oss mer och mer mot ett kontantlöst samhälle.

Så är det och det är bra. Det är inget felaktigt påstående.
Citera
2022-08-01, 11:32
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Hej trögskalle.

Jag menar att ingen normal människa ska behöva åka 1 timme och mer till ett NORMALT bankkontor om man bor i tätort.
Dessutom i områden där det är oerhört svårt att hitta en parkeringsplats.

I andra europeiska länder finns inte detta problem då man blir välkomnad som kund och det finns bankkontor med normal service överallt.
i vissa länder även bankkontor som har öppet både till kl 20 och 21 på kvällen.
Det fungerar kanske inte så bra i Sverige som ju är glest befolkat och stort till ytan.

Många blatte göra kaoz på kontanter
Citera
2022-08-01, 17:11
Medlem
Det kommer komma en dag när kriminella ligor uppfinner ett falskt bankkort så som dom nu uppfunnit falska Swiss appar, i min hemstad är all handel med Swiss borta nu, och korthandel kommer bli hårt drabbat.

Tekniken kommer bevisa att samhället mår bra av ett 50/50 samhälle där kontanter finns men där den digitala ekonomin inte är i överläge.

Vi skulle behöva en väldigt stor kris där majoriteten inser vad som händer när varken el eller kontantfritt samhälle inte fungerar, då först skulle kontanterna bli viktiga igen så som det är i övriga världen.
Citera
2022-08-01, 23:49
Medlem
BAB7s avatar
Jag betalar nästan alltid med kontanter, bara när jag laddar min elbil på offentliga laddstationer måste jag använda mitt laddkort, men det är väl okej, jag får en faktura på posten sen.

Det där med kontantfria butiker förstår jag inte, jag har aldrig hamnat i en butik som inte tar kontanter, var finns dessa?

Jag kan alltid betala kontant i alla butiker jag besöker, inga problem alls.
Skulle jag gå in i en butik som inte tar kontanter, så går jag ut igen!

Kontanter betyder frihet, det förstår alla utom naiva idioter.

Det är även så att de flesta små "turk-affärerna" i Malmö tar inte kort under 20 kr, så ska du handla en läsk där för 15 kr så måste du betala kontant.
Bra så!
Citera
2022-08-02, 15:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Modet”* på 80-talet, tonåriga killar och vuxna arbetarmän hade en 3 cm tjock plånbok i bakfickan. Ju tjockare desto mer ”status”.

Som tonåring hade jag det under en period. Inte så mycket pengar, ett par tior (sedlar då) samt en jäkla massa mynt som byggde fin volym. Åsså kvitton och en gammal kådis.

Kanske kommer det ”modet” tillbaka och då måste man ha lite kontanter.

*Inget mode utan mer en klassmarkör kanske.
Ja, och det var liksom obekvämt med en fullpackad plånbok i bakfickan, och lika fult att ha den i framfickan som det är idag.

Egentligen, så borde man ju rocka kostym lite oftare till vardags. Då har man ju lädret i en innerficka och i en kvalitativ kavaj är ju fickorna sydda så att man kan ha tyngre och skrymmande saker i fickorna.
Citera
2022-08-03, 13:23
Medlem
senhackarens avatar
Klart vi ska behålla kontanter. Inte alltid korten fungerar p.g.a olika anledningar. Även bankerna borde börja hantera kontanter igen.
Citera
2022-08-03, 13:34
Medlem
Bojkotta alla butiker som inte tar emot kontanter, det har jag gjort och det är enkelt,
Citera
2022-08-09, 09:06
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Bojkotta alla butiker som inte tar emot kontanter, det har jag gjort och det är enkelt,

Definitivt, det gör jag med och har sett många göra på plats. Butikspersonalen ser alltid lika dumma ut.

Det måste bli en stor valfråga där SD är enda partiet som hela tiden stått på folkets sida, där en enorm majoritet vill kunna betala med kontanter och kräver detta för alla som vill det. Särskilt många äldre vill det, men även många andra. Det är en rättighet att se sina pengar fysiskt och kunna ta i dom. Det är stor skillnad mot siffror digitalt för väldigt många människor.
Citera
2022-08-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Kontanterna vi har idag är fullständigt värdelösa och kommer egentligen från en kriminell bankkartell. (Familjer)

Guld och silver är pengar, papper och digital är inte pengar. Folk förstår inte ens att ränta är kriminellt, en scam.

Något med guld möjligtvis ”Aurum”och bytesvaror av värde kommer, bar system. Korruptionen av ”pengar” kommer att försvinna.

Så när man gillar dagens kontanter bli man egentligen blåst, man sitter där med sin bunte med kontanter och vet inte ens vad pengar är.

Tänk er en sedel med guld i, tun och bekväm. Det är framtiden, för eran papperssedel är lika mycket värt som ett a4 papper.

Tillbaka till värde alltså, få bort korruption, korruption skapas av ”pengar” slipper ränta också.
Vad tror du om ifall man ska köpa fastighet och behöver låna lite, hellre köpa litet helt utan lån eller ha lite lån ändå? Blir man helt blåst om man har nån miljon i lån när systemet kraschar?
Citera
2022-08-20, 11:58
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Klart vi ska behålla kontanter. Inte alltid korten fungerar p.g.a olika anledningar. Även bankerna borde börja hantera kontanter igen.

nä bort med dom, vi går ändå mot ett digitalt samhälle, den gamla tiden lär vi inte gå tillbaka till när ska alla fatta det. för mycket kriminella som handlar med kontanter lika bra strypa det flödet.
Citera
2024-04-20, 16:51
Medlem
Sverige har snöat in i den digitala utvecklingen.

SVT:s reporter Johanna Waak testar att leva på
bara kontanter i en veckas tid. Går det att
betala en räkning, kan hon köpa kaffe och går
det att åka buss utan betalkort?

Riksbanken varnar:
Utan ändring blir kontanter oanvändbara.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...er-oanvandbara
Citat:
– Vi behöver bromsa en utveckling där vi är på väg mot att allt färre kan betala med kontanter, säger Elin Ritola, enhetschef för betalningsanalys och innovation på Riksbanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in