Citat:
Ursprungligen postat av
Autismpower
Tack! Jag tycker verkligen det vore bra om alla förstod det monetära systemet bättre och jag har nu lyssnat på alla videorna på listan.
Tyvärr känner jag inte att de levde upp till förhoppningarna. Ofta, anser jag, var förklaringarna omöjliga att utvinna någon förståelse ur eller rentav missvisande. Till en början ville jag generöst tänka att han hade konstruerat en förenklad förklaring för att det skulle bli lättare att förstå ämnet åtminstone ungefärligt, men jag kunde till slut inte hålla fast vid den tanken. Jag uppfattar inga värdefulla insikter i videorna, och jag befarar att han inte har några.
Exempel:
- Helikopterpengar: Missar att förklara att poängen med uttrycket är att det liknar att trycka pengar och kasta ut över hela befolkningen (som från en helikopter). Någon kan då naivt tänka att alla blir rikare för att alla får pengar, men i själva verket blir ju pengarna bara mindre värda, i bästa fall med konsekvensen att ekonomin förblir oförändrad (men att alla har fler kronor och att alla priser, inklusive löner, är högre i motsvarande grad), men förmodligen med konsekvensen att de som står närmast pengautdelningen vinner på andras bekostnad. I stället talar han om att helikopterpengar är skuld, som om dessa pengar representerade skuld i högre utsträckning än andra pengar.
- Snudd på ad hominem: Talar som om ett bedrägeri är fel specifikt om det drabbar en särskild sorts person (sjuksköterska, i hans exempel) i stället för att bedöma den bedrägliga handlingen som sådan.
- Säger triljon när han menar biljon.
- Talar som om det är banker bestämmer hur det ska fungera, snarare än staten som styr över hur valutan fungerar och kräver det ena och det andra av alla som vill bedriva bankverksamhet.
Han har i alla fall något slags förståelse för fractional-reserve banking och distinktionen mellan, å ena sidan, sedlar och mynt, och, å andra sidan, den totala penningmängden.