2022-07-29, 16:08
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nej, det har de inte.

WEF har krivit spaltmeter om det och även haft en "övning" som hette Cyber Polygon. Visst planerar de att göra kaos med internet, för att kunna motivera ett mer övervakande internet.
Citera
2022-07-29, 16:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
WEF har krivit spaltmeter om det och även haft en "övning" som hette Cyber Polygon. Visst planerar de att göra kaos med internet, för att kunna motivera ett mer övervakande internet.
Det låter som ett ämne för (FB) Konspirationer och alternativa teorier
Citera
2022-07-29, 17:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
På sätt och vis håller jag med dig. Men. I min plånbok är det asjobbigt att ha 200 i tjugor.
”Modet”* på 80-talet, tonåriga killar och vuxna arbetarmän hade en 3 cm tjock plånbok i bakfickan. Ju tjockare desto mer ”status”.

Som tonåring hade jag det under en period. Inte så mycket pengar, ett par tior (sedlar då) samt en jäkla massa mynt som byggde fin volym. Åsså kvitton och en gammal kådis.

Kanske kommer det ”modet” tillbaka och då måste man ha lite kontanter.

*Inget mode utan mer en klassmarkör kanske.
Citera
2022-07-29, 17:50
Medlem
Citat:
Jag kan inte riktigt se hur staten har en roll i det?
Rånrisken ökar när mängden kontanthanteringar ökar.

Well, du kan inte ha kakan och äta den samtidigt. Vill du ha ökad näringsverksamhet så får du ökad rånrisk och vill du ha ökad säkerhet p.g.a det så måste du ha ett ökat kontrollsamhälle.
Det är ingen konspiration, det är så naturen fungerar.

Men snälla. Alla vet vad den ökade kriminaliteten beror på. Det är ingen naturlag att samhället måste se ut som det gör. Det samhälle vi har idag är resultatet av en högst medveten förd, destruktiv politik.
Citera
2022-07-29, 17:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Skatteverket är redan tvingade till det.

Nej, bankgiro eller swish är det enda som duger. Från utlandet godtas också banköverföring.

https://skatteverket.se/privat/skatt...c80005097.html

Statens inställning till kontanter kan väl inte bli tydligare - de vill inte ens ha dem i skatt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-07-29 kl. 17:58.
Citera
2022-07-29, 20:01
Medlem
Citat:
Jag kan inte riktigt se hur staten har en roll i det?
Rånrisken ökar när mängden kontanthanteringar ökar.

Well, du kan inte ha kakan och äta den samtidigt. Vill du ha ökad näringsverksamhet så får du ökad rånrisk och vill du ha ökad säkerhet p.g.a det så måste du ha ett ökat kontrollsamhälle.
Det är ingen konspiration, det är så naturen fungerar.

Skatteverket är redan tvingade till det.

Nej, det har de inte.

Är du korkad på riktigt med andra ord?

Staten har 110% roll i det då man tagit in dysfunktionella människor från dysfuktionella länder istället för att bara ta in normala människor som tillexempel östeuropa gör och skicka tillbaks människor som inte vill vara kompatibla med europeiska samhället.

rånrisken är normal i normala lnder i europa och kontanter är inga problem att hantera i övriga europa.
säljer man bilar eller bedriver man näringsverksamhet så hör det till att ta kontanter av kunderna man lever på.inget konstigt med det.

Nej skatteverket tar inga kontanter så du är nog korkad på riktigt.

Däremot i usa så kan man betala skatten med kontanter i många delstater om än inte hela usa.
Citera
2022-07-30, 11:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Förbuden haglar nu. Banker kräver total kontroll över folk, kontantkort förbjuds,mm.
De riktigt naiva opererade in chip i handen och trodde kontanterna skulle försvinna redan strax efter årsskiftet. Nu växer andelen människor som vill behålla kontanterna. Nyktrar folk till nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=929824
Varför inte göra så att alla som vill handla med kontanter flyttar till en given kommun i Sverige. Då kommer det bli så att alla butiker mm i den kommunen kommer acceptera kontanter.

Och så kan alla butiker i andra kommuner bli av med kontanthenterings-eländet.

Problem gone.
Citera
2022-07-30, 12:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Går det att ta bort kontanter? Det händer med jämna mellanrum att banksystemen ligger nere eller att internet inte funkar. Kryptovalutor kan fungera offline men vi har inget övergripande system för offline-överföringar för sådana system idag, som även en 80 åring kan använda.

WEF har ju även sagt att de ska göra kaos med internet, så då kan det vara bra att hänga kvar med kontanterna.
Det går om vi accepterar ett samhälle där alla affärer tvingas slå igen då banksystemen hänger sig men det blir ju kaos om vi får ett långvarigt stopp.
Kortsystemen måste ha någon form av offlinelösning i så fall. Tråkigt att man tagit kort kort med präglade siffror så att den gamla lösningen med manuella kortdragare inte längre fungerar. Den hade varit bra som offlinelösning.
Citera
2022-07-30, 16:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nej skatteverket tar inga kontanter så du är nog korkad på riktigt.
Det är inget problem med att gå till ett kontanthanterande bankkontor och göra en inbetalning på skatteverkets bank/postgiro.

Så det går att betala med kontanter.

(Frågan är ju mer hur den som betalar lyckas komma över kontanter. Det krävs en hel del möda med att lyckas med det).
Citera
2022-07-30, 17:52
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
https://youtube.com/playlist?list=PL...QWA_KxzYefnd3i

Tack! Jag tycker verkligen det vore bra om alla förstod det monetära systemet bättre och jag har nu lyssnat på alla videorna på listan.

Tyvärr känner jag inte att de levde upp till förhoppningarna. Ofta, anser jag, var förklaringarna omöjliga att utvinna någon förståelse ur eller rentav missvisande. Till en början ville jag generöst tänka att han hade konstruerat en förenklad förklaring för att det skulle bli lättare att förstå ämnet åtminstone ungefärligt, men jag kunde till slut inte hålla fast vid den tanken. Jag uppfattar inga värdefulla insikter i videorna, och jag befarar att han inte har några.

Exempel:
  • Helikopterpengar: Missar att förklara att poängen med uttrycket är att det liknar att trycka pengar och kasta ut över hela befolkningen (som från en helikopter). Någon kan då naivt tänka att alla blir rikare för att alla får pengar, men i själva verket blir ju pengarna bara mindre värda, i bästa fall med konsekvensen att ekonomin förblir oförändrad (men att alla har fler kronor och att alla priser, inklusive löner, är högre i motsvarande grad), men förmodligen med konsekvensen att de som står närmast pengautdelningen vinner på andras bekostnad. I stället talar han om att helikopterpengar är skuld, som om dessa pengar representerade skuld i högre utsträckning än andra pengar.
  • Snudd på ad hominem: Talar som om ett bedrägeri är fel specifikt om det drabbar en särskild sorts person (sjuksköterska, i hans exempel) i stället för att bedöma den bedrägliga handlingen som sådan.
  • Säger triljon när han menar biljon.
  • Talar som om det är banker bestämmer hur det ska fungera, snarare än staten som styr över hur valutan fungerar och kräver det ena och det andra av alla som vill bedriva bankverksamhet.

Han har i alla fall något slags förståelse för fractional-reserve banking och distinktionen mellan, å ena sidan, sedlar och mynt, och, å andra sidan, den totala penningmängden.
Citera
2022-07-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är inget problem med att gå till ett kontanthanterande bankkontor och göra en inbetalning på skatteverkets bank/postgiro.

Så det går att betala med kontanter.

(Frågan är ju mer hur den som betalar lyckas komma över kontanter. Det krävs en hel del möda med att lyckas med det).

Finns inga kontanthanterande bankkontor i 95% av detta skojarland då bankerna stängt ner och sparkat alla.

att det finns hela 2 eller 3 bankkontor för de "rika" kunderna med kontanter för nästan 2 miljoner människor och i stockholms innerstad där det är omöjligt att parkera räknas inte.
Senast redigerad av Blatteman 2022-07-30 kl. 18:56.
Citera
2022-07-31, 13:55
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Betala kontant så slipper banken dra kortavgifter!
Borde väl vara idealiskt för banken detta?

Gigantiska inkomster varje dag för den privatägda penningindustrin.
Bojkotta korten så mycket ni kan!
Tror du det är gratis för affärsidkaren att "banka" sina kontanter? (Servicebox)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in