2022-07-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TsarNimbus
Nej nej självklart ljuger jag inte, ser jag att butiken tar emot kontanter vänder jag direkt och går därifrån.
Ush vill inte handla på företag som underlättar kriminalitet.

Ok så du är en sån som aldrig lämnar landets gränser.
du handlar heller aldrig på ica butiker och nån som helst matbutik eller kiosk,mc donalds,max eller bensinmack,matställe i hela ditt liv.
Du ljuger grovt men okej vi säger så.

Inte konstigt att du är så korkad då och inte vet ett skit om världen.

lev i din lilla låtsasvärld och stanna i mammas källare.
Citera
2022-07-28, 03:15
Medlem
Vi behöver inte kontanter, vi har kryptovalutor.
Citera
2022-07-28, 05:04
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Det börjar med dig själv, vad går du med på har du fått nog än? Jag pratar med alla om det och ställer krav tyvärr så blir man inte populär om man bryr sig om samhället för att andra inte gör det själva de vill att någon annan ska ta ansvar åt dem och aldrig kräva av dem att själva bidra utan deras fokus som de vill se det är att söka njutning och andra distraktioner.

Jag är tyvärr inte så optimistisk att jag tror att svensken vaknar utan att de hellre tror på makten även i en kris vilket vi har sett många gånger redan. Det kommer ingen brytpunkt för många demoraliserade människor om inte tillräckligt många börjar säga ifrån, därför det måste börja med oss själva anser jag iaf.

Jag kan säga att jag bidrar nog mindre än de allra flesta till det här systemet men, som sagt, det är inte teknologin i sig det är fel på utan hur den används.
Senast redigerad av UndeadNinja 2022-07-28 kl. 05:06.
Citera
2022-07-28, 06:12
Medlem
Använder aldrig kontanter.
Citera
2022-07-28, 06:38
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag håller med dig i dina argument, i en dystopisk framtid (finns en film om det) skulle man kunna tänka sig att staten bara spärrar dina konton om du (exempel) har "fel politisk åsikt" - Så långt är jag med på att kontanterna är viktiga på ett teoretiskt och känslomässigt plan.

Men sedan kommer jag till verkligheten. Det är ändå bara någon promille av sitt kapital vanligt folk har i kontanter, resten är i digitala siffror. Man hade överlevt en vecka eller två på sina 3-4000 kronor i kontanter man har hemma. Livet hade liksom gått att förstöra fullständigt för mig även om jag haft 300000 kr hemma, bestämmer sig någon för att nolla mina konton är det tvärkört.

Likadant med alla andra prylar som håller reda på mig, skulle jag fly så kan jag inte ta min bil (då hittas jag omgående). Jag kan definitivt inte ta min mobil med mig, varenda samtal loggas, och positioneringsdatan gör att jag hittas inom 10 minuter ändå.

Det är liksom kört med "flykten", vi har vant oss vid att vara uppkopplade mot matrix. Det kan inga kontanter ändra på, men det känns kanske som att man gör ett statement....men det gör lika stor verkan som att klimatkompensera sin Thailandresa genom att köpa ett kilo kravodlade bananer när man kommer hem.

Just därför är våra kontanter så viktiga, vi måste plugga ur oss ur Matrix. Eliten har styrt oss hit under 30 års tid, vi är för bekväma och hjärntvättade.

Internet och all information samt alla intryck har fått oss människor att få en enorm distans, den emotionella intelligensen som den kallas har minskat något enormt. Folk är deprimerade, har ingen kontakt med moder natur, vet ej hur kärlek känns och är mer lika en flock zombies.

Med kontanter kan du köpa produkter av lokala producenter. Börjar du engagerade dig i att få fram en produkt som du kan sälja så kan du få kontanter eller rent av byta den produkten mot andra för att göra pengar helt verkningslösa. Total frihet, tyvärr är det steget längre bort då 90% har bolån mm så pengar måste in

Men jag tror att vikten av att bibehålla cash och göra det till ett accepterat betalmedel kommer öka vår frihet enormt igen
Citera
2022-07-28, 07:19
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Förbuden haglar nu. Banker kräver total kontroll över folk, kontantkort förbjuds,mm.
De riktigt naiva opererade in chip i handen och trodde kontanterna skulle försvinna redan strax efter årsskiftet. Nu växer andelen människor som vill behålla kontanterna. Nyktrar folk till nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=929824

Du betalar 2-3% på vad du köper till banken per inköp för att använda ditt VISA/Mastercard, och handlaren betalar lika mycket för att kunna ge dig tillgång till VISA/Mastercards system. När handlaren installerar en kortautomat, så förbjuds han att ta ut extra betalt av kunderna för att täcka kostnaden för apparat och abonnemang. Ingen konservativ marxist (borgerlig/SD) politiker har något att anmärka på detta, trots att de skriker om att "allting måste bära sina egna kostnader" i andra sammanhang som t.ex kollektivtrafiken. Ingen liberalmarxist (vänster) politiker har att anmärka något om detta eftersom bankerna lovar högre skatteuppbörd om alla kontanter försvinner så de kan få mer pengar att leka med. I små blattekiosker kan man ibland se en liten skylt som säger "extra avgift om x kronor vid betalning med kort vid köp under xxx kronor". Det är för att täcka upp minimiavgiften för ett kortköp.

Bankerna tar alltså ut en slags moms på allt som säljs i Sverige, och naturligtvis vill de att kontantanvändandet ska minska, eftersom det bokstavligen kostar dem förlorad inkomst. Dessutom går det att sälja bankkundernas köpvanor till reklammäklare. Ingen politiker i 8-klövern har något att anmärka på detta. Det ses som fullt naturligt att Sverige dels ska ha en form av privat momsuppbörd, och dels ska vara extremt sårbart för störningar i civilsamhället. Det senare visar hur bizarr skräckhetsen om Ryssland är, för skulle det vara den minsta reala risk för krig med Ryssland, så skulle kortbetalningar nästintill förbjudas för att det behövs inte mycket för att släcka ner elnät och telekom. Vi kommer att få se roliga effekter av det här i vinter, om det blir rullande strömabrott i elområde 4, för då kommer inte svenne att kunna köpa någonting för han har inga fysiska pengar, bara en notering i bankens digitala register om att han har si och så många kronor på sitt konto.

Det mest oroväckande är att riksdagen godkände regeringens förslag om att förbjuda försäljning av kontantkort. Det hänger ihop med World Economic Forums planer på ett massivt digitalt övervakat samhälle där din mobiltelefon fungerar både som ditt ID-kort, din plånbok och din personliga spårningssändare som hela tiden berättar vad du befinner dig och till och med fungerar som mikrofon via trojaner installerade genom autouppdateringsfunktionen. Att låta människor lyssna av allt som snappas upp är omöjligt, men ett GPT-3 eller högre AI kan lyssna på miljoner ljudupptagningar samtidigt, konvertera dem till text och göra en grov uppskattning av innehållet. Det är därför anonyma kontantkort måste väck. Alla mobiltelefoner måste ha en registrerad ägarkedja. Det har inget alls att göra med blattar och knark, det här är riktat mot svenne. Blattarna låter någon 70-årig kuzze stå som målvakt, precis som de gör med bilar.
Citera
2022-07-28, 07:30
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du betalar 2-3% på vad du köper till banken per inköp för att använda ditt VISA/Mastercard, och handlaren betalar lika mycket för att kunna ge dig tillgång till VISA/Mastercards system. När handlaren installerar en kortautomat, så förbjuds han att ta ut extra betalt av kunderna för att täcka kostnaden för apparat och abonnemang.

Nej, man förbjuds att ta ut en synlig kortavgift (eftersom det påverkar kortbolagens varumärke negativt). Istället har priserna höjts aningen på alla varor för att täcka upp för detta, vilket gjordes för längesedan, och det är något vare sig Visa eller Mastercard har någonting emot eller kan förbjuda.
Citera
2022-07-28, 07:38
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nej, man förbjuds att ta ut en synlig kortavgift (eftersom det påverkar kortbolagens varumärke negativt). Istället har priserna höjts aningen på alla varor för att täcka upp för detta, vilket gjordes för längesedan, och det är något vare sig Visa eller Mastercard har någonting emot eller kan förbjuda.

Dvs det är ju precis vad jag sade fast med andra ord.
Citera
2022-07-28, 07:44
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Tror du det är någonting ännu värre i görningen?

You will own nothing and be "happy", som WEF har deklarerat låter väl tillräckligt olustigt? Vad skulle kunna bli värre än så? Vill de ha ihjäl oss eller vad är det frågan om?

Det är rätt så uppenbart hur de kommer att göra så att du inte äger någonting och är glad. Men det är ett ämne för en annan tråd. Oroa dig inte, de kommer att göra det försöket här i Sverige med, så även du kommer att bli av med allt.
Citera
2022-07-28, 07:53
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ

Och så kan förstås demokratifientliga bankirer och 1984-politiker när som helst hindra vem som helst från att köpa mat.

Chaučescu och Stasi skulle varit avundsjuka på dagens Sverige.

Det de kommer att göra är att ransonera produkter som bensin och kött - du får inte köpa mer än din klimatandel (som hela tiden minskar för klimatets skull). Du kan köpa upp till din personliga ransongräns och sedan tar det stopp, genom direkt förbud eller genom en progressivt ökande moms som gör dina bensin och matutgifter enorma om du går över gränsen. I och med att de har 100% kontroll över alla dina transaktioner och du inte kan byta till kontanter längre är det en lätt sak att göra, det behövs bara lite uppdateringar till betalningssystemens mjukvara. Svenne kommer att stå som ett fån och säga "näääääääää nu ska jag flytta till ett land som inte tar emot invandrare!".
Citera
2022-07-28, 07:56
Medlem
Det finns positiva saker utan kontanter också..
Svårare för tiggare, svartjobbare, kriminella och annat slödder som gillar att fiffla och inte göra rätt för sig ordentligt.
Men kontater är för viktigt att vara utan i katastroflägen.
Citera
2022-07-28, 08:15
Medlem
TeEsErs avatar
När man läser genom sådana här trådar blir det ganska uppenbart att ett av huvudämnena i Livets hårda skola är att vika foliehattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in