• 1
  • 2
2022-07-26, 15:58
Medlem
Tsanwhalars avatar
Hej

Jag bytte jobb för ett tag sedan för att min livssituation skulle må bättre av dagtidsjobb i närheten. Nu har jag och sambon separerat och jobbet sög.. inga kollektivavtal och rörigt som fan

Har fått förfrågan att gå tillbaka till mitt gamla jobb

Jag har provanställning samt inga kollektivavtal. Kan jag mejla chefen och säga upp mig på omedelbar verkan ?
Citera
2022-07-26, 16:08
Medlem
Loxuss avatar
Beror på vad anställningsavtalet säger? Säger det inget så borde det väl bara vara att gå.

https://www.familjensjurist.se/fraga...ovanstallning/
Citat:
För arbetstagaren finns det däremot ingen uppsägningstid under prövotiden. Detta innebär att arbetstagaren kan säga upp sig med omedelbar verkan och alltså lämna jobbet redan samma dag som denne säger upp sig.
Citera
2022-07-26, 16:34
Medlem
Ja det kan du, även om jobbet säger nej så skiter du i det och dyker inte upp mer. Inget kommer hända.
Citera
2022-07-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Jag har provanställning samt inga kollektivavtal. Kan jag mejla chefen och säga upp mig på omedelbar verkan ?

Ja det kan du, det är risken arbetsgivaren tar när de ger dig en provanställning.
Citera
2022-07-26, 17:02
Medlem
Normalt har man två veckors uppsägningstid vid provanställning men prata med chefen så löser denne säkert att du kan gå på dagen.
Citera
2022-07-26, 17:03
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Beror på vad anställningsavtalet säger? Säger det inget så borde det väl bara vara att gå.

https://www.familjensjurist.se/fraga...ovanstallning/

Kollektivavtal saknas och står 3 månaders uppsägning vid förlängning av anställning. Sen står det att jag kan bli skadeståndsskyldig med mera
Citera
2022-07-26, 17:21
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virtuosen
Normalt har man två veckors uppsägningstid vid provanställning men prata med chefen så löser denne säkert att du kan gå på dagen.
Vid provanställning finns ingen uppsägningstid för den anställde, det är arbetsgivaren som har två veckors uppsägningstid
Citera
2022-07-26, 17:56
Citat:
Kollektivavtal saknas och står 3 månaders uppsägning vid förlängning av anställning. Sen står det att jag kan bli skadeståndsskyldig med mera
Man ska ha med sig att en tillsvidareanställning är underliggande en provanställning. Dock under tiden provanställning löper så är det denna som tillämpas till dess annorledes gäller. Provanställning är ömsesidig, vilket innebär att både arbetsgivaren och arbetstagaren har i princip samma rättigheter.

Med andra ord föreligger inga skadestånd vid uppsägning under provanställning, utan detta borde nog syfta på att skadestånd föreligger i det fall provanställningen övergår till en tillsvidareanställning, och man inte iakttar uppsägningstiden efter prövotiden.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2022-07-26 kl. 17:59.
Citera
2022-07-26, 18:51
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Man ska ha med sig att en tillsvidareanställning är underliggande en provanställning. Dock under tiden provanställning löper så är det denna som tillämpas till dess annorledes gäller. Provanställning är ömsesidig, vilket innebär att både arbetsgivaren och arbetstagaren har i princip samma rättigheter.

Med andra ord föreligger inga skadestånd vid uppsägning under provanställning, utan detta borde nog syfta på att skadestånd föreligger i det fall provanställningen övergår till en tillsvidareanställning, och man inte iakttar uppsägningstiden efter prövotiden.

Då branschen är speciell får jag inte yppa eller bidraga med konkurrerande bolag som sysslar med liknande produktion. Om jag skulle bryta mot detta så kan bolaget kräva skadestånd. Men står enbart att det är 3 månaders uppsägning efter förlängning efter provanställningen

Står tyvärr inget vad som gäller provanställning. Men funderar på skicka Mail på fredag och säga upp mig på omedelbar verkan då provanställningen enligt juristiken inte kräver någon uppsägningstid
Citera
2022-07-26, 20:03
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Då branschen är speciell får jag inte yppa eller bidraga med konkurrerande bolag som sysslar med liknande produktion. Om jag skulle bryta mot detta så kan bolaget kräva skadestånd. Men står enbart att det är 3 månaders uppsägning efter förlängning efter provanställningen
Vad yrar du om? Du får inte "yppa eller bidraga med konkurrerande bolag som sysslar med liknande produktion". Vad menar du?
Citera
2022-07-26, 20:06
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Står tyvärr inget vad som gäller provanställning. Men funderar på skicka Mail på fredag och säga upp mig på omedelbar verkan då provanställningen enligt juristiken inte kräver någon uppsägningstid

Du har 3 månader efter provanställningen gått ut och inte blivit avbruten. Då blir du tillsvidareanställd. Innan dess är det avslutat pass som gäller för din del enligt juristiken.

Du kan ha en konkurrensklausul i ditt avtal. Har du det? Troligtvis inte.

Du får inte avslöja specifika hemligheter för konkurrenten efter din anställning men generell information får du använda dig av.
Citera
2022-07-26, 20:07
Medlem
LustigaKurres avatar
Stega in till chefen och bajsa på hans skrivbord, garanterat att det inte blir nåt tjafs om uppsägningstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in