2022-07-26, 15:33
Medlem
KompetentPyromans avatar
God tidsenhet, Flashback Forum och alla matglada personer som huserar här.

Nu vill jag veta vilka fyllningar ni föredrar när det kommer till de franska pannkaksrätterna: Crêpes och Galette.

Själv föredrar jag varmrättsvarianterna (de som brukar göras på bovete). Finns en krämig variant med grönmögelost som jag beställde in hos "Kutens Bensin" på Fårö en gång. Där gjordes det - i alla fall när jag besökte stället för 7 år sen - fina galetter. En annan uppskattad variant, som med fördel kan skandinaviseras, är den med skinka och spenat. Ostigt skall det vara! Och om den är vällagad. Mums, säger jag

Det sistnämnda är bra bakismat, för den som ville veta det...

I kategorin dessertcrêpes utmärker sig de med honung och rostade nötter. Valnötter, hasselnötter, or what have you. Med olika kombinationer av efterrättsliga (är det ett ord?) ingredienser inuti. Vad tycker ni?
Citera
2022-07-26, 17:06
Medlem
Henriksss avatar
Svamp o skinka.
Citera
2022-07-26, 17:17
Bannlyst
jag vill rekommendera crepes panna

sedan brukar jag ha i fyllningen

knippe dill
citron
hollandaisesås
skalade räkor
riven västerbottensost
hackade burk champinjoner smörfrästa
vittvin är viktigt med

ibland lök även olika

kommer experimentera mer i höst sen.
Köttfärs, och sen vill jag prova med
älg och kantarell med.

Hoppas på mer inspiration i denna tråden.

Är salt snubbe, så inga sötsaker , endast mat, varmrätts crepes för min del.
Inga desert , sötsaker

Men kan tänka mig att här finns mkt roligt göra även för er som gillar sötsaker, bär, deserter.

Något med bär skulle jag kunna tänka mig, men lagar jag själv, så blir det mat varmrätt endast

Mycket jobb med dessa.
Crepespannan jag köpte till just detta är jag nöjd med, blir extra frasigt
Citera
2022-07-26, 17:19
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KompetentPyroman

Nu vill jag veta vilka fyllningar ni föredrar när det kommer till de franska pannkaksrätterna: Crêpes och Galette.

Själv föredrar jag varmrättsvarianterna (de som brukar göras på bovete). Finns en krämig variant med grönmögelost som jag beställde in hos "Kutens Bensin" på Fårö en gång. Där gjordes det - i alla fall när jag besökte stället för 7 år sen - fina galetter. En annan uppskattad variant, som med fördel kan skandinaviseras, är den med skinka och spenat. Ostigt skall det vara! Och om den är vällagad. Mums, säger jag

I kategorin dessertcrêpes utmärker sig de med honung och rostade nötter. Valnötter, hasselnötter, or what have you. Med olika kombinationer av efterrättsliga (är det ett ord?) ingredienser inuti. Vad tycker ni?
Jag brukar göra en mustig svampfyllning. Champinjoner, kantareller och karl Johan svamp. Mycket grädde och vitpeppar i!
Citera
2022-07-26, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KompetentPyroman

Galette med grönmögelost var nog en lokal grej på Kutens.

Jag äter gärna galette i Frankrike, gillar den klassiska complète med skinka och Emmentalerost och lite tomatmarmelad på sidan. Potatis/purjolök, Boudin Noir och äppelkompott, Chevre och kastanjepuré är också riktigt fina.
Citera
2022-07-26, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag brukar göra en mustig svampfyllning. Champinjoner, kantareller och karl Johan svamp. Mycket grädde och vitpeppar i!

Mina favoriter dessa tre.
Gjort pasta sås och mixat dessa tre, även med mos och älgskav.

Kommer i höst prova crepes så som du gör.
Vad tror du om lite brännvinssost i med ? Smakar som Västerbotten nästan
Citera
2022-07-26, 17:46
Medlem
Variation är ju ett måste men rökt lax är riktigt gott.
Citera
2022-07-26, 19:40
Medlem
Räkorcreme av nått slag och någon smakrik ost. Enkelt men jävligt gött.
Citera
2022-07-26, 20:00
Medlem
Den absolut bästa är den klassiska Crepes Prins Bertil med en fyllning av Hollandaise, räkor och dill.
Citera
2022-07-26, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Den absolut bästa är den klassiska Crepes Prins Bertil med en fyllning av Hollandaise, räkor och dill.

japp
och som variation lite smörstekt champinjon och brännvinsost ibland med som extra
kallar den Prins Bertil Special

Till er som inte smakat brännvinsost, gör det direkt, sjukt gott, nästan som västerbotten fast godare
har inget med sprit och göra
Citera
2022-07-27, 09:36
Medlem
Sladdarens avatar
Fyllnings ideerna och godheten med det är egentligen oändliga ang crepes, för hur kan egentligen en neutral pannkaka som man rullar runt en fyllning skära sig ? Nästan omöjligt

Prova tex

Crepes with Spinach, Bacon and Mushroom Filling är gott som attan

Enchiladas

eller hämta inspiration med att goggla "crepe filling ideas"

https://theblondebuckeye.com/crepe-filling-ideas/
Citera
2022-07-27, 17:50
Medlem
KompetentPyromans avatar
Då vill jag härmed förtydliga att det jag syftade på var att franska pannkaksrätter, i deras såväl matiga som omatiga format, mycket riktigt har sitt ursprung i landet Frankrike. Eftersom det finns flera benämningar så valde jag sammanfattningen "de franska pannkaksrätterna". Har inga synpunkter på exakt vilka innehåll som diskuteras. Det ligger liksom i själva frågan, att det var detta som var frågan. Ah, ni fattar tror jag. /mvh TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in