2022-07-26, 15:27
Medlem
Ska man skita I Portugal och flytta till Estland istället?

Verkar ha en bra tech scen. Kan sköta all byråkratiskt digitalt. Enkelt att starta företag. Bra startup scen sägs det. Tror att många amerikanska bolag anställer där så man borde kunna tjäna bra?

Inbillar mig att det är som Sverige på 80-talet. Bra samhälle utan negrer. Vad vet ni om att bo och jobba i Estland?
Citera
2022-07-26, 15:34
Medlem
Estland är bra, har själv bott och jobbat där

Billig hyra, billig mat. Jag har inget dåligt att säga om Estland. Ett litet minus kan vara att det kan vara svårt att hitta engelskspråkiga utanför turistområdena men de flesta kan ryska (var enklare att lära sig än estniska)
Citera
2022-07-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VariusAvitus
Estland är bra, har själv bott och jobbat där

Billig hyra, billig mat. Jag har inget dåligt att säga om Estland. Ett litet minus kan vara att det kan vara svårt att hitta engelskspråkiga utanför turistområdena men de flesta kan ryska (var enklare att lära sig än estniska)

Är bostäder billiga?

Har Estland någon motsvarighet till skärgården eller västkusten? Fint om man kunde köpa sommarhus billigt.

Estniska kan ju inte vara så jävla svårt. Men jobbar man inom tech snackar väl alla engelska ändå?
Citera
2022-07-26, 15:57
Medlem
Min hyra låg på € 300 hade en lön på € 2100, vatten och uppvärmning var ca 12€. Villor är jag osäker på. Men du kan se lite exempel här: https://ee24.com/estonia/search/?loc...n=&square_max=

Finns väldigt fin natur runt de gamla svenskbygderna vid estniska kusten och på Dagö och Ösel.

Och du har rätt inom tech är engelska inga problem eller i Tallinn men om du åker ut i någon byhåla kan det var svårare. Personligen tyckte jag ryska var enklare än estniska men om du kan finska så är det nog enkelt med att lära sig estniska.
Citera
2022-07-26, 16:49
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Ska man skita I Portugal och flytta till Estland istället?

Verkar ha en bra tech scen. Kan sköta all byråkratiskt digitalt. Enkelt att starta företag. Bra startup scen sägs det. Tror att många amerikanska bolag anställer där så man borde kunna tjäna bra?

Inbillar mig att det är som Sverige på 80-talet. Bra samhälle utan negrer. Vad vet ni om att bo och jobba i Estland?
Kolla på facebook "svenskar i tallinn". Det finns en rätt stor svensk expat-community, och en del estlands-svenskar (tänk finlands-svenskar)

Kolla även här: https://www.e-resident.gov.ee/become-an-e-resident/

Det finns många fördelar och flera olika sätt att jobba/driva eget ... skatten är gynsammare än här.

Framför allt åk dit, ta med dig bilen och snoka runt litet. Nordöstra delen är nästan som ryssland, nordvästra är svenskbygder, södra delen mycket jordbruk ... många av öarna är bebodda.

Tarttu är en gammal svensk universitetsstad faktiskt sveriges andra universitet. musikfestivaler, mycket folkmusik.
Narva är mest ryssar, men det finns svensk grundskola
Tallinn är het, men också dyrare. Landet är litet så var du än bor så kan du lätt ta dig vart som helst på 3-4 timmar
Haapsalu är svenskbygd, svenskt gymnasium och grundskola, byarna norr om har tilloch med vägskyltar på svenska
Pärnu är beach, klubbar och musikparty under sommaren, här hade avici sin sista konsert

Lycka till
Citera
2022-07-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VariusAvitus
Min hyra låg på € 300 hade en lön på € 2100, vatten och uppvärmning var ca 12€. Villor är jag osäker på. Men du kan se lite exempel här: https://ee24.com/estonia/search/?loc...n=&square_max=

Finns väldigt fin natur runt de gamla svenskbygderna vid estniska kusten och på Dagö och Ösel.

Och du har rätt inom tech är engelska inga problem eller i Tallinn men om du åker ut i någon byhåla kan det var svårare. Personligen tyckte jag ryska var enklare än estniska men om du kan finska så är det nog enkelt med att lära sig estniska.

Vad kostar en lägenhet i Tallinn? Kollade lite på nätet, verkar lite billigare än Stockholm men inte så värst.

Har dom ägarlägenheter eller något sosse påhitt som bostadsrätt?

Hur är samhället och ideologin, bakåtsträvande sossar eller bra riktiga människor med framtidstro?
Citera
2023-02-12, 20:41
Medlem
Obekvamstamnings avatar
https://timbro.se/smedjan/dar-skatte...iheten-storre/

Fan verkar ju jävligt frestande för en kryptonörd som mig. Kommer nog bli dyrare att bo i de nästa 5-10 åren då det kan bli populärt.

Portugal sägs lägga skatt på krypto.

Edit. Spanade in deras crypto skatt som är rätt efterbliven och förlegad. Verkar vara att varje gång jag säljer mot något annat så ska jag skatta men det är ju omöjligt.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2023-02-12 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in