2022-07-27, 08:22
Medlem
Bolshiess avatar
Det som stör mig något oerhört var hur viktigt det var för detta landslag att komma 1:a i gruppen. Hur kan man inte som ledning inse att möta ett starkt hemma lag innebär att man har allt emot sig? allt från bollkallar till matchfunktionärer till hemma publik samt inga egna fans? Att skylla på att Frankrike skulle va en svårare motståndare är oerhört naivt. Jag lägger all skuld på ledningen som inte vet hur taktik funkar. AVGÅ LEDNINGEN!
2022-07-27, 08:27
Medlem
Jofs avatar
England var bättre, det är den enkla förklaringen.
Sverige är bra. Men andra lag har blivit bättre.
Sen greps laget som helhet av denna insikt och spelade sämre. Sånt händer lag.
Att leta syndabockar båtar föga.
2022-07-27, 08:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Det som stör mig något oerhört var hur viktigt det var för detta landslag att komma 1:a i gruppen. Hur kan man inte som ledning inse att möta ett starkt hemma lag innebär att man har allt emot sig? allt från bollkallar till matchfunktionärer till hemma publik samt inga egna fans? Att skylla på att Frankrike skulle va en svårare motståndare är oerhört naivt. Jag lägger all skuld på ledningen som inte vet hur taktik funkar. AVGÅ LEDNINGEN!
Dom kom ju 1:a i gruppen?
2022-07-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nej, det var ingen bra kväll för Glas, tillbaka från corona och blir satt på fel position, samt ställs mot EM:s skyttedrottning, tufft..

Jag är inte överförtjust i Magdalena Eriksson som fotbollsspelare (även om jag gillar hennes ledaregenskaper), sedan har Sembrant knappt spelat på slutet och Ilestedt å Glas lirar på ovana positioner, kaos i backlinjen..

Utan skada på Seger och utan corona, så skulle jag velat se Glas - Ilestedt - Björn - Jonna som backlinje..

Annars är det bara att lyfta på hatten för Sarina Wiegman och hennes Englland, inget snack om saken att bästa laget vann matchen..

Om Sverige (tillsammans med övriga nordiska länder) får arrangera EM 2025, så kanske de skulle göra ett värvningsförsök där, då Wiegman kan det här med att lyfta hemmanationen

Fast lite surt är det! Det gick ju så bra i OS med samma trupp som detta EM.

Men hoppas nästa sommar det blir bättre! Något stort måste dom vinna nån gång tycker man! Vi har ett bra lag men allt ska klaffa också när det väl är dags!

Vad tycker du man ska jobba lite extra på inför VM i Australien & Nya Zeeland?
2022-07-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TungPhung
Hela mittfältet och backar var underkända idag. Tror du inte England hade vunnit utan Lindahls två tabbar?
Tunneln ska inte Lindahl ha skit för ensam, hela försvaret stod och tittade på det anfallet.

Precis, backlinjen var kaos och mittfältet räcker inte till..

Man förlorar som ett lag, men nu börjar folk skylla på Lindahl precis som man gjorde med Salo vid Vitryssland, så enkelt är det inte..

Jag har själv sett Barcelona lira i CL-slutspelet med Bonmati, Guijarro och Putellas på innermittfältet, samma trio som är ordinarie i landslaget och jag förstår verkligen inte hur Sveriges mittfält skulle kunna matcha dem vid en ev. match mot Spanien..

Folk har blivit lite blinda sedan OS, där t.ex. Tyskland, Frankrike och Spanien inte deltog..

Sedan har England hemmaplansfördel kryddat med mästarcoachen Sarina Wiegman, vilket blir en svårslagen kombination..
2022-07-27, 08:35
Medlem
De första 15 minuterna var kul, sen blev det som om England spelade mot ett gäng betande getter...
2022-07-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veritassen
Hon var helt enkelt skitdålig i denna match och spelade långt under den förmåga hon har visat i många tidigare matcher. Något som föranledde spelarorganisationen FIFPro (Fotbollsspelarnas egen fackliga organisation) att 2018 utse Lindahl till världens bästa kvinnliga målvakt.

Jag tycker dock att också alla andra svenska spelare spelade långt under sin förmåga. De blev till statister och fick de engelska spelarna att framstå som mycket bättre än vad de är.

Jag är mest intresserad av VARFÖR de svenska spelarna, inkl Hedvig, spelade utan energi, engagemang och förmåga i en så viktig match ? Borde de inte ha försökt göra sitt bästa i en så viktig match? Påminner mig f.ö om hur det norska laget förlorade med 8-0 mot England efter en match där de spelade lika håglöst som det svenska laget nu gjorde.

Tycker tvärtom att Sverige gjorde sina mest energi- och fartfyllda matchminuter i turneringen igår. Första 15-20 är tempot högt uppskruvat, man vinner varenda närkamp, man spelar bättre än tidigare. En kombo av jävlar anamma och bra fotboll.
Men.. det kanske var där felet låg. Man gick med i Englands flow-fotboll med massor av löpningar och spel med stor bredd och orken räckte inte när det började gå emot. Och så minns man efteråt den håglösa sista halvtimman istället för den riktigt bra första halvtimman. Lite som Costa Rica 1990, när Sverige spelade sjukt bra i början men man minns bara andra halvleks usla situationer.
Kanske Sverige borde lugnat sig lite inledningsvis, hållt ihop laget bättre, och sparat energin till andra halvlek. Men fan inte lätt att inleda lugnt i en semifinal inför fullsatt.
Angående Lindahl så har hon väl sett ut sådär hela karriären. Inga stora rörelser utan levt mer på att vara stabil och säker. Men så trillar målen in och hon upplevs istället lite felaktigt som nonchalant och energifattig. Och det som tidigare varit hennes styrka blev istället en svaghet.
2022-07-27, 08:43
Medlem
Tycker inte att flicklandslaget ska vara ett dugg besvikna efter gårdagens möte med England.
Är man sämst ska man inte heller vinna, ska det vara så svårt att förstå eller är det slumpen som alltid avgör då svenska flickor spelar boll? Att den med sämst förutsättningar förlorar är en av mänsklighetens mest konkreta naturlagar. Var INTE besvikna, era tårar är inte rättfärdigade utan säger mer om er syn på er själva. Skärp er!
2022-07-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
VM-brons 2019 och OS-silver 2021, samt rankade som världstvåa (och europaetta), det var bara naturliga förväntningar..

Sedan går alltid vinnare för guld, inget fel med det! Nu slutar man delad 3:a i Europa och det är också en bra prestation, inget att skämmas över (även om semifinalen inte var någon höjdare)..

Du vill alltid se det positiva och iofs inget fel i det. "delad 3:a i Europa". Nog måste du väl ändå inse att både Tyskland och Frankrike är bättre lag än Sverige? Försvarar du också Hedvig Lindahls insats?
2022-07-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är väldigt lite hat om du inte kallar all kritik för hat.

Däremot är det typiskt att någon påstår att det är mycket hat.

Konstruktiv kritik är väl okej, men att skriva ned någon som totalt värdelös, sämst i världen etc. kan inte på något sätt påstås vara normal kritik.
2022-07-27, 08:54
Medlem
Haajibs avatar
Tror ni hon fick betalt för att släppa igenom så många?
2022-07-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Lindahl har i dagens intervjuer nyktert och ärligt konstaterat att hon inte tycker hon gjorde något misstag på något av målen.
Med den egna kravbilden på sig själv och sina insatser så gratulerar vi DIF dam till årets värvning…

Det är lite typiskt kvinnor att aldrig kunna erkänna sina egna misstag, det är alltid andras fel.

I en intervju skyller ju hon t.o.m. på Peter Gerhardsson som tog ut henne till EM. Att det var fel kan jag iofs hålla med om, men det gör ju inte Hedvigs insats igår mindre usel.

Nu får vi bara hoppas att Hedvig har spelat sin sista landskamp för Sverige.

Är övertygad om att vi redan nu har yngre målvakter på damsidan som håller betydligt högre klass än denna fittslickande fågelskrämma!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in