Citat:
Ursprungligen postat av
ensam87a
Beroende på kan det ju vara en del krångel. Dessutom med tveksam nytta i ett hus med stort självdrag. På dig låter det som att det är meningslöst att elda om man inte har externluft vilket är så fel det kan bli.
Inte meningslöst men det är korkat ur ett energiperspektiv att installera en värmekamin för otaliga tusen utan att göra ett fucking jävla hål i väggen för inblås. Hur kan det vara mer krångligt att göra ett mindre hål i väggen på valfri plats än att göra ett hål i taket för skorstenen?
Citat:
Ursprungligen postat av
ensam87a
Vad har du för eldstad?
Jag har ingen eldstad då jag bor i lägenhet men vi hade en dålig glaskamin när jag var liten. Den drog ut så mycket värme att det var meningslöst att använda den, d.v.s den gav värme nära eldstaden men den drog ut värmen ur huset på andra ställen. Och då menar jag inte precis när man eldar utan främst perioden efter att man lagt in det sista vedträt till att man stänger spjället vilket inte tas med i analysen när man räknar hur effektiv eldstaden är. D.v.s när du tittar på effektgraden på eldstaden så visar den inte hela bilden.