• 1
  • 2
2022-07-24, 21:05
Medlem
Muppetys avatar
Har dessvärre ingen erfarenhet av att fånga vildsvin, men jag lite frågor...

Jag var o campade i helgen o tänkte på vildsvin som skulle kunna springa in i, o över tältet... Har det hänt att de gjort det? Min syster sa att vildsvin siktar in sig på att bita av låren, för att slita av artären, stämmer det? O finns det gott om vildsvin här i Skåne?
Citera
2022-07-24, 21:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Jag var o campade i helgen o tänkte på vildsvin som skulle kunna springa in i, o över tältet... Har det hänt att de gjort det? Min syster sa att vildsvin siktar in sig på att bita av låren, för att slita av artären, stämmer det? O finns det gott om vildsvin här i Skåne?
Ja, det stämmer därför har vi jägare kavlarfodrade byxor vid vildsvinsjakt.
Citera
2022-07-24, 21:51
Medlem
Citat:

Vildsvin är väldigt skygga,de som blir attackerade är jägare som först skjutit svinet och det överlevt
Citera
2022-07-24, 22:00
Medlem
Citat:

Det finns VÄLDIGT gott om (goda) vildsvin i skåne.
Men de är räddare för dig än du är för dom. Såvida du inte råkar på Bredhultsgalten. Rip.
Citera
2022-07-25, 16:27
Moderator
pbos avatar
Tråd skapad av inlägg utbrutna från:

(FB) Vildsvinssugga med flera kultingar är på rymmen vid Skånes Djurpark (2022-07-24)

/mod
Citera
2022-07-25, 17:20
Medlem
cyber_zekes avatar
Skåne har riktigt gott om vildsvin, lyckligtvis är de rätt skygga utom när de har kultingar, då kan de vara riktigt farliga.
Vad många inte vet är om du kör på ett vildsvin, man skall inte gå inte ut och kolla hur det gick, det kan sluta riktigt illa. Sitt kvar i bilen och ring polisen.
Citera
2022-07-25, 17:37
Medlem
TheBusters avatar
Ingen fara ha bara en food bag som du hissar upp maten i på natten. Jag fick en bikepacking väska förstörd av de asen en gång.

Du funkar även mycket bra i Burritos eller Soft Tacos
Citera
2022-07-25, 22:59
Medlem
28-120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, det stämmer därför har vi jägare kavlarfodrade byxor vid vildsvinsjakt.

Trams! Så länge de inte är skadade är de helt ofarliga. De är mer rädda för dig än vad du är för dem och de springer iväg så fort de kan.

Jag jagar vildsvin regelbundet. Ingen i jaktlaget har kevlarfodrade byxor. Den enda gången det kan bli aningen otäckt är vid eftersök efter skadeskjutna grisar. Då kan de få för sig att försvara sig om de är illa skadade.

Jag rör mig också väldigt mycket i skogen utan bössa. Vid ett par tillfällen har jag råkat hamna mitt i flocken av små kultingar. Suggan varnar men inget mer har hänt. Jag har vänt om och smugit därifrån utan problem, men det klart hade jag gett mig på kultingarna eller gått rakt mot suggan så vet man ju inte vad som hade hänt. Man ska förstås inte bära sig korkat åt bara för att de normalt sett är ofarliga.
Citera
2022-07-25, 23:04
Medlem
ArgusOnes avatar
Så länge de inte känner sig hotade eller har ungar i närheten så kommer de mest grymta lite och springa iväg om du gör ett utfall.
Citera
2022-07-29, 08:29
Medlem
nerdnerds avatar
Ang detta:
Simmande vildsvin anföll barnfamilj i Smygehuk
SKÅNE
Publicerad 28 jul 2022 kl 20.22
Tog sig upp på stranden i svenska turistorten • Vittnet: ”Anföll mamma med barn i famnen”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...rade-turister/

Sen verkar det iofs inte ha hänt så mycket egentligen. Inga skador eller så.
Citera
2022-07-30, 07:20
Medlem
Citat:

Har snart skjutit 3 suffrigt med gris.(någonsin) Ett par polare skjuter tresiffrigt för årets runt mars-maj.

En gris är ett flykt djur* likt en häst. Står du framför en skenande häst kan du räkna ut resultatet.
Grisarna biter inte folk, dom springer över dig och har dom betar så är du nu snittad.
Grisarna kommer inte komma i närheten av ditt tält annat än vid svår svällt och du har sjuka mängder med något dom älskar och även då är det tveksamt.

Småland är det stället där det finns mest vildsvin. Vet ej om Skåne ligger 2 men åtminstone top 5 i Sverige.

Att stöta på Vildsvin i skogen är närmast omöjligt. Du ska gå i massor av tjocka gran tätningar eller mer vanligt i Skåne Törnrosa snår. Du kan stå mindre än 2 meter från en gris som trycker i timmar, den rör sig ej.
Citera
2022-07-30, 07:38
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Trams! Så länge de inte är skadade är de helt ofarliga. De är mer rädda för dig än vad du är för dem och de springer iväg så fort de kan.

Jag jagar vildsvin regelbundet. Ingen i jaktlaget har kevlarfodrade byxor. Den enda gången det kan bli aningen otäckt är vid eftersök efter skadeskjutna grisar. Då kan de få för sig att försvara sig om de är illa skadade.

Jag rör mig också väldigt mycket i skogen utan bössa. Vid ett par tillfällen har jag råkat hamna mitt i flocken av små kultingar. Suggan varnar men inget mer har hänt. Jag har vänt om och smugit därifrån utan problem, men det klart hade jag gett mig på kultingarna eller gått rakt mot suggan så vet man ju inte vad som hade hänt. Man ska förstås inte bära sig korkat åt bara för att de normalt sett är ofarliga.
En fråga här då, och som förtydligande,jag jagar inte själv men är väldigt mycket ute i skog och mark men har själv aldrig någonsin sett ett vildsvin. Jag befinner mig på västkusten.
Men en arbetskollega bor mitt i skogen och en morgon när dom vaknade så var det ett gäng vildsvin på deras altan, dom misstänker att anledningen var att dom hade glömt att lägga soppåsen i tunnan så den stod på altanen.

Hon sa att det var ett fullvuxen stort djur och en 4-5 småisar, dom tog och började föra väsen med lite kastruller etc och då försvann svinen direkt.
Men när hon efter nån timme ska åka till jobbet så (liten smal skogsväg) så blir bilen rammad av ett vildsvin, inte bara en gång utan tre gånger stångas svinet förardörren som faktiskt blev ordentligt skadad.

Så frågan lyder: Dylikt beteende kan väl inte vara normalt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in