Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-25, 09:55
  #13
Medlem
Phantom042s avatar
Ja.
Efter att ha sett ryska flygvapnets agerande i Ukraina så är jag helt övertygad om att de inte skulle ha en chans mot Sverige.

Kaliningrad är dessutom litet och det vore nog inga problem att bomba bort deras Östersjöflotta och två militära flygplatser.

Sen skulle de behöva flyga hela vägen genom finska viken, knappast.
Citera
2022-07-26, 19:34
  #14
Medlem
Jag litar på att de gör sitt bästa för att nedkämpa främmande makt.

Jag litar också på att de utan att ifrågasätta skulle hjälpa till att utöva repression mot det egna folket om vi hamnar i ett sådant läge.
Citera
2022-07-26, 21:29
  #15
Avstängd
Om sisådär 5 år kommer vi ha ett slagkraftigt försvar, med kraftfulla offensiva kvalitéer om man köper in det man snackat om. Vi ska ha 3½ brigader, men en NATO-anslutning lär kräva fler. Jag tror vi kommer köpa in en hel del oerhört roliga grejer till försvarsmakten snart.
Citera
2022-07-26, 21:31
  #16
Medlem
Hadrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den spillra av tilltro som en gång funnits kommer med automatik att försvinna helt den dagen Sverige är ett NATO-land fullt ut.
Detta. Och det gäller även tilltron till vår så kallade demokrati.
Citera
2022-07-27, 08:02
  #17
Avstängd
Förstår ni vad roliga prylar vi kan köpa in när vi ska nå 2 % av BNP.
Citera
2022-07-27, 08:06
  #18
Medlem
Nedomanskys avatar
Tror inte vårt hemvärn är nog för att försvara landet i händelse av krig..
Citera
2022-07-27, 08:08
  #19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beach2021-TOPPform
Vi är snart med i NATO så ja jag tror nog att vi kommer kunna bidra lite till ödeläggelsen såsmåningom på ett övertygande och efterblivet vis, absolut.
Hoppas absolut inte så blir fallet. Om 50 år kommer det vara ett digert misstag. I korttid är det ett misstag, om fem år är det ett misstag. Ju mer insmetad med EU man är, desto mer misstag gör man.
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Tror inte vårt hemvärn är nog för att försvara landet i händelse av krig..
Hemvärnet kommer nog se till att alla städer har tillgång till rent vatten i händelse av krig.
Citera
2022-07-27, 10:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Vem skulle ens slåss för Sverige då? Redan nu så rapporterad det om hur en skaplig majoritet av alla F-35 piloter m.m vill sluta och alldeles nyss slutande redan en pga dåligt ledarskap.

F-35 piloter, vilket land pratar du om nu igentligen?
Citera
2022-07-27, 12:09
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Hoppas absolut inte så blir fallet. Om 50 år kommer det vara ett digert misstag. I korttid är det ett misstag, om fem år är det ett misstag. Ju mer insmetad med EU man är, desto mer misstag gör man.

Ja. Hoppas cool heads prevail.
Citera
2022-07-27, 12:23
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedr
F-35 piloter, vilket land pratar du om nu igentligen?

Bla USA och Nederländerna.
Citera
2022-07-27, 14:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Problemet lär väl vara att Riksdagen är så sega på att ta beslut så att innan de tagit något är hela Sverige ockuperat.
Sen är stora delar av Sverige helt utan några förband så det finns inte så mycket att försvara med.

Vilken tur att försvarsmakten inte behöver regeringens välsignelese för att försvara landet. Det är en egen myndighet och överbefälhavarens beslut.
Citera
2022-07-27, 15:03
  #24
Medlem
Mitt svar på frågan är nej, inte efter att ha sett våra värnpliktiga under senare år
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback