• 1
  • 2
2022-07-24, 11:57
Medlem
Jag har tittat på flera villor de senaste veckorna och det verkar som att direktverkande el som värmekälla inte påverkar priset.
En normalstor villa förbrukar runt 3000kwh en kall vintermånad. Om elpriset i vinter hamnar på 6:-/ kwh så innebär det att månadskostnaden hamnar på 18000:-. Det är inte omöjligt att det blir det dubbla om Putin stänger gaskranarna. Jag ser detta som ett större problem än en ränta på 5%.
Varför påverkar inte detta priset på hus?
Citera
2022-07-24, 12:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merksplas
Jag har tittat på flera villor de senaste veckorna och det verkar som att direktverkande el som värmekälla inte påverkar priset.
En normalstor villa förbrukar runt 3000kwh en kall vintermånad. Om elpriset i vinter hamnar på 6:-/ kwh så innebär det att månadskostnaden hamnar på 18000:-. Det är inte omöjligt att det blir det dubbla om Putin stänger gaskranarna. Jag ser detta som ett större problem än en ränta på 5%.
Varför påverkar inte detta priset på hus?
Finns ingen som betalar 6 kr, ett treårsavtal ger väl 1,80 eller liknande idag.
Själv har jag avtal på 73 öre tecknat i slutet på förra året.
Citera
2022-07-24, 12:10
Medlem
Går ju att byta värmekälla i huset. En luftvärmepump eller braskamin.
Eller dra in vattenburet system och bergvärme.
Citera
2022-07-24, 12:26
Medlem
En luft/luft värmepump ger ingen förbättring när det är 15/20 minusgrader. Och varken braskamin eller luftvärmepump kan göra varmvatten. En bergvärmepumpsinstallation med rör och element borde hamna på drygt 300.000:- Borde inte detta märkas i priset?
Citera
2022-07-24, 12:45
Medlem
Helt rätt + faran med så mycket el igång strålning brandrisk grillad i duschen av bredaren.
Citera
2022-07-24, 12:50
Medlem
Nån som vet hur stor del av villabeståndet som har direktel? Och hur fördelningen är mellan andra alternativ?
Citera
2022-07-24, 12:58
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merksplas
En luft/luft värmepump ger ingen förbättring när det är 15/20 minusgrader. Och varken braskamin eller luftvärmepump kan göra varmvatten. En bergvärmepumpsinstallation med rör och element borde hamna på drygt 300.000:- Borde inte detta märkas i priset?
300000:-?
Citera
2022-07-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Nån som vet hur stor del av villabeståndet som har direktel? Och hur fördelningen är mellan andra alternativ?

Vet en kåk på lidingö som efter vad jag förstod hade direktverkande golvvärmeel -
således som lidingös dyraste kåk ett år har jag för mig
Citera
2022-07-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
300000:-?
Gör det nog om det ska byggas om till vattenburet.
Citera
2022-07-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vet en kåk på lidingö som efter vad jag förstod hade direktverkande golvvärmeel -
således som lidingös dyraste kåk ett år har jag för mig
De har väl förmodligen råd, men ändå.
Citera
2022-07-24, 13:07
Medlem
Muwltipliers avatar
Många hus har väl braskamin och kan på så vis komplettera värmen. En luft/luftvärmepump idag klarar - 20 utan problem och vid lägre temperaturer så kan man komplettera med annan värmekälla.
En braskamin är inte direkt svår att installera.
Citera
2022-07-24, 13:21
Medlem
Jag kan hålla med om att man ibland blir lite förvirrad gällande priset på bostäder.
Där en tjusig tapet eller bänkskiva ger ett högre värde än nytt tak och fönster.
Nu är det 20 år sen jag tog en offert på ombyggnation till vattenburen bergvärme för ett 160 m2 villa men den låg då på dryga 200 k så 300 k är nog rimligt.
Sen kan man väl fundera vad som är rimligt eller inte.
Nu bor jag på 135 m2 och har en luftvärmepump och direktverkande el. förra året som var det värsta hitils förbrukade vi 16 000 kWh, då jobbad jag hemma och var väldigt lit ute och reste.
Förr kåken vr på 120 m2 med bergvärme då förbrukade vi 13 000 kWh i genomsnitt och då jbbde jg ldrig hemma och åt ut de flesta vardagar och var på resande fot hela semester.
Så en modern luftvärmepump är effektiv och kostar i te mycket att installera, men givetvis borde en bergvärmeanläggning påverka prislappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in