Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Mmm...men nu säger du egentligen bara samma sak...fast med fler ord.
Om det är vad du plockar ut av det jag skrev så måste du läsa igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag förnekar inte att du kan förflytta mest vikt med bänkpress. Och jag säger inte emot att det är en bra idé för en nybörjare att fokusera på just bänk tills man har byggt upp en "bas", en grundstyrka. Du får helt klart mest "bang for the buck" med bänken!
Dock är fortfarande uttrycket "bäst" väldigt tveksamt för mig
Jag vet flertalet personer som har byggt sina bröst med mestaldels hantelpress. Troligtvis är det en bättre övning för maximal utveckling av just den muskeln. Bänkpressens statiska och låsta ställning kan utan tvekan vara ett hinder för många när det kommer till just bröstaktivering.
Man blir liksom bra på det man tränar. Och gör du mycket bänkpress kommer du bli bra på att förflytta maximalt med vikt. Satsar du på hantelpress kommer du bli bra på det istället...och troligtvis kommer dina bröst få mer direkt träning än med bänkpress.
Jag menar inte alls att märka ord och håller med om det mesta du säger....men ordet "bäst" retar mig tyvärr

För om du främst är ute efter hypertrofi är bänkpressen inte nödvändigtvis den bästa övningen i längden.
Maximalt med motstånd i rörelsevektorn multiplicerat med antalet repetitioner är den enskilt viktigaste drivaren av muskeltillväxt, det finns massvis med studier som visar att det stämmer. Vilken övning låter dig pressa mest vikt för flest reps i en effektiv ROM? Bänkpress.
Kan hantelpress låta dig utföra en rörelse genom en större ROM? Troligtvis. Är ROM den enskilt största drivaren av muskeltillväxt? Nej (om man inte vill jämföra med extremer som typ powerlift-bänk med 2 cm ROM). Känns hantelpress bättre i bröstet? Kanske. Spelar det någon roll? Nej, bevis för att det skulle vara fallet saknas.
Jag utvecklade i mitt inlägg att det var muskeltillväxt som var mitt mått som jag utgick ifrån när jag skrev "bäst", du kommer ju bara dragandes med vad dina polare/folk du känner har upplevt vilket inte säger något (samma sak i tråden om längd på träningspasset, där du hänvisade till en random kroppsbyggare som du tränat med).
Bänkpress är den enskilt bästa övningen för att utveckla styrka i pectoralis-muskeln och för att stimulera hypertrofi i denna muskel, hantelpress är bra men oftast bara en lämplig och enkel undflykt för folk som inte klarar av att bänkpressa med ordentlig form.