• 1
  • 2
2022-07-24, 09:39
Medlem
VergissMichs avatar
Tjena! Jag kör ett PPL schema på gymmet. Då jag har push dag kör jag bl.a. bänkpress med skivstång. Säg att jag bänkar 60 kg. Vad är det för skillnad på att bänka 60 kg med en skivstång eller en 30 kgs hantel i vardera hand? Vikten bör ju bli den samma men kan det vara nyttigt att öva på båda övningarna? Det samma gäller militärpress då jag också enbart kör med skivstång.
Citera
2022-07-24, 09:48
Medlem
MrMadoffs avatar
Du måste ju balansera vikterna i vardera hand när du kör med hantlar så även andra muskler får arbeta mot för skivstång så nej du klarar inte 30kgs hantlar bara för du bänkar 60kg....
Citera
2022-07-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Tjena! Jag kör ett PPL schema på gymmet. Då jag har push dag kör jag bl.a. bänkpress med skivstång. Säg att jag bänkar 60 kg. Vad är det för skillnad på att bänka 60 kg med en skivstång eller en 30 kgs hantel i vardera hand? Vikten bör ju bli den samma men kan det vara nyttigt att öva på båda övningarna? Det samma gäller militärpress då jag också enbart kör med skivstång.
Det är lättare med skivstång för i princip alla, undantaget de som verkligen inte vet hur man bänkar och fusk repar med hantlar.

Med det sagt så är de bra kompliment till varandra.
Citera
2022-07-24, 09:56
Medlem
VergissMichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Du måste ju balansera vikterna i vardera hand när du kör med hantlar så även andra muskler får arbeta mot för skivstång så nej du klarar inte 30kgs hantlar bara för du bänkar 60kg....

Så varför är det inte vanligare att man tränar med hantlar då? Låter ju som att det är mer fördelaktigt om det tränar fler muskler på samma övning
Citera
2022-07-24, 10:16
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Så varför är det inte vanligare att man tränar med hantlar då? Låter ju som att det är mer fördelaktigt om det tränar fler muskler på samma övning

Är väl coolare o säga att man bänkar 200kg än 40kg med hantlar, eller?
Sedan tävlas det i bänkpress och ej hantelpress mig veterligen..
Senast redigerad av MrMadoff 2022-07-24 kl. 10:38.
Citera
2022-07-24, 10:35
Medlem
Citat:

Du vill kanske bli starkare och därmed större.
Vissa upplägg har 5x5 på bänkpress för att sedan i samma pass ha en övning med hantlar där man kör 3x6-12 reps. Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2022-07-26, 15:07
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Jag drar lättare på mig skador i bänkpressen när jag kör tungt (lös stång). Med hantlar kan jag köra tungt och har aldrig skadat mig då.

Kör jag bänk i smithen så kan jag köra tungt utan skador. Blandar dock alltid smith med hantlar i mina bröstpass. Tycker ändå att plan bänk med hantlar tar bättre än när jag kör med stång.
Citera
2022-07-26, 22:42
Medlem
DoMMs avatar
En tumregel är att du kan hantelpressa din bänkpress-vikt minus skivstången (20kg) delat på 2, dvs 20-kiloshantlar om du bänkar 60kg. Anledningen till att bänkpress rekommenderas är för att det är en enklare och stabilare övning som går att öka med 2,5 kg åt gången (jämfört med 2kg per hand när det kommer till hantlar), vilket tillsammans med det faktum att 60kg > 2x20kg ger en nybörjare bättre förutsättningar för fortsatt framgång.

Hantelpress kan fungera bra som ett komplement, men det kommer aldrig vara bättre än vanlig bänk (förutom i de fall där någon typ av skada förhindrar korrekt bänk-form).
Citera
2022-07-27, 09:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
En tumregel är att du kan hantelpressa din bänkpress-vikt minus skivstången (20kg) delat på 2, dvs 20-kiloshantlar om du bänkar 60kg. Anledningen till att bänkpress rekommenderas är för att det är en enklare och stabilare övning som går att öka med 2,5 kg åt gången (jämfört med 2kg per hand när det kommer till hantlar), vilket tillsammans med det faktum att 60kg > 2x20kg ger en nybörjare bättre förutsättningar för fortsatt framgång.

Hantelpress kan fungera bra som ett komplement, men det kommer aldrig vara bättre än vanlig bänk (förutom i de fall där någon typ av skada förhindrar korrekt bänk-form).

Fast, ordet "bättre" är väl lite tveksamt i detta sammanhang?

Bättre för vad?

Menar du att förflytta maximalt med vikt? Så visst....

Men pratar vi maximal kontakt med just bröst så är hantelpress i många fall faktiskt att föredra.
Citera
2022-07-28, 09:37
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast, ordet "bättre" är väl lite tveksamt i detta sammanhang?

Bättre för vad?

Menar du att förflytta maximalt med vikt? Så visst....

Men pratar vi maximal kontakt med just bröst så är hantelpress i många fall faktiskt att föredra.
En nybörjare som bara kan bänka 60 kg gör bäst i att inte jaga "kontakt" med bröstet, utan istället bygga styrka vilket i ett senare skede kan övergå i annan träning. Att försöka finlira med 20 kg-hantlar är i min mening dödfött om man istället kan lägga sin energi på att få upp sin bänk till 100+ kg och sedan köra med 36+ kg-hantlar. Ingen som inte bekvämt kan bänka 120+ kg har ett bröst värt att tala om, och att sitta och veva med småhantlar kommer inte förändra det faktumet.

Vidare är maximalt motstånd över maximalt antal repetitioner den enskilt största drivaren av muskeltillväxt, och där är bänkpress med skivstång överlägsen hantelpress - dels på grund av stabiliteten och dels på grund av att man kan förflytta maximalt med vikt. Bara för att en övning "känns" bra såsom kabel-flyes och hantelpress så betyder det inte att den faktiskt är effektiv för muskelbyggande. Man kan argumentera för att hantelpress tillåter en större ROM, men avvägningen med lägre styrkepotential gör att fördelen blir obefintlig i sig själv.

Det är alltid bra att variera sin träning med olika övningar, men 1-on-1 vinner bänkpress.
Senast redigerad av DoMM 2022-07-28 kl. 10:02.
Citera
2022-07-28, 11:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
En nybörjare som bara kan bänka 60 kg gör bäst i att inte jaga "kontakt" med bröstet, utan istället bygga styrka vilket i ett senare skede kan övergå i annan träning. Att försöka finlira med 20 kg-hantlar är i min mening dödfött om man istället kan lägga sin energi på att få upp sin bänk till 100+ kg och sedan köra med 36+ kg-hantlar. Ingen som inte bekvämt kan bänka 120+ kg har ett bröst värt att tala om, och att sitta och veva med småhantlar kommer inte förändra det faktumet.

Vidare är maximalt motstånd över maximalt antal repetitioner den enskilt största drivaren av muskeltillväxt, och där är bänkpress med skivstång överlägsen hantelpress - dels på grund av stabiliteten och dels på grund av att man kan förflytta maximalt med vikt. Bara för att en övning "känns" bra såsom kabel-flyes och hantelpress så betyder det inte att den faktiskt är effektiv för muskelbyggande. Man kan argumentera för att hantelpress tillåter en större ROM, men avvägningen med lägre styrkepotential gör att fördelen blir obefintlig i sig själv.

Det är alltid bra att variera sin träning med olika övningar, men 1-on-1 vinner bänkpress.

Mmm...men nu säger du egentligen bara samma sak...fast med fler ord.

Jag förnekar inte att du kan förflytta mest vikt med bänkpress. Och jag säger inte emot att det är en bra idé för en nybörjare att fokusera på just bänk tills man har byggt upp en "bas", en grundstyrka. Du får helt klart mest "bang for the buck" med bänken!

Dock är fortfarande uttrycket "bäst" väldigt tveksamt för mig.

Jag vet flertalet personer som har byggt sina bröst med mestaldels hantelpress. Troligtvis är det en bättre övning för maximal utveckling av just den muskeln. Bänkpressens statiska och låsta ställning kan utan tvekan vara ett hinder för många när det kommer till just bröstaktivering.

Man blir liksom bra på det man tränar. Och gör du mycket bänkpress kommer du bli bra på att förflytta maximalt med vikt. Satsar du på hantelpress kommer du bli bra på det istället...och troligtvis kommer dina bröst få mer direkt träning än med bänkpress.

Jag menar inte alls att märka ord och håller med om det mesta du säger....men ordet "bäst" retar mig tyvärr För om du främst är ute efter hypertrofi är bänkpressen inte nödvändigtvis den bästa övningen i längden.
Citera
2022-07-28, 17:15
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Mmm...men nu säger du egentligen bara samma sak...fast med fler ord.
Om det är vad du plockar ut av det jag skrev så måste du läsa igen.

Citat:
Jag förnekar inte att du kan förflytta mest vikt med bänkpress. Och jag säger inte emot att det är en bra idé för en nybörjare att fokusera på just bänk tills man har byggt upp en "bas", en grundstyrka. Du får helt klart mest "bang for the buck" med bänken!

Dock är fortfarande uttrycket "bäst" väldigt tveksamt för mig

Jag vet flertalet personer som har byggt sina bröst med mestaldels hantelpress. Troligtvis är det en bättre övning för maximal utveckling av just den muskeln. Bänkpressens statiska och låsta ställning kan utan tvekan vara ett hinder för många när det kommer till just bröstaktivering.

Man blir liksom bra på det man tränar. Och gör du mycket bänkpress kommer du bli bra på att förflytta maximalt med vikt. Satsar du på hantelpress kommer du bli bra på det istället...och troligtvis kommer dina bröst få mer direkt träning än med bänkpress.

Jag menar inte alls att märka ord och håller med om det mesta du säger....men ordet "bäst" retar mig tyvärr För om du främst är ute efter hypertrofi är bänkpressen inte nödvändigtvis den bästa övningen i längden.
Maximalt med motstånd i rörelsevektorn multiplicerat med antalet repetitioner är den enskilt viktigaste drivaren av muskeltillväxt, det finns massvis med studier som visar att det stämmer. Vilken övning låter dig pressa mest vikt för flest reps i en effektiv ROM? Bänkpress.

Kan hantelpress låta dig utföra en rörelse genom en större ROM? Troligtvis. Är ROM den enskilt största drivaren av muskeltillväxt? Nej (om man inte vill jämföra med extremer som typ powerlift-bänk med 2 cm ROM). Känns hantelpress bättre i bröstet? Kanske. Spelar det någon roll? Nej, bevis för att det skulle vara fallet saknas.

Jag utvecklade i mitt inlägg att det var muskeltillväxt som var mitt mått som jag utgick ifrån när jag skrev "bäst", du kommer ju bara dragandes med vad dina polare/folk du känner har upplevt vilket inte säger något (samma sak i tråden om längd på träningspasset, där du hänvisade till en random kroppsbyggare som du tränat med).

Bänkpress är den enskilt bästa övningen för att utveckla styrka i pectoralis-muskeln och för att stimulera hypertrofi i denna muskel, hantelpress är bra men oftast bara en lämplig och enkel undflykt för folk som inte klarar av att bänkpressa med ordentlig form.
Senast redigerad av DoMM 2022-07-28 kl. 17:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in