2022-07-24, 05:23
Medlem
(Hej, första gången jag skriver en tråd på forumet, så önskar konstruktiv feedback ifall jag missar några Flashback seder som (oironiskt) är uppenbara för alla andra här.)

Jag känner på mig att hela Ukraina konflikten är instigerat av en västerländsk stormakt, för att genom bilden konglomatägda medieföretag målar upp, manipulera allmänhetens åsikt för att rättfärdiga en i väst 'laglig' invasion av en annan supermakt i öst för att i kapitalismens namn få åtkomst till dess naturresurser.
Det är inte så omöjligt att detta skulle vara sant, för ingen pratar om detta någonstans i västerländsk media, som uteslutande har någon ekonomisk agenda, men får order uppifrån kedjan vad och vilka sanningar med modifikation för att måla upp en gynnsam bild för deras ändamål för att majoriteten av västvärldens 'public eye' ska ha något att gå på. Vissa hade kallat det för propagandatekniker.

Det vore inte första gången eller sista gången man sett detta hända i modern historia, det är bara platsen och folket i världen som varierar.
Exempel: Föreställ er hur ni skulle vilja göra för att komma åt andras naturresurser för att hitta nya saker att kunna mata er respektive ekonomi med när de ni fått tag på i världen börjar ta slut alternativt inte är lika profitable längre som förr. Ni har skulder att betala tillbaka, och de 'politiskt korrekta', moraliska och diplomatiska metoderna går inte vägen för er.
Vad har ni för alternativ kvar om ni inte vill sitta och låta er ekonomi kollapsa? Värt att tänka på.

OBS! Skapar inte tråd för att skapa drama eller vara kontroversiell. Det är för att starta diskussion och höra med andra om deras tankar, oron eller liknande. Önskar hålla tråden så civiliserat som möjligt. Det finns gott om andra trådar och forum att uttrycka sina emotionella åsikter på.

Moderatorer är välkomna att höra av sig i PM eller här om något behöver förtydligas eller diskuteras gällande tråden.

Dödshot och dylikt undanbedes vänligen men bestämt.
Senast redigerad av 7ed04db9 2022-07-24 kl. 05:29. Anledning: Bättre formulering av ord.
Citera
2022-07-24, 11:14
Det är instigerat utav både Putin/BRICS och Biden/WEF. Båda skyller ifrån sig på varandra och kallar varandra dödsmegaknarknazisthitlersatan. Båda har en gemensam fiende. Resten av mänskligheten.
Citera
2022-07-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det är instigerat utav både Putin/BRICS och Biden/WEF. Båda skyller ifrån sig på varandra och kallar varandra dödsmegaknarknazisthitlersatan. Båda har en gemensam fiende. Resten av mänskligheten.

Jag tror att det är mycket enklare än så.
(PS! innan vi börjar, var beredd att på flashback bli anklagad för Rysstroll/Orch eller andra intellektuellt
efterblivna saker för att du inte sväljer vår mediarapportering till 100%.)

Min teori är att det egentligen inte handlar så mycket om just Ukraina.
Det handlar om att man vill se ett mycket försvagat Ryssland som på sikt får en ny liberal statsledning
som kan falla in i ledet till västmakterna.
Vi vet att den stora utmaningen inom kort kommer att vara Kina och deras uttalade plan att dominera utrikespolitiskt i Asien och världshaven.

Man kommer att behöva kraftsamla allt man har för att avskräcka Kineserna att påbörja den resan och
en av nycklarna är att man inte riskerar en konflikt med Ryssland i europa. Man kommer inte ha en chans att stävja 2 utdragna konflikter med både Ryssland och Kina. Det diskuteras ju redan nu huruvida man verkligen klara en militär konflikt med Kina med positivt utfall.

Det verkar ju inte helt säkert att så är fallet.
Om 10 år gör man det definitivt inte.

Det handlar (tror jag ödmjukt) om USA kan behålla sitt inflytande i världen när Kina reser sig och uttalat ska börja ändra på det tillsammans med Ryssland.
Citera
2022-07-24, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
Jag tror att det är mycket enklare än så.
(PS! innan vi börjar, var beredd att på flashback bli anklagad för Rysstroll/Orch eller andra intellektuellt
efterblivna saker för att du inte sväljer vår mediarapportering till 100%.)

Min teori är att det egentligen inte handlar så mycket om just Ukraina.
Det handlar om att man vill se ett mycket försvagat Ryssland som på sikt får en ny liberal statsledning
som kan falla in i ledet till västmakterna.
Vi vet att den stora utmaningen inom kort kommer att vara Kina och deras uttalade plan att dominera utrikespolitiskt i Asien och världshaven.

Man kommer att behöva kraftsamla allt man har för att avskräcka Kineserna att påbörja den resan och
en av nycklarna är att man inte riskerar en konflikt med Ryssland i europa. Man kommer inte ha en chans att stävja 2 utdragna konflikter med både Ryssland och Kina. Det diskuteras ju redan nu huruvida man verkligen klara en militär konflikt med Kina med positivt utfall.

Det verkar ju inte helt säkert att så är fallet.
Om 10 år gör man det definitivt inte.

Det handlar (tror jag ödmjukt) om USA kan behålla sitt inflytande i världen när Kina reser sig och uttalat ska börja ändra på det tillsammans med Ryssland.

Du verkar dock inte fatta att det är USA själva som stärkt Kina och haft Ryssland på respirator sedan 90-talet. USA behöver ett fientligt Ryssland för att kunna skrämma resten av Europa med. Jämför med hur de byggde upp väst-Tyskland efter andra världskriget med hur de istället plundrade och våldtog Ryssland ekonomiskt efter Sovjets kollaps och medvetet vände Ryssland ryggen och stängde ut dem.

De styrande WEF-gänget, Kissinger, Soros osv. vill precis som Dugin och Putin ha multipoläritet, inte unipoläritet. 90-talet var ett misstag som de försökt rätta till sedan dess. Det började med elfte september och har fortsatt med all denna krystade polarisering och identitetspolitik vi sett stiga mer och mer sedan dess. De vill inte ha en enad värld där alla håller varandra i hand och sjunger Kumbaya. De vill ha en arg och splittrad värld. Det är mer lukrativt. De vill att vi ska hata varandra. De älskar rasism. De älskar antisemitism. De älskar allt som får oss att misstro och missunna varandra. De älskar att se Europa och Ryssland slita sig själva i stycken. De vill även att Kina, Japan, Nord/Syd-Korea och Taiwan ska hoppa på varandra i ett östasiatiskt royal rumble också.

De vill att hela världen ska vara mellanöstern-kaos och en digital favela. Det tjänar militärföretag och kriminella nätverk multum på. Nationalism och blind, ensidig patriotism är deras främsta verktyg. Det såg vi när de kaosade sönder Balkan på 90-talet.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-07-24 kl. 20:00.
Citera
2022-07-30, 02:27
Medlem
Tack för era svar! ♥️
Man känner sig plötsligt inte lika galen längre nu när jag vet att det finns några andra som bryr sig om dessa problem. Frågan är bara hur man kan göra något åt det utan att ta till våld/starta anarki. Det vore att spela rakt in i deras händer liksom.

Själv är jag rädd för att sluta upp som en av de som ekonomiskt styr världen. Hade skämts att se mig själv i spegeln varje morgon att ta del av det svart och vita 'om det inte är jag som är rik, blir det någon annan' racet till tomhet på toppen.
Det finns en anledning till att folk i länder inte än helt fast i kapitalismens klor generellt lever rikare liv, inte i pengar, men i välmående och psykisk hälsa, socialt liv, jämfört med i Sverige till exempel.

Alla platser har för och nackdelar dock såklart. Finns inget "perfekt" samhälle någonstans.
Citera
2022-07-30, 18:53
Medlem
Putins Stor-Ryssland.
Ukraina är en plan av det.
Inget mer med den saken.

Dock så går övertagandet av Ukraina mycket sämre än planerat.
Planen var att göra det på ett par dagar.
Om ni minns det misslyckade anfallet mot huvudstaden.
Citera
2022-08-16, 16:41
Medlem
withnonam3s avatar
Mr. Kissinger sees today’s world as verging on a dangerous disequilibrium.

Citat:
“We are at the edge of war with Russia and China on issues which we partly created, without any concept of how this is going to end or what it’s supposed to lead to,”

Vad kan han mena?
Jag antar att PK-papegojorna tycker att det också är vettigt att det just nu är på väg stridsfartyg till Taiwan där man ska gå över Kinas gräns. Vi måste ju vissa dessa "galningar" vad demokrati är.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in