2022-07-23, 18:39
Medlem
Hej! Har under lång tid dragits med ångest i perioder och efter nu varit inne i en 8 månader lång period av extremt extremt hög stressnivå når min ångest galna nivåer. Ingen diagnos med säkerligen GAD, Generaliserat ångestsyndrom- Har inga vänner kvar att ventilera mig för och det är inte läge att ventilera allt med sambon då hon också har mycket på sin tallrik. Är inte sjukskriven men är ju verkligen inte långt ifrån ibland.

Hade tyckt det vore intressant att se om samtalsgrupper hade varit något för mig, något som vet något om detta? Har googlat runt men hittar inget speciellt.

Enda alternativet kanske är digitalt men hade gärna setts IRL.
Alt om någon här också finns kring Hässleholm/Kristianstad och vill träffas för att snacka kring problematiken med någon som förstår och varit där.
Citera
2022-07-24, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximusminimus
Hej! Har under lång tid dragits med ångest i perioder och efter nu varit inne i en 8 månader lång period av extremt extremt hög stressnivå når min ångest galna nivåer. Ingen diagnos med säkerligen GAD, Generaliserat ångestsyndrom- Har inga vänner kvar att ventilera mig för och det är inte läge att ventilera allt med sambon då hon också har mycket på sin tallrik. Är inte sjukskriven men är ju verkligen inte långt ifrån ibland.

Hade tyckt det vore intressant att se om samtalsgrupper hade varit något för mig, något som vet något om detta? Har googlat runt men hittar inget speciellt.

Enda alternativet kanske är digitalt men hade gärna setts IRL.
Alt om någon här också finns kring Hässleholm/Kristianstad och vill träffas för att snacka kring problematiken med någon som förstår och varit där.

Jag kan tipsa om att inte dricka kaffe. (jag råkade ut för en svår ångest - som helt och hållet berodde på att jag druckit massor med kaffe)
https://www.google.com/search?q=coff...hrome&ie=UTF-8
Citera
2022-07-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag kan tipsa om att inte dricka kaffe. (jag råkade ut för en svår ångest - som helt och hållet berodde på att jag druckit massor med kaffe)
https://www.google.com/search?q=coff...hrome&ie=UTF-8

Jo jag är på väg att dra ner på kaffe, men har en känsla att det inte är grundproblemet då jag dragits med denna åkomma under en längre tid. I detta fallet söker jag samtalsgrupper för att vädra och prata om detta.
Citera
2022-07-24, 09:31
Medlem
f30malmos avatar
Hör du till psykiatrin? De har samtalsgrupper.
Citera
2022-07-24, 11:03
Medlem
Citat:
Jo jag är på väg att dra ner på kaffe, men har en känsla att det inte är grundproblemet då jag dragits med denna åkomma under en längre tid. I detta fallet söker jag samtalsgrupper för att vädra och prata om detta.

Ok - jag förstår. Det var bara för att många inte vet att kaffe är ångestframkallande. Det var när jag prövade olika kaffesorter och tillagning som jag råkade överdriva intaget. Och fick en djävulsk ångest. Det gick över på några dagar. Men kaffet har jag bytt till te.

Angående samtal -så tror jag det är bra ifall de man pratar med mår bra.
Vi lever i en värld med så mycket påverkan via media och det gör människor nedstämda. Förtryckta. Och då kan de knappast vara något lyft att samtala med.
Bra input får man alltså av andra som är mentalt sunda.

Jag har drivit en egen hemsida i ämnet drömmar. Och där fungerade samtalet faktiskt ganska bra. En hjälp med sådana samtal var att man var annonym. Tyvärr blev jag fysiskt sjuk, och var tvungen att flytta - så den sajten ligger i "malpåse".
Angående norra Skåne så känns det lite deppigt de gånger jag besöker trakten. (Det är Osby Broby och Hässleholm som jag besökt). Jag har dock inte varit i nordvästra delen så mycket. Har tänkt åka dit och kolla läget även där.
Citera
2022-07-26, 07:04
Medlem
I detta fallet så är det heller inte miljön i sig som skapar ångest.
Kanske en blandning på mycket ökade krav, ingen eller lite återhämtning, tillfälligt 6+ mån lång period med mycket vårdkrävande barn pga långvarig men dock tillfällig sjukdom, oro för huset, social isolering pga. att jag i princip tappat alla vänner, varit föräldraledig under en lång tid och förändringar som väntar när jag kommer tillbaka på jobb, plus att jag börjat störa mig på trafikljud (säkert ett resultat av för hög stress under lång tid). Ja det är lite kämpigt...
Citera
2022-07-26, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Hör du till psykiatrin? De har samtalsgrupper.

Hur gör man det? Har bara kontakt med vårdcentralen.
Citera
2022-07-26, 08:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Hur gör man det? Har bara kontakt med vårdcentralen.

Vårdcentralen kan skriva remiss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in